Avui estrenem la secció Universitat i Empresa, fruit de l'aliança entre ESIC Business & Marketing School i VIA Empresa. El passat 18 de maig, aquesta tribuna s'avançava publicant la notícia, exposant els motius de la nostra unió i avançant com es materialitzaria: cada setmana publicarem contingut exclusiu, preparat per professors i experts d’ESIC, sobre anàlisis, tendències, novetats i reflexions entorn a les nostres àrees d’expertesa: direcció empresarial, economia, màrqueting, digitalització, tecnologia, comunicació i publicitat, negocis internacionals, recursos humans i emprenedoria. Així, tenim l'oportunitat d'anar més lluny, sortir de les parets de la universitat i arribar als més de 220.000 lectors únics -i sumant- que VIA Empresa ha acumulat a base de bon periodisme i contacte directe amb la realitat empresarial.
La nostra unió es constitueix de manera natural, perquè es fonamenta en l'essència comuna que dona sentit a ambdues organitzacions. Per al seu cinquè aniversari -ja són vuit els celebrats en aquest mes de maig-, VIA Empresa va compartir el seu manifest, declarant als seus lectors aquells valors que els guiaven en la seva comesa com a mitjà empresarial arrelat en el territori català. Cito: “La microeconomia té més rellevància que la macroeconomia, sense perdre de vista el context i les polítiques econòmiques que afecten el món empresarial. Som l'altaveu de les pimes, els autònoms, les startups, les grans empreses, l'empresa familiar i tots aquells agents que creuen que la innovació és l'única forma de crear valor i diferenciar-se”. Com a professor que compagina la seva tasca docent amb la direcció de recerca a ESIC Barcelona, convisc diàriament amb aquest particular -però segur que extensible a tots els qui investiguem i ensenyem al mateix temps- nexe entre el “macro” i el “micro”.
Newton: “Si he vist més lluny és perquè estic assegut sobre les espatlles de gegants”
Sens dubte, un investigador ha de procurar-se una mirada global i exhaustiva sobre el seu tema d'especialització. Així, part del nostre treball és conèixer qualsevol informació rellevant, sense importar on o quan s'hagi produït. Després, arriba el moment d'analitzar, debatre, contrastar, sotmetre el nostre treball a examen internacional participant en congressos o publicant en revistes especialitzades, reanalitzar, i un llarg etcètera. En definitiva, arribem el més lluny possible per poder oferir al món científic un posicionament original i d’avantguarda. Certament, la innovació científica s'erigeix sobre tones de data que, a vegades, rescatem com a fòssils d'edats arcaiques del coneixement. “Si he vist més lluny és perquè estic assegut sobre les espatlles de gegants”, li escrivia Isaac Newton a un col·lega científic en una carta. Bella frase per pagar tribut a tots els qui, com ell, el van precedir; perquè la innovació més disruptiva de totes, la de major abast i transcendència, és la que neix del coneixement compartit, i la que es comparteix. Així és com els investigadors vivim immersos en aquest “macro de dades”, que és base de tota disciplina.
I què passa quan toquen les 9h i tenim classe d’‘Estadística aplicada al Màrqueting’ amb el grup de 3r? Aleshores, trepitgem un altre terreny, un que et baixa a la realitat del que esdevé aquí i ara. Entrem en el món del “micro”, aquest gran microcosmos que es viu a les aules. Davant de nosaltres, una generació que, en pocs anys, s'incorporarà al món laboral, ocuparà posicions estratègiques, directives, d'alta gerència; crearà nous llocs de treball, perquè emprendrà nous projectes, productes, negocis; innovarà a peu de carrer, a peu d'empresa. Així, aterrem tot el nostre coneixement i experiència i el traslladem a la pràctica, perquè els nostres alumnes puguin aplicar-lo en el seu imminent futur professional. Mai perdem de vista aquest sentit de la responsabilitat per capacitar-los per a la millor ocupabilitat possible, o perquè ells mateixos puguin generar oportunitats de feina -d'això mateix tractava la recent columna d'opinió del Director General d’ESIC a Catalunya, Eduard Prats, en aquest mateix diari-. Així doncs, enmig d'aquest “macro” i aquest “micro” en el qual vivim els docents amb càrrega investigadora i lectiva -la majoria al nostre país-, esdevé aquesta transacció màgica que anomenem ‘transferència de coneixement’.
VIA Empresa se situa en aquest extrem del “micro” per a informar els seus lectors del que esdevé en el teixit empresarial i, sense perdre'l mai de vista, també oscil·la cap al “macro” per a aprofundir, per a buscar les causes i les conseqüències i compartir ja no només notícies, sinó reflexió fundada, que pugui guiar i aconsellar als seus lectors. Així ho expressen al seu manifest: “Som un espai on la comprensió és igual de valuosa que la notícia, amb contingut de llarg format, en profunditat i analític. Prioritzem la qualitat per sobre de la quantitat. Amb informació funcional i rellevant que es converteix en font d'inspiració de bones pràctiques empresarials”. Són molts els grans experts, tant del món empresarial com del món acadèmic, que escriuen columnes d'opinió en la seva tribuna. De la mateixa manera, la majoria de professors d’ESIC són professionals en actiu, que lideren organitzacions de diversos sectors, amb anys de veterania en les seves àrees. Així, ens sumem des d’ESIC per a contribuir amb el nostre saber i experiència en la difusió del coneixement que, com deia, és part comuna del nostre ADN.
Des d’avui mateix ets benvingut a formar part de la comunitat d'aprenentatge que VIA Empresa i ESIC hem creat per a tu
A més, també coincidim en un elemental principi. VIA Empresa aposta per “aquelles entitats que tenen cura tant de les relacions com dels resultats. Empreses conscients i sostenibles. Que creuen que les persones donen sentit a les empreses i van més enllà de l'èxit econòmic”. A ESIC tenim el propòsit de “transformar persones per a fer d'aquest món un lloc millor”. A través de formació, coneixement i valors “contribuïm a la transformació dels nostres estudiants” per a, juntament amb ells, treballar per una “societat global més pròspera, responsable i innovadora”; així ho estableix la nostra missió. En definitiva, situem a les persones en el centre de la nostra labor corporativa, mesurant el nostre èxit no pel balanç econòmic dels comptes de resultats, sinó per l'èxit de les persones que han confiat en nosaltres.
Sens dubte, hem trobat el millor partner per a aquest viatge. Des d’avui mateix ets benvingut a formar part de la comunitat d'aprenentatge que, VIA Empresa i ESIC, hem creat per a tu.