Diversos estudis apunten que, cada dia, tenim entorn d’uns 60.000 pensaments i idees. Hi haurà qui més, i n’hi haurà qui menys. Així i tot, si fem números, ens adonem fàcilment que al llarg de la nostra vida el nostre cervell ha estat capaç de generar de tot pel simple fet d’existir. Per tant, el fet que marca la diferència a l’hora de fer una aportació de valor a la societat no resideix en la quantitat de bones idees que puguem tenir, sinó en ser capaços de dur-les a terme. I, el campus de l’Esade ubicat a Pedralbes, ha comptat aquests dies amb la participació de diverses persones que han tingut una gran idea. Però, sobretot, que l’han materialitzat.
Un exemple és el d’en Timo Buetefisch, que va decidir fundar Cooltra quan se li va espatllar la moto i es va adonar que no hi havia cap servei de lloguer per dies. Buetefisch, a banda d’esperar tres setmanes a què li reparessin el seu vehicle, va decidir dur a terme una idea. “Va ser llavors quan vaig decidir millorar la mobilitat a la ciutat”, ha apuntat el fundador en el panell Managing Growth desenvolupat en el marc de la primera edició de l’Esade Entrepreneurship Summit 2023, organitzat per l’Esade Entrepreneurship Institute, que aquest curs celebra el seu 30è aniversari, i l’eWorks. Aquesta idea, en l’actualitat suposa una flota de 20.000 vehicles de dues rodes, esdevenint la més gran d’Europa.
Diversos estudis apunten que, cada dia, tenim entorn d’uns 60.000 pensaments i idees
Divide et impera
Per a la companyia és tot un repte consolidar la mobilitat compartida: començar a oferir el servei de Cooltra en una nova ciutat sempre genera pèrdues i, com en el cas de París, acostumen a trigar dos anys fins a obtenir benefici. Ara, la companyia ha ampliat la seva flota de motos amb bicicletes, fet que suposa un nou projecte a gestionar: “Són dos equips que creixen a velocitats diferents. Per tant, nou projecte, nou equip”. Buetefisch ho té molt clar: Divide et impera.
Tot i oferir un servei completament diferent, un èxit similar és el d’en Jan Reichelt, fundador de Mendeley. “Com a estudiant de doctorat, juntament amb dos companys, vaig voler desenvolupar un servei similar a YouTube, però per a la investigació”. I així ho va fer. Mendeley, amb més de 100 milions d’articles, és el gestor bibliogràfic més extens del món. Reichfelt té clar que el seu èxit es deu a “saber dividir el procés de creixement en etapes” i, sobretot, “obtenir una bona inversió i fer-ne un ús òptim”. Afirma que, per assolir-ho, és necessari “estar convençut que el teu projecte soluciona un problema”.
Durant la jornada, també s’ha donat a conèixer el cas de la Fiona Garvey, nomenada l’any passat CEO de Softonic. La plataforma va sorgir a Barcelona com un projecte de final de carrera, al qual Garvey ha estat implicada en els darrers anys. Però, amb el recent nomenament de l’empresària com a CEO, la companyia es troba davant el gran repte de diversificar el negoci i esdevenir la principal font de distribució de programari. Amb les més de 50 milions de descàrregues mensuals en 17 idiomes diferents, ho està aconseguint.
Garvey: "De vegades és difícil sortir de la zona de confort, però és necessari per no estancar-se”
Gestionar el creixement
Per tant, ens trobem davant de tres casos que han assolit les dues fites exposades anteriorment: tenir una bona idea i desenvolupar-la. Ara, però, els hi queda una tercera: gestionar el seu creixement. Segons Reichelt, una de les claus per fer-ho és “dur a terme un bon storytellying per transmetre adequadament allò que tens a la ment i planificar-se correctament, pensar què necessites, quant de temps i quanta gent”. Qui li hagués dit al fundador que, amb aquesta fórmula, milions d’usuaris arreu del món compartirien tots els arxius que en els seus inicis no era capaç d’aconseguir?
Garvey, en agafar els comandaments de Softonic, va decidir fer un pas més endavant. “Ens trobàvem molt estables, guanyant diners d’una forma molt segura”, ha declarat a VIA Empresa. En canvi, no tot el seu entorn estava disposat a sortir de la seva zona de confort, i era ella l’encarregada de liderar aquest canvi cap a una mateixa direcció: “Hi havia una part de l’equip a favor, però a una altra part li feia pànic. De vegades és difícil, però és necessari per no estancar-se”, ha afegit, detallant la importància d’oferir a cada equip les eines necessàries per confiar en aquest salt.
Somniar en una mateixa direcció
Per la seva banda, Reichelt ha destacat la importància de saber “dir que no” en un context de creixement i protegir la idea inicial. Buetefisch ha coincidit remarcant que va passar de tenir una idea ell sol a comptar amb un equip de 500 persones. Igual que Garvey, tots tres han valorat molt positivament el fet de treballar amb perfils diferents, que comparteixen mètodes molt variats a l’hora de treballar i “amb mentalitats i energies molt diverses”, això sí, “sempre que avancin en la mateixa direcció”.
Reichelt: “Dur a terme un bon storytellying és essencial per transmetre adequadament allò que tens a la ment"
Aquesta edició de l’Esade Entrepreneurship Summit, a banda de reunir exemples de bones idees, ha reunit exemples de bones decisions. Ha reunit persones que un dia van agafar un dels seus 60.000 pensaments diaris i, convençuts, es van atrevir a dur-lo a terme. A cobrir una necessitat, a sortir de la seva zona de confort i a somniar més que ningú.