Les dones fan gala d'una major capacitat d'adaptació, saben improvisar, poden fer més vàries coses a la vegada, són dialogants i prudents. Totes aquestes característiques, entre d'altres, defineixen una manera de liderar diferent de la que han aplicat els homes al llarg de la història. I per això les organitzacions comencen a veure ara, amb la proliferació de dones emprenedores, els valors de posar en pràctica el lideratge femení.
No és només una tendència, en la nostra història comptem amb noms com el de la recentment desapareguda Carmen Alborch entre les pioneres de la presència femenina en càrrecs de responsabilitat. Però és que, a més, els experts asseguren que les empreses liderades per dones duren més. "No ens agrada l'especulació, i la prudència al negoci també és un valor femení que s'imposa a l'empresa", afirma la professora de l'Escola Superior de Ciències Socials i de l'Empresa del TecnoCampus, Montserrat Vilalta.
"El món empresarial ha d'aprendre com lideren les dones". Ho afirma Anna de Quirós, presidenta de Dona't un impuls, associació de dones emprenedores que des de fa quatre anys organitza la jornada Alimenta el teu negoci. En aquesta edició, celebrada al TecnoCampus de Mataró, sota el lema de Lideratge conscient en femení, s'ha volgut donar eines de lideratge a les dones empresàries perquè puguin emprendre i impulsar els seus propis negocis i projectes.
I és que com diu De Quirós, les primeres que s'han de creure que existeix un lideratge femení són les mateixes dones, ja que moltes encara tenen reticències a l'hora d'impulsar les seves pròpies idees de negoci.
Amb tot, menys emprenedores
Segons l'informe GEM (Global Entrepreneurship Monitor) que elabora el Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, el percentatge de dones emprenedores a Catalunya està dos punts per sota dels homes, amb un 7,1% de taxa d'activitat emprenedora femenina davant el 8,9% dels homes. La situació és meu greu si s'observa la taxa d'abandonament, que en el cas de les dones és del 60% davant el 40% dels homes. Davant aquesta realitat, calen Administracions valentes "que impulsi lleis que facilitin la igualtat d'oportunitats", afirma Anna de Quirós.
Prendre consciència d'allò femení és clau, apunten. "Cal impulsar noves maneres de fer i de prendre consciència d'allò femení", afegeix Vilalta, que assenyala que entre els canvis que cal tenir en compte són importants aspectes com els horaris i les formes d'organitzar el treball.
En el lideratge femení "hi ha components i valors que les dones tenim més a flor de pell perquè ens han educat així, com l'empatia o el no tenir vergonya d'admetre que una cosa no la sabem o què ens hem equivocat", assegura Gemma Cernuda, col·laboradora de VIA Empresa, comunicòloga i fundadora de Ellas Deciden, una agència de comunicació que precisament aplica la mirada femenina i analitza el rol de les dones dins la presa de decisió en la compra.
Cernuda va ser una pionera, fa 17 anys, en muntar aquesta agència de comunicació amb enfocament femení. "Jo treballava a La Sirena i quan vaig plegar em vaig fer conscient que no m'agradava com les marques tracten a les dones com a consumidores. I això que el 80% del poder de compra el tenim nosaltres".
Des de llavors, es dedica a convèncer empreses i marques a fer el pas i feminitzar el negoci. Es basen en un procés d'observació, investigació i projecció, en el que fan la proposta a l'empresa sobre un canvi d'estratègia. "Les empreses poden decidir si continuen igual, si es tornen woman friendly o si fan el gir cap al feminisme. Com a posicionament de marca pot ser estratègic, però perquè funcioni, a més ha de ser veritat", explica Cernuda.
De la seva experiència, aquesta emprenedora ha entès que per tirar endavant un projecte cal "molta valentia". "Si l'entorn et diu que estàs boja, és que vas pel bon camí. A mi em deien que estava boja per voler fer comunicació en femení, i mira ara".
Quatre passos cap a la sostenibilitat i el benestar
Per Núria Boladeres, el fet de mostrar-se vulnerable s'ha convertit en una fortalesa. "Fins ara la vulnerabilitat s'havia reprimit, sobretot als homes se'ls ha dit que han de ser forts, però ara aquesta vulnerabilitat s'incorpora al lideratge". Avui l'emoció ven més i ens apropa, afegeix Boladeres, assenyalant que "un líder ha de ser accessible, s'ha de veure, no tancar-se al despatx, ha de ser proper".
Boladeres és la fundadora de We Lead Change, una empresa que ajuda les organitzacions a ser més saludables, sostenibles i productives a través del benestar corporatiu, el coaching i la formació. Aquesta emprenedora considera que "la sostenibilitat és clau per mantenir el projecte i negoci al llarg del temps, perquè quan estàs centrat i bé és quan et van millor les coses". Per això, creu que qualsevol dona que vulgui ser emprenedora ha de buscar aquesta sostenibilitat i benestar, i ho proposa a través de quatre consells.
El primer és que les dones "han de saber escoltar-se amb una escola honesta" i aprendre a reconèixer "si tenen pors, ràbia, sentiment de culpa o ansietat". El segon pas passa pel permís: "Ens hem de donar permís per equivocar-nos, per ser imperfectes, per ser nosaltres mateixes i no una Superwoman".
Segons Boladeres, una altra clau per a l'èxit i el benestar és la diversió. "És clau i essencial pel benestar poder-se riure d'una mateixa, l'humor i la lleugeresa", assegura. Per últim, el darrer pas és el de la confiança: "Si t'escoltes i et dónes permís, confia i accepta el que vingui".