Espai Plató: la nova llar de l’aprenentatge empresarial a Terrassa

La Cambra de Terrassa impulsa un espai on les experiències empresarials es converteixen en èxit col·lectiu

L’Espai Plató de la Cambra de Comerç, un lloc creat per a l’intercanvi de coneixements i experiències entre empreses  | Cedida L’Espai Plató de la Cambra de Comerç, un lloc creat per a l’intercanvi de coneixements i experiències entre empreses | Cedida

En el cor de Terrassa, trobem l’Espai Plató de la Cambra de Comerç, un lloc creat per a l’intercanvi de coneixements i experiències entre empreses. Aquest espai està dissenyat per promoure l’emprenedoria i el creixement empresarial en tota la seva amplitud. Reuneix empresaris i directius amb una àmplia experiència en estratègia empresarial, que no només busquen l’èxit individual de les seves empreses i equips, sinó també el desenvolupament i benestar de la comunitat empresarial en conjunt.

Aquest espai únic i inspirador ofereix als assistents l’oportunitat de descobrir experiències d’èxit reals que no es troben en cap llibre de text. Aquí, empresaris de renom presenten casos d’èxit i comparteixen els reptes quotidians de la gestió empresarial. Segons Sonia Pérez, responsable de Formació Empresarial, Persones i Talent a la Cambra de Comerç de Terrassa, el que els fa únics és la seva visió: “El nostre enfocament es basa a compartir coneixements i exposar reptes. Volem que els professionals amb responsabilitats similars escoltin altres experiències, intercanviïn idees i aprenguin de les bones pràctiques aplicades en altres empreses. Així, podran adaptar aquestes solucions als seus propis projectes futurs,” explica a VIA Empresa.

L'Espai Plató està dissenyat per promoure l’emprenedoria i el creixement empresarial en tota la seva amplitud

L’Espai Plató es consolida com l’entorn relacional i de participació promogut per la Cambra de Comerç de Terrassa, com a entitat integradora, amb la voluntat de motivar a les empreses a ser més pròsperes i sostenibles, i així promoure el desenvolupament econòmic i territorial, tal com expliquen des de la Cambra de Terrassa. Va ser iniciat el 2013 per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i s’ha consolidat com un entorn clau per a la interacció i participació entre empresaris i directius de diversos sectors productius. Aquest espai permet compartir coneixements sobre experiències professionals, reptes diaris en la gestió empresarial i més, sense la presència de competidors directes. Aquesta transmissió de coneixement i experiència es realitza a través de diversos espais i metodologies estructurades, creades específicament per aquest fi i presentades als participants de l’Espai Plató en diversos formats que expliquem a continuació.

Els Grups Plató ofereixen dinàmiques de grups compostos per entre 10 i 15 empresaris i directius que col·laboren per aprendre bones pràctiques i cocrear solucions valuoses. Aquestes sessions es basen en l’intercanvi mutu i en la participació d’experts per enriquir les discussions i les solucions. Les Experiències Plató presenten panells amb experiències en primera persona d’empreses pioneres. Aquestes sessions són itineraris d’aprenentatge que permeten als participants trobar inspiració i coneixement pràctic aplicable a les seves organitzacions. El Mentoring Plató proporciona acompanyament personalitzat per part d’empresaris i directius amb experiència de primera línia. Aquests mentors ajuden a resoldre reptes estratègics específics, aportant orientació basada en la seva experiència pràctica. Finalment, la Xarxa Plató crea espais per establir connexions i generar sinergies. Aquests espais estan dissenyats per fomentar la generació d’idees, crear debat, compartir informació i facilitar trobades informals entre els participants.

Del projecte internacional a l’èxit local

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes
Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes  | Cedida

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes. Segons Pérez, “ens va semblar una iniciativa molt interessant per a la transferència d'innovació, i ara mateix la Cambra de Comerç de Terrassa és l’única al país que està desenvolupant aquesta iniciativa”. Els grups inclouen grups com la generencial, industrial, internacional, innovació, talent i Recursos Humans Pime. La visió dels Grups Plató és convertir-se en un referent empresarial i un motor per a la millora contínua en la direcció estratègica d’empreses, ajudant a superar tant els desafiaments presents com els futurs.

Els Grups Plató es divideixen en diverses categories que reuneixen professionals segons les seves especialitzacions i dimensions empresarials. El Grup Gerencial està format per CEOs consolidats d’empreses industrials i de serveis amb una mitjana de facturació d'11 milions d'euros, mentre que el Grup Industrial agrupa CEOs d’empreses industrials amb una mitjana de facturació de 26 milions d'euros. Per a aquells responsables de recursos humans amb una plantilla mitjana de 600 persones, existeix el Grup Talent, mentre que el Grup Internacional reuneix CEOs d’empreses industrials amb presència internacional i una facturació mitjana de 40 milions d'euros. El Grup Innovació inclou CEOs d’empreses amb un fort component d’innovació, que creixen en tecnologia i coneixement, amb una mitjana de facturació de 3 milions d'euros. Finalment, el Grup RRHH Pime està dissenyat per a responsables de recursos humans d’empreses pimes i micropimes, tant industrials com de serveis, amb una plantilla mitjana de 120 persones. Cada grup proporciona una plataforma específica per a l’intercanvi de coneixements i experiències adaptades a les necessitats i característiques de cada segment empresarial.

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes

Segons la Cambra de Comerç de Terrassa, el nivell de fidelització al programa supera el 90%. Els Grups Plató apleguen empresaris, administradors, càrrecs gerencials i alts directius de companyies que varien en mida, des de petites empreses amb 7 treballadors fins a grans organitzacions amb 1.500 empleats i amb facturacions que van de 500.000 a 261 milions d'euros. Cada grup, format per deu professionals de sectors no competidors, es crea tenint en compte la grandària de l’empresa, els interessos empresarials i els estadis similars de creixement. En aquests grups es fomenta una dinàmica d’intercanvi i transferència de coneixements, dins d’un entorn de confidencialitat i confiança absolutes. Aquesta estructura permet als participants explorar i discutir tant els reptes actuals com els èxits i els dubtes relacionats amb la presa de decisions empresarials.

Segons la Cambra de Comerç de Terrassa, el nivell de fidelització al programa supera el 90%

Des de la seva creació, l’Espai Plató ha experimentat un creixement notable. Segons Perez, "el repte ara se centra a donar a conèixer el setè grup Plató, que s’estrenarà a finals d’aquest mes o principis d’octubre". En l'actualitat, l’Espai Plató està enfocant els seus esforços en el nou Grup Plató, anomenat Plató Competitivitat. Aquest grup està dissenyat per a empreses industrials amb una facturació mitjana de 60 milions i va dirigit especialment a CEOs, directors generals i consellers delegats.

Més informació
La Cambra de Terrassa treballa en un projecte europeu per acostar la tecnologia a les empreses
La inserció laboral d’FP supera la mitjana catalana a la demarcació de la Cambra de Terrassa
El Projecte Cambra Business & Working revoluciona l’emprenedoria a Terrassa
Avui et destaquem
El més llegit