El 2015, Etecnic va instal·lar el primer carregador per a cotxes elèctrics a Cambrils. Gairebé nou anys després, aquesta empresa amb seu a Reus gestiona uns 1.700 carregadors a tot l'Estat espanyol i ha creat un software de gestió utilitzat en més de 10.000 punts de recàrrega i 700.000 usuaris a tot el món. Amb una facturació de més de 7 milions d'euros, és el tercer operador amb més punts a l'Estat. Si travesses Catalunya amb un cotxe elèctric, el més segur és que facis servir un carregador amb segell Etecnic.
L'aventura en solitari
Jorge Ríos és la persona darrera del projecte. Enginyer de professió, el 2010 va decidir engegar una aventura en solitari i establir-se pel seu compte amb despatx propi. Durant cinc anys, realitzava projectes d'enginyeria elèctrica per a la construcció d'edificis o infraestructures. Tot canvia el 2015, tal com explica Ramona Martínez, directora general d'Etecnic: "Surt una oportunitat, un concurs de carregadors elèctrics a Reus, i s'il·lumina. Veu que el futur passa per aquí".
"Tenia un esperit emprenedor important i s'hi presenta", recorda Ramona Martínez. I perd el concurs. Però no és cap fre i té clar que ha de posar el focus en la mobilitat elèctrica i els punts de recàrrega. "Aquell concurs va ser la palanca per crear la nova societat i començar la nova carrera", emfatitza Martínez.
Pas a pas fins a la gran revolució
Així és com crea un petit equip de treball amb el suport d'estudiants en pràctiques. Comença una feina de recórrer el país per buscar possibles clients i proveïdors. Etecnic oferia llavors un servei integral que abasta consultoria, enginyeria, instal·lació, operació, facturació i manteniment de xarxes de recàrrega. Ríos detecta que els ajuntaments seran els primers a apostar per aquest nou sector i hi centra tots els esforços.
Fins que el 2017 arriba la gran revolució pel sector, amb la posada en marxa de les línies de subvencions estatals per la instal·lació de punts de recàrrega. El treball previ fet per Etecnic dona els seus fruits i els ajuntaments amb els quals treballava l'empresa s'emporten el 90% d'aquelles subvencions a Catalunya. "Ens dona molta visibilitat", recorda Ramona Martínez. D'una facturació de 150.000 euros el 2016, passant a 750.000 euros el 2017 i convertint-se en una de les empreses de nova creació amb més creixement. El següent any ja superen el milió d'euros.
La innovació com a bandera
El 2018 és un altre gran any per Etecnic amb la creació d'un programari propi de gestió. Evcharge, una plataforma basada en el núvol que ofereix el control total sobre els punts de recàrrega, amb eines per optimitzar les operacions, tarifació, gestió eficient de l'energia o control remot de punts de recàrrega a qualsevol punt del planeta. "És un moment molt important", assenyala la directora general, que recalca: "El nostre ADN és tot el coneixement que tenim i és el que oferim".
D'aquesta manera, Etecnic, a banda d'un servei integral, ofereix també una plataforma per la gestió de punts de recàrrega. Amb aquest software, on també incorporaran la intel·ligència artificial per fer prediccions i establir les tarifes a pagar pels usuaris, han arribat a Cap Verd, Xile, Regne Unit, Romania, França, Polònia o Portugal. En 10.000 punts de recàrrega que utilitzen uns 700.000 usuaris. I ja suposa el 35% del negoci.
L'impuls de Google
Aquesta internacionalització ha arribat a partir de visitar moltes fires i també el suport d'Acció. Però no només. Google també ha jugat un paper important: "Gràcies al posicionament SEO, ens han trobat clients. Per exemple, Celsia (empresa energètica de Colòmbia) ens va trobar fent una recerca".
Més de 2.000 punts instal·lats
El gran tret diferencial d'Etecnic és que ofereix un servei integral de tot el procés, des de la instal·lació fins al manteniment: "El client se sent acompanyat en tot moment". Ramona Martínez explica com sovint hi ha molts punts de recàrrega que deixen de funcionar per una manca de manteniment. En el seu cas no passa i explica amb orgull que el primer punt que van instal·lar, el 2015 a Cambrils, encara funciona.
Des de llavors han instal·lat més de 2.000 punts a l'Estat espanyol, on competeixen amb grans empreses i energètiques: "Hi ha molta infraestructura a posar, hi ha molt mercat i moltes oportunitats". I és que Espanya és dels països d'Europa més endarrerits en la xarxa de carregadors. Encara que Martínez assegura que Catalunya la situació és millor: "Tenim molta infraestrucutra i crec que és per nosaltres, per Etecnic. Som els que ho vam impulsar amb l'administració". I és que Etecnic van ser dels pioners i únics en oferir un servei complet.
Martínez: "Amb un cotxe elèctric pots recórrer Catalunya"
"Amb un cotxe elèctric pots recórrer segur Catalunya. No és veritat que no hi hagi infraestructura", sentencia Martínez. I ara cada vegada l'empresa privada hi aposta més. Per exemple, han tancat un acord amb Núñez i Navarro per instal·lar carregadors en desenes d'aparcaments de l'empresa. També a les pistes d'esquí de Gran Valira a Andorra, a la Mutua Madrileña o a totes les fàbriques de Nestlé. Fins i tot han desenvolupat dues electrolineres ultraràpides a Tarragona.
En l'àmbit públic, hi ha carregadors amb segell Etecnic des d'Amposta fins a Puigcerdà. "Però el que és important de la nostra xarxa és que funciona, perquè hi ha algú darrere", insisteix la directora general. Amb una facturació de més de sis milions d'euros, el seu equip està ara format per una trentena de persones. I la seva xarxa de carregadors és una ruta per conèixer el país.
Gironella, Port de la Selva, Amer, Vallgorguina, Ripoll, Martorell, Masies de Voltregà, Lloret de Mar, Sant Quirze del Vallès, Rasquera, Argentona, Tarragona, Reus, Santa Fe del Penedès, Cardedeu, Arboç o Gandesa és només un exemple dels municipis conquerits per Etecnic