Cada ciutadà europeu llença 109 quilos d'envasos cada any, i aquesta xifra podria augmentar fins als 209 quilos el 2030 si no es prenen mesures. Per això, la Unió Europea (UE) ha decidit prohibir alguns envasos de plàstic d'un sol ús a partir d'aquesta data. Aquesta normativa inclou els envasos de begudes que es consumeixen en cafeteries, com ara els gots de cafè. Davant d'aquesta preocupació, neix VasovenGo, una startup que ha desenvolupat un sistema de gots reutilitzables i retornables, amb l'objectiu de revolucionar el cafè per emportar.
"Solia anar sempre a la meva cafeteria de barri amb la meva tassa reutilitzable, però em molestava veure la quantitat de residus generats pels gots d’un sol ús. Em preocupava pensar en la quantitat de deixalles que produïen persones com jo, que gaudien del seu cafè diari en aquests llocs", explica a VIA EmpresaManuela Santoyo, CEO i cofundadora de VasovenGo. Arran d’aquesta necessitat, Santoyo, juntament amb la seva mare, es van posar a treballar per ajudar la ciutadania a recuperar l’hàbit de reutilitzar. "VasovenGo és un servei de gots reutilitzables dissenyat per a quan vas o vens, com bé el nom indica. Oferim una solució sostenible que substitueix els gots d’un sol ús, ajudant a reduir residus innecessaris i promovent un canvi cap a un consum més responsable i reutilitzable", afegeix Santoyo.
Santoyo (VasovenGo): "VasovenGo és un servei de gots reutilitzables dissenyat per a quan vas o vens”
Amb aquest propòsit, les emprenedores van fundar VasovenGo a Barcelona el 2022 amb el suport de Barcelona Activa. Santoyo explica que, durant un dinar entre mare i filla, va sorgir una conversa sobre els hàbits perjudicials que han contribuït a l'actual crisi climàtica. Reflexionant sobre què podien fer, Santoyo com a dissenyadora industrial i la seva mare com a emprenedora de diversos projectes, van decidir unir forces per generar un canvi.
Inspiració alemanya: VasovenGo adopta el model de Recup
Les emprenedores de VasovenGo es van llançar a facilitar la reutilització proposant un servei senzill i analògic per a l’adquisició i devolució de gots. “El nostre sistema consisteix a distribuir gots reutilitzables a les cafeteries. Inicialment, proporcionem fins a 15 gots gratuïts com a mostra. Si les cafeteries volen més gots, poden optar a un pla il·limitat per només 15 euros al mes, cosa que els permet estalviar considerablement en evitar la compra de gots d’un sol ús”, explica la cofundadora.
A més, proposen que els usuaris lloguin un got pagant un euro de dipòsit, similar al que es fa a les festes de barri. Quan un client demana un cafè, paga un euro pel got i, si ho desitja, un altre euro per la tapa. Després, l’usuari pot retornar el got a la mateixa cafeteria o a qualsevol altra de la xarxa. Santoyo assenyala que es van inspirar en Recup, una startup alemanya, on el servei de reutilització sempre ha estat un model a seguir per a Espanya.
El servei ja compta amb 30 cafeteries repartides entre Barcelona, Madrid, Eivissa, Salamanca i Sevilla. "La nostra idea és expandir-nos a diverses ciutats d'Espanya perquè totes ofereixin l'opció de reutilització. Volem que, si viatges d'un lloc a un altre, puguis reutilitzar fàcilment. Per exemple, si et desplaces de Barcelona a Eivissa, tindràs la possibilitat de retornar el got en un punt de recollida al teu destí", explica la cofundadora.
A la seva pàgina web, i també mitjançant el codi QR dels gots, ofereixen un mapa amb tots els punts de retorn disponibles, així com un llistat de cafeteries per comunitat. A més, han col·locat etiquetes distintives a les portes dels locals perquè els usuaris les vegin mentre passegen per la zona. Això els ajuda a identificar fàcilment on poden retornar els gots i gaudir del seu servei de reutilització.
El servei ja compta amb 30 cafeteries repartides entre Barcelona, Madrid, Eivissa, Salamanca i Sevilla
L'empresa emergent catalana està en ple creixement, amb un equip de cinc persones i una facturació de 13.000 euros el 2023. "La nostra previsió és arribar a un volum de facturació de 18.000 euros el 2024", comenta la cofundadora, qui explica que estan buscant una ronda d'inversió de 120.000 euros per invertir en màrqueting i despeses de personal, a més de contractar una persona més. "El 2025, si aconseguim el finançament i podem invertir on volem, busquem arribar a 1.500 establiments. El 2026, a 5.000 establiments, i d'aquí al 2028 esperem estar a prop de 7.000 establiments a escala nacional", afegeix.
"El futur és la reutilització, i això ho hem de fer tots junts. A més, ens inspirem en referents d'altres parts d'Europa que ja estan molt avançats, com la nostra referència, l'empresa alemanya Recup, que ja compta amb 20.000 cafeteries adherides", destaca la CEO i cofundadora. Afirma que la missió és canviar l'hàbit, com va succeir amb les bosses de plàstic, un canvi que és molt difícil, però es mostra esperançada, convençuda que s'aconseguirà, perquè creu fermament que aquesta és la direcció del futur.