• Empresa
  • La felicitat que multiplica el negoci

La felicitat que multiplica el negoci

Apostar per polítiques de flexibilitat, conciliació i activitats de ‘teambuilding’ permet millorar l’ambient laboral i incrementar els ingressos

Les empreses que apliquen polítiques de felicitat poden multiplicar el resultat del negoci
Les empreses que apliquen polítiques de felicitat poden multiplicar el resultat del negoci
Barcelona
11 de Juliol de 2018

Una empresa pot reduir un 66% les baixes laborals, un 65% la rotació, un 50% l’absentisme laboral; i també augmentar un 86% la creativitat, un 65% l’energia i un 100% el compromís. Moltes xifres, però totes positives per al negoci i, sobretot, realistes. Ara la gran pregunta és: com s’aconsegueix? Apostant per la felicitat dels treballadors.

 

Són els millennials els qui han capgirat els conceptes de feina i sou. Han fet que la idea de salari emocional sigui tan important com la tradicional de salari, sense que una substitueixi a l’altra. És a dir, “continuem necessitant diners, però ara ens preguntem quants ens en calen i què més pot fer l’empresa pel seu treballador”, explica el consultor de Serliberto.comFrancesc Soler.

 

La realitat és que hem passat de veure com als anys 60 es buscaven professionals obedients; als 80, responsables; i ara al segle XXI, entusiastes. “La tristesa no casa bé amb la feina. Els treballadors ara volen seguir formant-se, tenir temps per a la família i els hobbies i sentir que el fan té una funció i aporta alguna cosa”, afegeix l’expert.

Soler: “Els que marxen de les empreses són els més bons, els que busquen reptes”

Un nou paradigma que està arrelant al mercat laboral a partir dels millennials i que ha posat com a repte a les organitzacions trobar líders capaços de connectar amb les seves plantilles. “Calen empreses emocionals, organitzacions que confiïn en els seus treballadors i no es preocupin si no entren a les 9 h o no van cada dia a l’oficina”, posa com a exemple d’algunes de les noves tendències. I és que, com recorda, la conciliació és un dels trets que més es valoren quan es parla de salari emocional, seguit de la novetat. “Precisament els que marxen de les empreses són els més bons, els que busquen reptes i no fer sempre el mateix”.

El director de la felicitat a l’empresa

Vortex, empresa que es dedica a l’enginyeria en el camp de l’energia eòlica, ha estat pionera en la introducció de la figura del director de la felicitat. “Des del primer moment vam saber que no podia ser una persona de l’equip directiu, sinó algú que fes de vincle entre treballadors i direcció i que permetés una relació de baix cap a dalt”, explica el CEO de la companyia, Pep Moreno, qui va veure des del primer moment que s’havia de consentir l’equip.

Aquest professional està a l’empresa des del 2011 i en set anys s’han aplicat mesures originals com que el dia de l’aniversari del treballador sigui festiu o més tradicionals com apostar per la flexibilitat i la conciliació. Tota una estratègia reconeguda un any després amb el premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps, atorgat per l’Ajuntament.

Moreno: “Els problemes de casa ens els emportem a la feina, i viceversa”

Amb el temps, han fet una passa endavant i han incorporat un equip extern que dóna suport a la seva directora de la felicitat. “Hem incorporat professionals de la psicologia i d’altres àmbits perquè és d’aquí d’on hem de partir”, explica, “els problemes de casa ens els emportem a la feina, i viceversa, tot ens acaba afectant a tot arreu i s’ha d’enfocar des d’un punt de vista integral”. I esmenta la resolució de conflictes com una eina fonamental per evitar que un mal moment a casa repercuteixi l’esfera laboral, o al revés.

Recursos Humans: el repte real

Slashmobility és una altra organització que des del primer moment ha vist que l’equip és el principal. “Quan vaig muntar l’empresa pensava que trobaria grans reptes tecnològics i he acabat veient que el principal problema és gestionar l’equip”, se sincera el CEO, Emilio Avilés.

Aquesta companyia, que desenvolupa aplicacions diverses, n’ha creat una que mesura la productivitat en els somriures. O, com diu el mateix CEO, “una suite d’apps perquè els treballadors siguin feliços”. Reconeix que al seu equip no abunden els psicòlegs, pel que potser no tenen una visió tan experta com a Vortex, però considera que el fet d’haver aplicat la lògica i la seva pròpia experiència és el que més els ha ajudat.

Avilés: “Pensava que trobaria grans reptes tecnològics i he acabat veient que el problema és gestionar l’equip”

La idea ha estat extrapolar la piràmide de Mashlow a l’entorn laboral, de manera que s’ha vist que la facilitat, la seguretat, la salut, la comunicació, el reconeixement o l’autorealització són elements que un empleat ha de sentir que té a la feina per estar a gust. Es recullen opinions dels treballadors i tota mena d’inputs que permeten valorar la situació i oferir informació vital per redirigir les polítiques de la direcció.

Una eina que ja apliquen a Slashmobility, segons Avilés, juntament amb activitats alternatives: “A finals de juliol ens emportem tot l’equip a una masia per fer teambuilding i votar democràticament els valors que representen la plantilla”. O com la tria del treballador del mes amb una app; regalar bolígrafs, vambes i tasses de cafè corporatives; o celebrar carnaval, el dia del barret o tenir uns divendres més relaxats. Al final, tot és qüestió de ser creatius i deixar espai als treballadors.