Fasten Films és segurament una gran desconeguda per la majoria de lectors, però quan parlem d’ella, estem parlant de la productora que hi ha darrere de Mediterráneo, guanyadora de quatre premis Gaudí i nominada a set més en l’última edició dels premis del cinema català. La pel·lícula va ser un èxit de crítica -també va emportar-se tres Goya-, i és una de les obres més reconegudes de la productora catalana, però no l’única. Fasten Films també ha produït un Netflix Original i varies pel·lícules finançades amb Televisió Espanyola, Televisió de Catalunya i Movistar, convertint-se els últims anys en una de les noves productores de cinema independent més prolífiques a l’Estat.
Des de fa uns anys també compten amb el suport de Barcelona Activa a través de programes de mentoring i ajuts en la contractació, tal com han explicat Adrià Monés, CEO de la companyia, i Blanca Heredia, la directora financera. Però què hi ha darrere Fasten Films?
Talent local amb projecció internacional
Fasten Films va néixer fa sis anys, quan Adrià Monés va fer el pas definitiu de marxar de Filmax, una de les grans productores de cinema a Espanya, per fundar aquesta petita productora catalana. El que va començar com una petita companyia amb tres treballadors i "petits projectes", és avui una de les productores independents de més creixement tant en l'àmbit català com estatal. "Els últims anys hem produït entre tres i quatre pel·lícules per any i comptem ja amb un equip d'onze persones", explica Monés. Xifres que converteixen Fasten Films en "una de les deu companyies més rellevants del sector a Catalunya".
Monés (CEO de Fasten Films): "El millor és que cada dia en la producció d'una pel·lícula és diferent. Quan rodàvem Mediterráneo vam patir un tornado, un terratrèmol, la pandèmia..."
La companyia té la seu a Barcelona i es caracteritza per "treballar amb talent proper i produir projectes locals pel mercat internacional. Ens agrada", ha descrit Monés. Aquest és el cas de La Imatge Permanent, la nova pel·lícula de Laura Ferrés, guanyadora del Gaudí i el Goya a millor curtmetratge documental, i també premiada al Festival de Cannes, i que Fasten Films ha produït.
L'empresa també ha treballat els darrers anys amb estrelles del cinema espanyol com Carmen Machi a La Voluntaria, Eduard Fernández, Dani Rovira i Anna Castillo, a la ja esmentada Mediterráneo, o Antonio de la Torre a la coproducció entre França, Bèlgica i Espanya Entre la vida y la muerte. A més, també ha creat -conjuntament amb directors i guionistes- projectes d'aquí per a grans empreses de la indústria com Netflix, com és el cas de Centauro, la pel·lícula del barceloní Daniel Calparsoro amb Àlex Monner i Begoña Vargas al capdavant.
Treballar el producte des de zero
Quina és la tasca de producció? Com és el dia a dia en una productora de cinema? Blanca Heredia explica que "això varia molt en funció de l'estat del projecte" i que "durant la preproducció i la postproducció el treball fort és de producció executiva juntament amb director, guionista i muntadors", però que durant el rodatge "una època on hi ha molta activitat durant un curt període de temps" és on el ritme és més frenètic. "Durant la producció de Mediterráneo, per exemple, vam patir un terratrèmol, un tornado, diferents problemes que vam haver d'atendre amb els refugiats, la pandèmia... Cada dia és diferent", ha afegit Monés.
També ha explicat com Fasten Films "treballa amb directors i guionistes per desenvolupar conjuntament projectes des de zero". A vegades són els cineastes els que tenen una idea i busquen el suport de la productora, i altres és l'equip de Monés el que pensa en un nou projecte i parla amb guionistes perquè el materialitzin, "però sempre treballem conjuntament, no ens arriba una cosa feta i només busquem el finançament, acompanyem els projectes de principi a fi". De fet, la companyia catalana finança moltes vegades part del desenvolupament inicial a risc de la pel·lícula o sèrie, bàsicament el guió i despeses d'R+D, per més endavant "buscar el finançament de tercers per produir l'obra".
La companyia barcelonina ha acabat produint un 70% dels projectes que ha iniciat
El CEO de Fasten Films també ha explicat que moltes vegades la feina del productor executiu va molt més enllà de buscar aquest finançament, no és una tasca tan senzilla. Des de la producció executiva "ens encarreguem treballar bé el projecte i l'empaquetatge. Millorem el guió, elaborem un dossier i treballem el producte conjuntament amb guionistes i directors de cara a trobar el finançament". Hi ha vegades, com és el cas de Centauro, la pel·lícula que va acabar realitzant Netflix i que va costar cinc milions d'euros, que només hi ha un únic finançador. Però quan es tracta de coproduccions amb diferents agents implicats com poden ser Movistar, Televisión Espanyola, Televisió de Catalunya, l'ICEC i altres entitats subvencionadores estatals o europees, cosa que acostuma a passar en la majoria de projectes, des de Fasten Films també s'han d'encarregar d'elaborar un pla financer i arribar a diferents acords per tal de que el projecte pugui veure la llum.
Set de cada deu projectes són executats
Heredia també ha explicat que "dona confiança als finançadors treballar amb companyies que entreguen els projectes amb la qualitat i els terminis pactats", i en aquest sentit, Fasten Films és pràcticament una garantia. "Si participem en un film que acaba guanyant premis, és possible que això ens generi una reputació que aporti més finançament en el futur", però el que ajuda més a la productora catalana és veure "la solidesa que hi ha darrere".
Al cap i a la fi, les dades de Fasten Films són superiors a la mitjana europea, perquè mentre a "Europa s'executen entre un 30% i un 40% dels projectes que es presenten, la companyia barcelonina, fins avui, ha acabat produint un 70% dels projectes que ha iniciat". Són dades excel·lents i això també ajuda a fer que grans corporacions com "Movistar i Televisió Espanyola entrin quan els projectes encara no són finançats, només existeix guió". Aquesta és la certesa i confiança amb la qual Fasten Films a poc a poc s'obre forat a través de la indústria cinematogràfica.