• Empresa
  • Europastry, el rei de les masses congelades

Europastry, el rei de les masses congelades

Starbucks, DunkinDonuts i Areas aposten per la brioixeria de l'empresa catalana, que s'ha convertit en una de les cinc companyies líders dels productes de fleca prefermentats al món

La companyia ja fa la competència a Donuts amb les seves rosquilles
La companyia ja fa la competència a Donuts amb les seves rosquilles
Aida Corón
30 de Novembre de 2015
Els Estats Units, Brasil, Turquia i Coreadel Sud tenen un element en comú: esmorzen amb pa i brioixeria d'Europastry. Bé, potser no ho fan pas tots els seus ciutadans, però aquests quatre països es troben dins la llarga llista de fins a 40 mercats diferents on la multinacional catalana ubicada a Sant Cugat del Vallès distribueix els seus productes.

Amb poc menys de 30 anys d'història, el que va començar amb el flequer Pere Gallés i el molí familiar, s'ha convertit en una de les empreses de referència del sector a escala mundial. Abasteix a més de 45.000 clients i reparteix 210.000 capses amb 345 camions cada dia. Actualment, al capdavant del negoci s'hi troba ara la segona generació, Jordi Gallés, amb un objectiu molt clar: "Seguir amb l'ofici del flequer de tota la vida amb les noves tecnologies per oferir un producte de major qualitat i que cobreixi les necessitats del consumidor".

El primer pa precuinat i congelat
L'origen del pa d'Europastry podria dir-se que ve de França. Allà, el 1983 Gallés pare va descobrir un pa congelat abans de la seva fermentació, el que permetia mantenir-lo durant més temps i consumir-lo un cop es posava al forn. Això va despertar el seu interès i no va deixar d'investigar fins a arribar a elaborar un pa congelat i precuinat que el va permetre fer una passa endavant al sector amb un producte únic.

D'aleshores ençà, el procediment s'ha estès fins a aplicar-lo a tot tipus de masses, el que els va permetre convertir-se en la primera empresa a fer brioixeria prefermentada congelada a Europa.

Innovar des de l'origen
Per a l'actual conseller delegat, un dels elements que ha aconseguit convertir el negoci en un cas d'èxit és la innovació. "El meu avi feia pa en el seu establiment, el meu pare va seguir la tradició i convertir-ho en una cadena de fleques innovant el sector, i avui nosaltres tenim Europastry i venem a les nostres botigues i a la gran distribució masses industrials congelades", rememora el fundador sobre l'origen de l'empresa, que va saltar al mercat amb el nom de El Molí Vell.

Precisament l'aposta per la producció industrial és un dels encerts que Jordi Gallés subratlla sobre la gestió del seu pare: "En aquell moment vèiem que el comerç estava consolidat i que era el moment d'innovar i fer un salt endavant en el negoci". Van ampliar la producció, van passar de petit negoci familiar a tenir fàbriques i a deixar de pensar només en clients de l'àrea metropolitana de Barcelona per ampliar horitzons.

Cadascuna de les catorze fàbriques està centrada en un producte. Cedida

D'aquesta etapa expansiva, Gallés destaca la creació de la marca Dots el 2001, unes roasquilles que ja ha aconseguit fer la competència al Donut. "El nostre producte pot estar fins a un any al congelador i mantenir les característiques, no té el problema que, després de quatre hores de ser produït, perd qualitat. Això ha sigut una revolució en el consum", apunta. Fins ara, l'estratègia els ha portat a distribuir les seves pastes a establiments com Starbucks, DunkinDonuts i Areas.

Una de les últimes apostes és el pa rústic i integral: "És el mateix pa que fa un forner artesà, tal qual el feia el meu avi quan va començar, però congelat". Aquest pa se suma a una gamma àmplia, on s'hi troben panets d'hamburguesa, focaccias, productes sense sal o per a celíacs.

Productes naturals
Per al director general, tenir una empresa gran i amb una facturació elevada no és el més important. Per això assegura que Europastry no se centra únicament en la marca, sinó que tenen en compte l'R D i i el valor del producte: "Nosaltres no posem additius ni conservants, són fórmules 100% naturals, i això fa que agradem tant al client".

Entre les diverses medalles que Europastry pot penjar-se, s'hi troba la de ser la primera empresa espanyola en treure els greixos trans. "Treballem amb olis de palma segregats, que són una innovació dins del sector", assenyala Gallés, "a més tenim el Premi Naos del Ministeri de Sanitat per contribuir a la prevenció de l'obesitat".

Internacionalitzar-se per créixer
La venda internacional és un altre dels pilars que sustenten el negoci. Més enllà de l'amplia xarxa de distribuïdors i clients a escala mundial, tenen 14 plantes de producció a Espanya, Portugal, Estats Units, Holanda i Turquia. Les dues últimes són les més noves, es van construir per tal d'enfortir la producció de Dots i consolidar la venda de brioixeria al mercat turc.

Les fàbriques d'Holanda i Rubí estan focalitzades en la producció de Dots. Cedida

"Fa 10 anys la companyia només venia el 10% fora d'Espanya, avui la xifra és del 30%, amb Europa com el mercat és important", detalla Gallés. Concretament, el continent europeu representa el 58% de les vendes; Amèrica, el 22%; Àsia, el 14%; i Àfrica i Oceania, el 6%.

El 2014 van tancar la facturació en 429 milions d'euros, 29 milions més que el 2013. I és que la companyia no només pot presumir de no haver patit grans conseqüències amb la crisi, sinó que fins i tot el director general afirma que és "una de les cinc companyies més importants del sector de masses congelades del món". Em responen només que "la xifra d'establiments venuts a Nazca va ser de 51 establiments (42 propis i 9 franquícies)

Les marques del negoci
Europastry distribueix actualment els seus productes a través de cinc marques: Fripan, Frida, Yaya María, FriArt i Dots. Actualment no tenen cap botiga, però fins al març d'aquest mateix comptaven amb una xarxa de 51 establiments (42 propis i 9 franquícies). Això es deu a la decisió de vendre al fons de capital risc Nazca les cadenes El Molí Vell, Santa Gloria i L'Obrador per centrar l'activitat de la companyia en la comercialització de les masses congelades de pa i brioixeria a escala nacional i internacional. I és que el pa és el rei del negoci. Suposa el 53% de la facturació, mentre que la brioixeria representa el 45% i la resta prové de la pastisseria i la restauració.

Entre les fàbriques, el retail i les seves principals, la companyia dóna feina a 1.800 treballadors. El 80% del negoci està en mans de la família Gallés i el 20% restant és propietat del grup MCH.