Era el 2015 quan tres emprenedors, Mireia Trepat, Miquel Antolín i Joan Miralles, van tenir una idea de negoci a les aules de la Universitat Rovira i Virgili (URV), una vegada conclòs el grau d'Enginyeria Química. En aquells moments van tornar a les aules per cursar un MBA i adquirir coneixements empresarials i amb un pressupost inicial de 20.000 euros van tirar endavant el seu somni professional. Era el naixement de Freshly Cosmetics, una empresa originària de Reus i que durant els últims anys ha crescut a un ritme accelerat a través del sector de la cosmètica natural. Disseny propi, producció subcontractada, màrqueting en xarxes socials i molta venda en línia, són part dels seus ingredients. Ara bé, durant aquest novembre ha saltat la sorpresa: preveuen acomiadar 52 empleats, el 18% de la plantilla. Com s'ha arribat fins a aquesta situació i quins són els seus plans de futur?
L'ERO coincideix amb la posada en marxa d'un nou pla estratègic amb vista a cinc anys, que té com a objectiu recuperar el focus en la innovació de producte
En primer lloc, Freshly Cosmetics ha comunicat obertament que afronta un "pla de reestructuració" davant la caiguda de les vendes del comerç electrònic el 2023. L'empresa preveu acomiadar 52 treballadors a Reus, el 18% de la plantilla. Actualment, té 300 treballadors -el 84% dels quals són dones-, mentre que la meitat dels empleats estan ubicats a oficines. Els motius? "Raons econòmiques i organitzatives" a causa de les transformacions del mercat. Les vendes en línia generen el 78% del negoci de la companyia reusenca que ha incrementat la seva disponibilitat a 36 països d'Europa, Amèrica i Àsia i té més de 650 punts de venda. Fa pràcticament dos anys van posar en marxa un nou centre de producció situat al seu centre logístic de Gandesa (Tarragona), un espai amb 700 m², que els permet produir gran part dels productes que després distribueixen arreu del territori.
Aquest ERO coincidirà amb la posada en marxa d'un nou pla estratègic amb vista a cinc anys, que té com a objectiu recuperar el focus en la innovació de producte amb què va néixer Freshly Cosmetics. Actualment, la marca compta amb més de 100 productes de diferents categories: facials, corporals, capil·lars, maquillatge i per a nens. Tots són vegans i amb més del 99% d'ingredients naturals.
L'últim balanç anual de l'organització, el 2023, parlava d'una base de clients estable d'1,6 milions, una xarxa de 18 botigues repartides a Espanya, Itàlia i Portugal i unes vendes equivalents a 46,5 milions d'euros. Això implica que l'empresa va créixer un 3,3% durant el 2023.
Finalment, la trajectòria de la marca i l'emprenedoria dels seus fundadors han estat guardonats al llarg d'aquests nou anys a través de diferents premis com el Premi al millor Ecommerce de l'any 2022, el Premi José Manuel Lara a l'ambició i el propòsit empresarial o el reconeixement com a persones influents entrant a la llista Forbes under 30.