Set experiències màgiques de l’economia social

Un recorregut per les iniciatives que han protagonitzat la secció d’estiu

Deia García Márquez que “el que no es comunica no existeix” | iStock Deia García Márquez que “el que no es comunica no existeix” | iStock

Recta final de les vacances per encarar els darrers mesos de l’any, amb l’entrada a la tardor i l’hivern per cloure, de nou, una altra volta al sol. És un bon moment per posar un punt final a aquesta nova secció estiuenca titulada Cooperatives amb impacte en què, cada setmana durant els calorosos mesos de juliol i agost, hem publicat relats sobre projectes de l’economia social de casa nostra. Amb la voluntat de posar en valor experiències, unes que venen de lluny i d’altres no tant, però sempre amb passat, amb molt present i, el més important, amb la llavor del futur més que arrelada, per continuar aportant un impacte sostingut, positiu i transformador rellevant al nostre entorn. Així que, si us ve de gust, podem fer un darrer tastet i recordar les set experiències -set és un número màgic- en una mena de resum executive tot fent-hi un breu recorregut. 

Per començar, us convidem a agafar alguna de les línies d’autobús de Barcelona que gestiona Tusgsal, una companyia de transport amb seu a Badalona, propietat dels treballadors que, entre altres, explota per concessió bona part del transport a l’àrea metropolitana. Així doncs, en pujar a l’autobús, no us oblideu de saludar el conductor amb la complicitat de saber que és alhora treballador i accionista de l’empresa. 

Tusgsal és una companyia de transport amb seu a Badalona, propietat dels treballadors

Si teniu alguns estalvis i voleu saber on es poden invertir en projectes socials i arrelats al territori, sens dubte, una molt bona opció és dipositar-los a l’àrea de finances ètiques de Caixa Colonya Pollença, una entitat financera secular i supervivent -quasi única- després de la desaparició de les caixes d’estalvis. Per fer-ho, anar a Pollença, al peu de la serra de Tramuntana mallorquina, sempre és una proposta ben estimulant. Això no obstant, si no podeu anar-hi, no patiu, actualment la distància ja no és un problema, perquè amb la banca electrònica podreu operar des de qualsevol lloc del món. 

El que també podreu fer de casa estant és canviar de companyia elèctrica –en general, de raons no en falten en un mercat molt concentrat i que sovint maltracta els seus clients– i, entre les diferents possibilitats, podeu traslladar els vostres consums a Som Energia, una cooperativa amb més de 80.000 socis nascuda a les comarques de Girona que només comercialitza energies renovables i capitalitza tots els seus resultats invertint en la promoció de plantes productores d’energies renovables.

Més info: Energia verda i cooperativa: el cas d'èxit de Som Energia

Un altre moment important, si teniu mainada, és la tria de l’escola. Segur que teniu moltes opcions i una quantitat de variables important a contemplar. Us en suggereixo una més. Podeu valorar també si el centre triat promou les cooperatives escolars entre l’alumnat. Potser no és el principal factor a tenir en compte, però segur que pot sumar saber que els vostres fills poden experimentar i simular la gestió d’un projecte cooperatiu que, de cara al futur, els faci més bons ciutadans i més bones persones. Al conjunt del país n’hi ha un reguitzell, però si pareu pel Baix Llobregat, a Castelldefels, l’escola Petit Món-Felisa Bastida és una mega factoria de cooperatives d’alumnes. 

A l’hora d’escollir un regal, per exemple, una colònia o un perfum és difícil donar consell, perquè es tracta d’una opció molt personal. No obstant això, m’arrisco, i si us agraden les fragàncies i perfumeria de Stravivarius, Beverly Hills, Polo Club o Deraah -totes elles marques líders globals- compreu-les i alhora afegiu un motiu més per ser-ne fidels per sempre més. El proveïdor que les elabora és una empresa molt especial, Àuria Perfums, a la comarca de l’Anoia. Una indústria cooperativa de primer nivell, però anònima als ulls del consumidor malgrat que produeix perfums i colònies -en tota la cadena des de crear la fragància, disseny i fabricació integral- ara mateix amb acords i projectes actius amb més de 40 grans marques internacionals. A més, el tret distintiu d’aquest projecte de l’economia social és la seva missió principal: donar oportunitats laborals a persones amb discapacitat intel·lectual. Tot un repte en un mercat extremadament competitiu on ningú regala res i cal ser bons, com els que més, de forma sostinguda.

Des del 2010, L’Olivera gestiona les vinyes propietat de l’Ajuntament de Barcelona a la masia Can Calopa | L'Olivera
Des del 2010, L’Olivera gestiona les vinyes propietat de l’Ajuntament de Barcelona a la masia Can Calopa | L'Olivera

Finalment, si sou amants del bon menjar i del bon beure, no hi ha res millor que maridar un bon vi i un bon formatge, i la proposta per al vi és el Tossudes, un “vi jove madur, amb un acurat cupatge de varietats negres i una criança en dipòsit i ampolla per tal d’aconseguir l’afinament i la màxima expressió que ens hem proposat. El resultat és un vi complex, amb aromes de fruita negra i notes balsàmiques, de sotabosc i especiades” provinent de vinyes de la subzona Valls del Riu Corb de la DO Costers del Segre. Al darrere del vi hi trobem L’Olivera, una cooperativa d’iniciativa social que acaba de fer 50 anys d’ençà que una colla de joves urbans, en bona part amb discapacitat, van aterrar a Vallbona de les Monges amb el propòsit de viure i treballar de forma respectuosa i integrada al territori. 

L’Olivera és una cooperativa d’iniciativa social que acaba de fer 50 anys

Pel formatge passem de l’Urgell a l’Alt Urgell, de la Catalunya Nova a la Catalunya Vella, per temptar-vos amb Urgèlia. "Un formatge semicurat de crosta rentada. De textura tendra i cremosa, la seva maduració tradicional afavoreix que es desenvolupin aromes amb notes de fruits secs torrats, molsa i bolets”. Sota la DO Formatges de l’Alt Urgell i la Cerdanya, és una de les delicatessen que elabora la Cooperativa Lletera Cadí que fa més de cent anys va revolucionar, transformar i revitalitzar un territori sotmès a una crisi profunda. Assaboriu el formatge Urgèlia acompanyat d’una copa de vi Tossudes. Salut!

Ja ho deia García Márquez que “el que no es comunica no existeix” o com expressa Peter Drucker, guru del management modern, “el millor projecte del món no servirà de res si no és compartit; les persones no poden valorar el que no coneixen”. Així doncs, al llarg de l’estiu us hem acostat set experiències, amb noms i cognoms, del cooperativisme i l’economia social del país. Podeu pensar que són rara avis; res més lluny de la realitat. N’hi ha moltes més i, sovint, més a prop del que ens imaginem en el nostre dia a dia. Valorar-les i donar-les a conèixer, des de tots els punts de vista, és un dels objectius que, modestament, hem perseguit en aquests articles.

Més informació
Cooperativa Lletera del Cadí: el canvi centenari i radical d’un territori
L’Olivera, el 'social farming' català més enllà de l'oli i el vi
Colonya Caixa Pollença, economia social en estat pur
Avui et destaquem
El més llegit