Estabanell, d'indústria tèxtil al segle XIX a electrificar Catalunya

L'empresa va néixer com a indústria tèxtil el 1880 i ara vol liderar la digitalització del consum energètic a Catalunya

Amb més de 140 anys d'història, Estabanell és sinònim d'innovació, adaptació i canvi | Cedida Amb més de 140 anys d'història, Estabanell és sinònim d'innovació, adaptació i canvi | Cedida

Estabanell és un testimoni viu de l'evolució industrial i energètica de Catalunya des de finals del segle XIX fins a l'actualitat. Fundada el 1880 com a indústria tèxtil, la seva història és un relat d'adaptació, innovació i compromís amb el territori, que ha transformat la seva identitat original en una empresa rellevant en el sector energètic i les telecomunicacions.

Més info: La llonganissa gurmet feta a Girona que enamora mig món

Un viatge a Suïssa i els salts d'aigua al riu Ter són l'origen de la revolució que va viure aquesta companyia catalana que genera, distribueix i comercialitza energia a 58.000 punts de distribució energètica i a 45.000 clients, especialment en l'eix entre Granollers i Sant Pau de Segúries.

Un viatge a Suïssa i el riu Ter

L'inici d'Estabanell es remunta al 1880, quan la família Estabanell es va dedicar a la indústria tèxtil. Però, a principis del segle XX, van veure la necessitat d'electrificar la seva activitat per millorar la seva eficiència i productivitat. Aquesta decisió va marcar el primer gran punt d'inflexió en la història de l'empresa.

Francesc Estabanell i Puntí, copropietari de l'empresa, va enviar un dels seus fills a recórrer Suïssa i Itàlia per esbrinar què era allò que anomenaven "corrent". I va ser la revolució. Ho porten a les seves instal·lacions industrials. "Parteix d'uns petits salts hidràulics per electrificar la indústria tèxtil", explica Lídia Caba, directora de màrqueting i experiència de client.

Portar l'electricitat a Granollers

Amb aquella primera instal·lació ja es genera més energia de la que necessitava la indústria tèxtil i es comença a electrificar l'entorn. El 1913, l'Ajuntament de Granollers ja els autoritza a distribuir l'electricitat al poble. "Va consolidar Estabanell com a empresa energètica", explica Caba. Des de llavors, l'empresa va electrificant tota la comarca i la regió més propera.

L'electricitat va agafant pes per la companyia i es converteix en el principal negoci, malgrat que l'activitat tèxtil es manté fins a principis d'aquest mateix segle XXI. El 1996 es va crear Estabanell i Pahissa Energia, l'entitat que esdevindria el pilar central del grup empresarial actual, centrant-se exclusivament en l'energia.

Caba: "El valor diferencial d'Estabanell sempre ha estat la proximitat amb la societat"

Durant dècades, Estabanell es va focalitzar en millorar i reforçar una xarxa elèctrica que cada vegada tenia més demanda. Als anys 60, es va construir una interconnexió amb Fecsa a Granollers i Roca, mentre que el 1981 es va inaugurar una subestació a Centelles.

Més info: Alemany, d'una pastisseria a Malgrat als anys 40 a millor gelat del món

"El valor diferencial de Estabanell sempre ha estat la proximitat amb la societat i l'entorn econòmic, adaptat al temps", emfatitza Caba. Això també ho han portat al vessant comercialitzador, on competeixen amb grans gegants del sector. La seva aposta és un "model d'atenció de proximitat" i amb "atenció personal" als clients. "Tractem al client com ens agradaria que ens tractessin a nosaltres", afegeix. A més, amb proveïdors locals i, quan es pot, amb un fi social.

Una visió de futur: la transició energètica i la digitalització

El vessant mediambiental és la gran aposta d'Estabanell en l'actualitat a partir de la transició energètica. L'empresa ha impulsat diversos projectes de parcs fotovoltaics, mantenint un model de proximitat i de mínim impacte ambiental. Una aposta per la renovable que també busca oferir una estabilitat en els preus dels clients.

La digitalització de la xarxa i la introducció de noves tecnologies intel·ligents són altres pilars fonamentals de la seva estratègia per al futur: "Ara estem en un moment de canvi molt interessant que té a veure amb la transició energètica i canviar la relació amb les energies".

Caba: "Volem liderar aquest canvi"

"Volem liderar aquest canvi", sentencia Caba, que destaca que treballen amb startups, centres de recerca i universitats per desenvolupar solucions innovadores que facin avançar la transició energètica. Això es materialitza en la digitalització de la xarxa per fer-la més intel·ligent: "Volem canviar la manera com consumim l'energia i que el client prengui consciència del seu consum".

"Hem de dotar d'intel·ligència el consum energètic", apunta Caba, que recalca: "Hem de ser capaços de fer arribar de forma senzilla la informació al client, que entenguin en què gasten i quan gasten energia".

El nou paradigma energètic

La visió d'Estabanell per al futur és clara: digitalitzar el consum energètic, permetent als clients (i ajudant-los) a prendre decisions més intel·ligents i eficients. La companyia aposta per la sensorització i l'eficiència energètica, proporcionant als seus clients informació en temps real sobre el seu consum i oferint eines per gestionar-lo de manera més efectiva.

Dos conceptes s'amaguen darrere d'aquesta revolució energètica que volen portar a particulars i empreses: la flexibilitat i la agregació. En definitiva, adaptar el consum a la generació d'energia renovable en cada moment, als preus, a les necessitats i a la demanda general. Per fer-ho, la intel·ligència de la xarxa és imprescindible.

La independència com a arma

Tot plegat també és possible gràcies a l'experiencia que els dona ocupar tota la cadena: des de la generació d'energia, amb els salts d'aigua de fa 100 anys i parcs fotovoltaics, fins a la distribució amb xarxa pròpia i comercialització a clients. "L'aposta per la generació és clau per garantir la independència energètica i donar estabilitat al preu dels clients", assenyala Caba, que afegeix: "Si passa qualsevol cosa al món i el preu es dispara, el preu de la nostra energia no es dispari".

Amb una xarxa de distribució que abasta des de Granollers fins a Sant Pau i una base de 45.000 clients, Estabanell continua sent una peça clau en el panorama energètic català. L'empresa no només busca estabilitzar els preus de l'energia per als seus clients, sinó també fomentar un model energètic més democratitzat i descentralitzat.

Així, Estabanell es troba en una posició privilegiada per liderar la transició cap a un futur més sostenible, amb una visió integral que engloba la generació, distribució i comercialització d'energia, tot adaptant-se constantment a les necessitats canviants de la societat i el mercat.

Un camí llarg però convençut

Lídia Caba reconeix que el país encara està molt lluny de tenir les renovables com a font principal d'energia i lamenta les dificultats burocràtiques i legislatives que Catalunya ha posat al seu desenvolupament. Avisa que, amb aquest ritme, no es compliran els objectius de 2030 i 2050 de zero emissions. Però hi confien i treballen fer-ho possible.

Des dels seus orígens com a empresa tèxtil fins a convertir-se en un referent en el sector energètic, la història d'Estabanell és un exemple de com la innovació, l'adaptació i el compromís amb el territori poden conduir a l'èxit a llarg termini. Amb una mirada posada en el futur, l'empresa continua evolucionant per liderar la transició energètica i oferir un servei pròxim i eficient als seus clients, mantenint-se fidel als valors que la van veure néixer fa més de 140 anys.

Més informació
El festival que posa música i vida als pobles dels Pirineus
Hanaley, big data amb segell català per organitzar el viatge perfecte
Avui et destaquem
El més llegit