A finals de l’any passat, la manresana AUSA va vendre Excelway, la línia de vehicles per a feines de neteja urbana, amb les conegudes escombradores per absorció que es veuen pels carrers, al grup canadenc Madvac i al grec Kaoussis. Aquesta decisió s’ha revelat un encert. AUSA s’ha concentrat en els vehicles industrials per als sectors de la construcció i l'agricultura, el seu core business, i ha endegat un pla estratègic que està donant resultats. Les vendes s’han disparat.
La companyia manresana no només ha superat la facturació d’abans de la pandèmia sinó que, gràcies a la seva aposta per la internacionalització, es prepara per a un any d'important creixement. Va tancar el 2021 amb unes vendes de 87 milions d’euros, prop d’un 25% més que els 65,5 milions de 2020 i que també van ser superiors als 86 milions de 2019. Albert Vicens, responsable de comunicació d’AUSA, avança que aquest 2022 preveuen créixer entre un 9% i un 15%.
Big data en vehicles industrials
Vicens assenyala que, després de la venda d’Excelway, han reenfocat el negoci cap a la millora de les seves línies de vehicles industrials: dúmpers, carretons tot terreny i manipuladors telescòpics. Han aprofitat l’experiència acumulada, han recollit idees de clients i també del sector de l’automoció. S’han adaptat als nous temps amb la introducció de novetats tecnològiques. Per exemple, els seus vehicles disposen de pantalles digitals que no només ofereixen dades de consums sinó que també alerten sobre averies. Així, quan el mecànic es desplaça per reparar el vehicle ja porta la peça que s’ha de canviar. A sobre, aquestes pantalles es poden connectar amb el telèfon mòbil o l’ordinador per obtenir, en temps real, tota la informació i l’historial d’activitat del vehicle o de la flota de vehicles. Això permet planificar les necessitats o les futures compres. Ofereixen eines de big data.
Pla estratègic
El pla estratègic que apliquen des d’aquest 2022 preveu duplicar la facturació en cinc anys. Per aconseguir-ho, la companyia es proposa créixer en tres “mercats prioritaris”: Amèrica del Nord, Àsia-Pacífic i Europa Central.
En la primera àrea, compten en aquests moments amb 85 punts de venda als Estats Units i Canadà. El seu producte estrella és el dúmper, un vehicle utilitzat per a feines de la construcció que, si bé és poc conegut en aquest mercat, té un gran potencial per la seva funcionalitat davant els vehicles més lents i poc àgils que solen utilitzar els constructors nord-americans.
A la regió d’Àsia-Pacífic, la primera prioritat és expandir-se per Austràlia, on el maig passat van signar una aliança amb Ahern per a la distribució dels seus vehicles en aquest país, especialment per als sectors de la construcció, l’agricultura i la mineria. Ahern Australia forma part d’Ahern Group, una empresa global nord-americana que, de fa temps, ja distribueix els vehicles professionals de la manresana AUSA en els estats de Califòrnia i Nevada. També operen a Nova Zelanda, on compten amb un soci local, i aviat esperen continuar la seva expansió en països asiàtics.
A l’Europa Central, on estan presents de fa dècades, una de les prioritats en aquests moments és penetrar en el mercat belga. Mitjançant Notenboom, el seu soci holandès, operen a Bèlgica, un dels principals mercats europeus pel que fa a la maquinària compacta d’elevació, una de les especialitats d’AUSA. Aquesta primavera, AUSA i Notenboom van obrir unes instal·lacions de 1.200 metres quadrats a la ciutat holandesa de Willemstad, molt a prop de la frontera belga, dedicada a la distribució de maquinària, venda de recanvis i servei postvenda. No obstant, el primer client centreeuropeu continua sent Alemanya.
Fires internacionals
També potencien la presencia a les grans fires mundials de maquinària de construcció com Conexpo, de Las Vegas (Nevada). AUSA ha previst muntar-hi un gran stand firal en la propera edició, tot una demostració de múscul.
AUSA dissenya, fabrica i comercialitza vehicles industrials compactes tot terreny. Les seves instal·lacions de Manresa tenen capacitat per produir 12.000 unitats anuals. Opera a 90 països i compta amb filials a Madrid, França, Regne Unit, Alemanya, Estats Units i a la Xina.
Seixanta anys després de fabricar el PTV, un popular microcotxe, la manresana AUSA lidera la producció de vehicles industrials per al sector de la construcció
Es tracta d’una empresa d’arrel familiar amb més de seixanta anys d’història. El 1956, Maurici Perramon, Josep Vila i els germans Antoni i Guillem Tachó constitueixen Automóviles Utilitarios Sociedad Anónima (AUSA) per fabricar microcotxes amb la marca PTV, que són les inicials dels cognoms dels fundadors. Fins 1961, quan van deixar de produir aquests populars vehicles, en van fabricar 1.100 unitats equipades amb motors de dos temps. Aleshores es van dedicar a la producció de dúmpers (vehicles amb bolquet) per a la construcció.
En aquests moments, la propietat se la reparteixen les famílies fundadores Perramon (amb la participació principal), Tachó i Vila, a més d'altres accionistes minoritaris. Des de 2015, es manté com a CEO Ramon Carbonell Santacana (Terrassa, 1967), que durant anys va exercir de vicepresident de Copcisa, la constructora de la seva família, de la qual en va sortir poc abans de fitxar per AUSA. Va presidir la fundació empresarial Femcat (2015-2016). També va liderar en el passat les empreses EolicCat i Factor Energia.