• Empresa
  • eSports, un 'management' a cop de comandament

eSports, un 'management' a cop de comandament

Els esports electrònics han creat un nou nínxol de mercat de 1.600 milions de dòlars i el tret distintiu de les empreses d’èxit

Els eSports poden ser l'element distintiu de les empreses
Els eSports poden ser l'element distintiu de les empreses
Barcelona
27 de Juny de 2018

Els eSports van facturar 655 milions de dòlars el 2017 i s’espera que la xifra arribi als 1.600 milions de dòlars el 2021. El creixement és exponencial, però hi ha escèptics que ho veuen més com una moda que no pas com un nínxol de mercat. Ni tan sols els 1.100 milions d’euros que el sector factura a Espanya, una dada més propera per a les nostres empreses. I és que cal un canvi de mentalitat, deixar de pensar que es tracta només d'un nou management basat a agafar un comandament, posar-se davant d’una pantalla i jugar.

 

Això és el que reivindiquen professionals de diversos sectors en la trobada eSports & marketing organitzada per Esade. Entre ells, el responsable de màrqueting de Duet Fit, la cadena de gimnasos que ha aprofitat la seva etapa d’expansió per Barcelona per entrar de ple en l’esport digital.

 

Un gir de 180º en l’estratègia

Fa només dos mesos que la proposta està en marxa i, de mica en mica, ha anat arrelant. La principal dificultat que han trobat no ha estat convèncer la direcció o els treballadors, segons el seu director de màrqueting, Daniel Viladot, sinó fer-ho amb els socis del gimnàs: “No entenien com podia ser que al costat de la sala de les màquines o les bicicletes hi hagués una sala amb pantalles i consoles, però han acabat veient que es tracta d’un esport igual que la pràctica tradicional i la digital són entrenaments complementaris”.

Per això no permeten entrar a la zona amb texans i sabates de carrer, cal accedir-hi amb xandall i esportives com a la resta de les instal·lacions. Una proposta que ha fet que el gimnàs de Glòries, l’escollit per a aquesta prova, ja tingui un tret distintiu respecte a la resta i pugui captar nous clients. I ja estan veient resultats, perquè han registrat nous abonaments d’usuaris interessats en els esports digitals que han acabat incrementant la freqüència de pas al gimnàs per usar les màquines o assistir a les sessions dirigides.

Viladot: “Calen professionals de màrqueting especialitzats perquè anem a una nova generació"

Però no tot ha estat qüestió de preparar l’espai, també s’ha hagut de fer un gir de 180º a la clàssica estratègia de comunicació. “Calen professionals de màrqueting especialitzats perquè anem a una nova generació. Hem de canviar com difonem la imatge i els canals que usem”, especifica. Amb l’equip intern, afirma, no han tingut problemes perquè el 35% del personal –amb una mitjana d’edat jove- és jugador d’eSports i veia la proposta amb bons ulls.

Diferenciar-se per sobresortir

Si Duet Fit ha marcat un precedent en l’àmbit del fitness, el Govern canari ha fet la seva en l’administració pública. Ha llançat diverses iniciatives de promoció dels esports electrònics, com és la creació d’una possible lliga escolar en centes públics, fent cas omís a les queixes de l’Organització Mundial de la Salut sobre la inclusió d’aquesta activitat com a addicció.

Tot plegat ho lidera l’exàrbitre professional de bàsquet i actual assessor de Lleure i eSports del govern de les Illes Canàries, Miguel Betancor. El seu argument és que es tracta d’una nova manera de practicar esport i, com a tal, s’ha de veure “com un joc i com a cultura, pel que s’ha de fomentar”. Betancor apel·la també a la millora de les capacitats cognitives que pot suposar una pràctica habitual, el que recomana aplicar com a complement per a l’esport tradicional.

Betancor: “Canàries menja del turisme, és la seva gran indústria, i si vol posicionar-se, ha d’entrar al mercat amb una marca digital nova”

Ara bé, no tot és lleure, també és negoci. “Canàries menja del turisme, és la seva gran indústria, i si vol posicionar-se, ha d’entrar al mercat amb una marca digital nova”, remarca. Per això reclama propostes privades com la creació d’habitacions per a gamers en hotels o de sales de joc, una proposta que ja s’està veient a les illes. “Si un establiment ho ofereix, és possible que una família alemanya el triï perquè el seu fill ho ha recomanat. Si no fos pels eSports, no haurien ni llegit el nom de l’hotel”, exemplifica. Això sí, per impulsar-ho, “calen professionals i experts en la mateixa indústria, en les organitzacions i en les universitats, on s’han de fomentar noves feines”, assegura.

Pensar en els futurs esportistes

El fundador de Mooxye, Gonzalo Corrales, és un altre dels qui ha decidit apostar fermament pels esports electrònics. Va ser esportista de jove. De fet, va coronar-se com a campió del món quan tenia 16 anys, però als 20 va veure que no seria prou per poder dedicar-s’hi. La seva decisió va ser marxar als Estats Units a estudiar, on amb beques per a esportistes, podria costejar-se la carrera.

Corrales: "Les universitats petites hi ha trobat la manera de diferenciar-se i atraure estudiants que no les escollirien si no fos per aquest pla”

Ara amb Mooxye intenta ajudar els joves que volen compaginar esport i estudis, tal com va fer ell. Treballa amb la universitat de Geòrgia, qui recentment ha decidit implantar un pla de beques per a jugadors d’eSports. Un tipus de programa que va sorgir fa pocs anys als EUA i que ha anat estenent-se fins a sumar prop de 140 centres que l’ofereixen. “Al principi va sorgir com una curiositat, però les universitats petites hi ha trobat la manera de diferenciar-se i atraure estudiants que no les escollirien si no fos per aquest pla”, explica.

També esmenta el cas de la universitat d’Irvine, a Califòrnia, la que no només ha creat un programa formatiu per a futurs professionals d’empreses d’esports electrònics, sinó que, com explica Corrales, “dóna serveis alternatius que han fet veure que no és únicament activitat física, també és negoci i branding”. Per això creu que serà qüestió de temps que les universitats més grans i amb més pressupostos segueixin l’empresa, el que creu que impulsarà definitivament el sector.