“Me han robao la Mountain Bike, fue un yonqui de la Plaza Real, qué cariño le tenía, la bici me llevaba y me traía”. Aquests versos de la cançó del cantautor argentí Sergio Makaroff, que daten del 1996, semblaven ser una premonició d’una problemàtica que pateixen els habitants de les grans ciutats, que darrerament aposten per moure’s amb bicicleta: el perill de robatori. En aquest context, sorgeixen iniciatives com la de marca danesa Evie Bikes, que acaba d’aterrar a localitats com Barcelona i València, fent bandera d’aspectes com la innovació tecnològica i la mobilitat sostenible. Des d’una perspectiva de comercialitzar bicicletes elèctriques, l’arribada de la companyia a l’Estat espanyol s’emmarca en l’objectiu de transformar la mobilitat urbana. Els seus impulsors remarquen que a través d'un "disseny elegant, una tecnologia avançada de seguretat i un enfocament a la sostenibilitat, apareixem en el moment ideal per als ciutadans que busquen una alternativa ecològica i segura per als seus desplaçaments diaris”.
Des d’Evie Bikes es recorda que ciutats com Barcelona i València han apostat de forma decidida per promoure la mobilitat sostenible en els darrers anys. A la capital catalana, més del 17% dels desplaçaments diaris es fan amb bicicleta, segons dades de l'ajuntament. A més, la ciutat compta amb més de 240 quilòmetres de carril bici.
Atès aquest escenari, la marca danesa s’ha instal·lat a Barcelona amb les bicicletes Evie Bikes, en les quals es combina el disseny escandinau amb la tecnologia. “El nostre objectiu és oferir la millor experiència de mobilitat elèctrica”. Les bicicletes es caracteritzen per incloure un pany electrònic controlat amb la tecnologia NFC. D’aquesta forma, aquest es pot bloquejar i desbloquejar fàcilment amb un ‘smartphone’ o una targeta NFC.
La firma danesa es marca l'objectiu d'oferir la millor experiència de mobilitat elèctrica
Dispositius tecnològics
Entre les eines tecnològiques de les bicicletes elèctriques Evie Bikes, es troben un GPS a temps real, amb el qual està localitzada amb un sistema de rastreig individual, una alarma de moviment, en què un sensor detecta qualsevol intent de robatori i activa un avís automàtic que alerta el propietari, i el control a través d’una aplicació mòbil. Des de la firma, es recorda que “tota la funcionalitat de la bicicleta, des de la seguretat fins al monitoratge del seu rendiment, es pot gestionar mitjançant l'app d'Evie.
Per experimentar amb la combinació de tecnologia i disseny, la marca permetrà que els ciutadans facin proves gratuïtes a dues botigues de la ciutat de Barcelona. A més, les bicicletes estan disponibles a la botiga on-line i als concessionaris locals, on s’ofereix un servei d’atenció al client. De moment, Evie Bikes ha presentat dos models, l’S1 i el T1, que estan equipats amb assistència adaptativa al pedaleig, sensors per a un control optimitzat i navegació GPS integrada.
La conquesta de l’espai urbà
El desembarcament d’Evie Bikes es produeix en un moment en què la bicicleta elèctrica està conquerint l’espai urbà. Així s’extreu de la tercera ‘Radiografia ciclista de Barcelona: anàlisi d’ús dels carrils bici’, que ha elaborat el Bicicleta Club de Catalunya (BACC). L’estudi conclou que el 60,93% de la mobilitat als carrils bici de la ciutat es fa amb aquest tipus de vehicle. L’informe va tenir en compte la utilització de la bicicleta entre els mesos de setembre i octubre de l’any passat.
L’ús de la bicicleta elèctrica va clarament a l’alça en detriment de la mecànica. Així es consta amb el servei municipal de bicicletes de lloguer compartides, el ‘Bicing’. De cada 10 usuaris, vuit opten per les elèctriques. Per aquesta raó, existeix un dèficit de bicicletes elèctriques. Només ho són el 56% de la flota. De les 7.000 bicicletes del servei, 4.000 són elèctriques. En opinió del BACC, “cal disposar de més bicicletes elèctriques per captar nous usuaris”. Actualment, el sistema té prop de 148.000 abonats que fan uns 50.000 desplaçaments diaris.
Un dels aspectes destacats de l’estudi del BACC és que a la ciutat hi ha un ús de carrils bici que no es mesura. L’entitat ciclista considera que aquesta mancança “infravalora l’ús de la bicicleta i la deixa fora de les decisions sobre mobilitat”. El BACC estima que cada dia es deixen de compatibilitzar 27.441 trajectes en carrils bici, fet que suposa un 7,6% que no es sumen a les xifres totals.
El BACC critica la manca d’una xarxa d’aparcaments segura a la ciutat de Barcelona
La radiografia del BACC critica la manca d’una xarxa d’aparcaments segura a la ciutat i això queda demostrat, per l’increment de les bicicletes plegables. “Les del Bicing i les bicicletes plegables sumen un 39,5% de la quota modal. Aquesta dada sumada a la del patinet elèctric (27,5%) ens fa plantejar quan podria variar aquest percentatge (67%) si hi hagués aparcaments segurs on guardar altres tipus de bicicletes”.
Des del BACC en destaquen la importància que actualment té la bicicleta com a mitjà de transport a Barcelona. “La bicicleta ja és un fet als carrers, el nostre interès és evidenciar aquesta radiografia variada de persones que l’escullen com una opció de mobilitat quotidiana”.
Amb elements com la tecnologia, els dispositius de seguretat, proporcionats per marques com Evie Bikes, la conquesta progressiva de l’espai urbà, la preferència pels vehicles elèctrics i la necessitat de disposar de més aparcaments per incrementar la seguretat, s’està una mica més a prop d’evitar robatoris com el que va cantar Makaroff fa gairebé tres dècades.