• Empresa
  • El factor humà, clau per a la internacionalització

El factor humà, clau per a la internacionalització

L'empresa catalana Uriach ha explicat el seu procés d'internacionalització, que en sis anys l'ha portat a països d'arreu del món

Una de les instal·lacions d'Uriach | Uriach
Una de les instal·lacions d'Uriach | Uriach
Bernat Bella
Periodista
20 de Febrer de 2020

"Internacionalitzar-se no és tan difícil com sembla. El més important és fer el primer pas". És una de les reflexions de Lluís-Marc Carpentier, director de Corporate Development d'Uriach, durant una trobada organitzada per Sant Cugat Empresarial sobre el procés d'internacionalització i creixement de l'empresa catalana.

 

El responsable d'Uriach, companyia amb 180 anys d'història dedicada a la salut i el benestar, ha relatat la seva experiència en obrir-se a nous mercats, basada principalment en l'adquisició de companyies i les joint venture. Una estratègia en què el factor humà i les relacions són fonamentals.

Carpentier: "El perillós és quedar-se quiet"

Però un dels primers missatges de Carpentier ha estat la necessitat d'internacionalitzar per garantir el creixement i el futur d'una empresa: "El perillós és quedar-se quiet". La companyia va decidir fer el pas fa uns set anys i avui dia el 60% de les seves vendes són a l'exterior. Van fer el pas després d'uns anys d'estancament a conseqüència de la crisi i d'engegar una nova línia estratègica, enfocant-se en el sector del consumer health (productes per a la salut que no requereixen recepta mèdica).

 

Carpentier: "A Espanya ja no podíem ser un 'player' rellevant"

Així, van deixar més de costat la seva branca farmacèutica, tot i que encara la mantenen. "A Espanya ja no podíem ser un player rellevant, perquè no és factible desenvolupar fàrmacs si no factures 5.000 milions d'euros. Cada cop és més car investigar. No podíem competir en aquest mercat", ha explicat Carpentier, que ha afegit: "Volíem deixar el sector farmacèutic i passar a ser un player rellevant a Europa amb el consumer health".

Experiència fallida a Portugal

Així van començar a mirar a l'exterior. En un primer intent van provar d'aterrar a Portugal pel seu compte, començant de zero. Va sortir malament i ho atribueix al "gap cultural" que hi ha entre els clients de diferents mercats. És per això que van decidir apostar per les adquisicions d'empreses i les joint venture. Així s'han implantat ja a Portugal, Itàlia, Romania o Grècia, entre altres.

I per a què funcionin aquestes estratègies, Carpentier ha recalcat la importància del factor humà i les relacions amb els nous socis. És per això que abans d'adquirir una companyia o fer una nova aliança, organitzen jornades de treballs amb l'altra part, per tal de teixir complicitats i comprovar que hi ha bona sintonia. "Enfortir relacions abans d'una adquisició o joint venture és molt important. S'han de crear sinergies junts", apunta.

Carpentier: "És més fàcil del que sembla"

I el darrer consell és per trobar les oportunitats i, en aquest cas, les relacions humanes també són fonamentals. "Aneu a fires, parleu amb gent, creeu relacions amb empresaris i veieu moltes companyies. Les oportunitats acaben sortint".

"És més fàcil del que sembla", ha conclòs.