El factor humà com a punt de partida en la transformació digital

Les empreses han de fomentar una cultura on els empleats se sentin part del procés de transformació i on les seves opinions siguin escoltades

La transformació digital sovint requereix un canvi en la cultura empresarial | iStock La transformació digital sovint requereix un canvi en la cultura empresarial | iStock

En la meva qualitat de senior advisor del consell o direcció de moltes companyies, he pogut treballar en molts projectes de transformació digital. Aquesta s’ha convertit en una de les prioritats principals per a moltes empreses que busquen adaptar-se i ser competitives en l’era digital en la qual estem immersos. Aquest procés sovint implica la implementació de noves tecnologies, l’automatització de processos o la digitalització de dades. Tanmateix, la meva experiència m'ha ensenyat que el veritable motor d'aquest canvi no són solament les eines tecnològiques, sinó les persones i l'organització que les envolta.

La importància de les persones en la transformació digital

Quan parlem de transformació digital, moltes vegades ens centrem en les últimes novetats tecnològiques i el seu impacte en els diferents àmbits de l’empresa, en les relacions amb el client o en la creació de nous models de negoci. No obstant això, cal posar primer en el centre les persones i l’impacte que aquests canvis tenen en els treballadors i en els llocs de treball.

Més info: Guia completa (i kit de supervivència) de l'ús de la IA en un Consell d'Administració

Cada treballador, en tots els àmbits de l’empresa, juga un paper en la transformació digital. És essencial que aquestes persones entenguin el valor de les noves tecnologies i com aquestes poden millorar els seus processos de treball i la qualitat del servei que ofereixen als clients. Per aconseguir-ho, cal que les persones rebin la formació necessària i estiguin motivades per adoptar aquests nous processos, vivint aquesta transformació com un guany en el seu lloc, sigui per millorar la productivitat o per poder desenvolupar amb més valor la seva tasca. 

La resistència al canvi és un dels principals reptes en qualsevol procés de transformació

La resistència al canvi és un dels principals reptes en qualsevol procés de transformació. És aquí on la comunicació transparent i la implicació de tots els nivells de l'organització són fonamentals. Les empreses han de fomentar una cultura on els empleats se sentin part del procés de transformació, on les seves opinions siguin escoltades i on se'ls doni suport i acompanyament durant tot el procés d'adaptació, vivint-lo com un benefici real i tangible, i no com més feina o un canvi que els perjudica.

En qualsevol procés de transformació digital, el primer són les persones.

El paper de l'organització

La segona clau per a l'èxit de la transformació digital és l'organització mateixa. Una estructura organitzativa rígida pot ser un obstacle per a la implementació de noves tecnologies i processos. Per tant, l'organització ha de ser flexible i estar disposada a redefinir els seus processos i fluxos de treball per aprofitar al màxim les noves eines digitals.

A més, la transformació digital sovint requereix un canvi en la cultura empresarial. En una organització orientada a les persones, la cultura ha de promoure la col·laboració, la innovació i l'aprenentatge continu. És important que l'equip directiu lideri amb l'exemple, mostrant una clara visió de com la transformació digital pot beneficiar l'empresa a llarg termini, no només en termes de rendibilitat, sinó també en la millora de l'experiència dels empleats i clients.

La transformació digital sovint requereix un canvi en la cultura empresarial

Les mateixes funcions de moltes unitats, departaments o àmbits de negoci estaran sotmeses a transformacions i canvis per l’impacte de l’aplicació dels nous sistemes intel·ligents, de les noves eines tecnològiques o de la digitalització o mecanització de molts processos. Les mateixes funcions de l’antic Departament d'Informàtica, o Departament IT, o del CIO de la companyia estaran sotmeses a una transformació radical, i el seu paper passarà a ser estratègic.

La gestió d'aquest canvi, amb una comunicació clara i un suport constant, és vital per minimitzar la incertesa i l'ansietat que pot generar en la nostra gent. L’organització ha de garantir que els empleats entenguin no només el què i el com del canvi, sinó també el perquè, i que tinguin clar els escenaris, així com la seva posició i contribució.

Per tant, el segon element clau és l’organització.

Conclusió

En definitiva, la transformació digital és molt més que un procés d’incorporació de tecnologies i sistemes intel·ligents, és un procés humà, de persones. Els projectes de transformació digital tenen possibilitats d’èxit quan es posa èmfasi en les persones i en com aquestes interactuen amb les noves eines i processos. En lloc de veure la tecnologia com un fi en si mateix, les empreses han de veure-la com un mitjà per millorar la seva competitivitat, per crear nous models de negoci, per millorar i canviar els seus processos i la seva productivitat, però també com una nova cultura, o la nostra cultura adaptada a la nova era digital.

Més info: Europa, entre la regulació i la competitivitat en la cursa per la IA

Les persones són les que faran que la tecnologia funcioni, i és la cultura organitzativa la que garantirà que aquesta tecnologia sigui utilitzada de manera efectiva i sostenible. Així doncs, les empreses que desitgin dur a terme una transformació digital reeixida han de començar per les persones i per crear una organització que estigui preparada per al canvi. Només així podran aprofitar realment tot el potencial que ofereix la digitalització i els sistemes intel·ligents, que avui són clau en la nostra societat.

Més informació
Integració i creixement: els hubs d'innovació i el teixit empresarial local
El cibercrim a l'alça: 10 consells bàsics per protegir la teva empresa
Recuperem dos bàsics: normalitat i visió sistèmica
Avui et destaquem
El més llegit