Emprendre a Dubai no és una seqüela de la pel·lícula Mission: Impossible – Ghost Protocol de piruetes inversemblants entre gratacels protagonitzada per Tom Cruise, sinó l'origen de Paack. La seva història és la de tres amics d'infància Fernando Benito, Víctor Obradors i Xavier Rosales que van decidir arriscar-se lluny de casa. "Pensàvem que Dubai era el lloc ideal per aixecar una ronda milionària i vam tornar amb 0 després de sis mesos. Tot i això, vam conèixer un programador d'Índia i no estaríem on estem sense ell", assegura Fernando Benito en un First Tuesday presentat per Carlos Blanco que ha durat quasi el mateix temps que Paack triga a fer una entrega ecommerce.
Amb un MBA i experiència en una drogueria, en el sector del turisme i en el departament de màrqueting de Danone, Benito va emprendre en logística sense saber-ne. Igual que la resta de l'equip de la startup. "No té sentit que puguem demanar una pizza i que ens la portin a casa en 10 minuts i que, en canvi, et compris alguna cosa online i hagis d'esperar 3 o 4 dies per rebre-la", assegurava el CEO a VIA Empresa a principis de juliol de 2015, en ple programa d'acceleració Turn8 als Emirats Àrabs i tot just quatre mesos després de la seva creació.
Benito: "Hem de ser molt paranoics amb els competidors"
Des de llavors ja han passat gairebé quatre anys, però la mentalitat segueix sent la mateixa: "Una persona són dues coses: dedicació i tot allò que pot aportar". I amb el pas del temps, Benito reivindica que "emprendre amb amics no ha estat un error, seguim sent bons amics i ho tornaríem a fer". "El talent de les persones fa gran un producte", que diu l'inversor israelià Yossi Vardi.
Estratègia: SEUR del segle XXI
El CEO de Paack s'autodefineix com "un noi bastant normal i emprenedor". Prèviament, ja havia creat juntament amb Obradors un local per a fer classes de cuina japonesa que van acabar tancant amb balanç positiu de 500 plats i 200 forquilles. "En el món dels negocis hi ha estratègia i tàctica. Estratègia és allò que es fa abans i tàctica és allò que es fa per guanyar el partit", apunta Blanco.
Tot i que Paack encara perd diners, la seva estratègia és clara: "Som una solució d'entrega de paqueteria ecommerce a Estats Units, Regne Unit, França, Espanya, Portugal... Per a grans retailers. Som els SEUR o MRV del segle XXI i ens diferenciem amb tecnologia perquè així el consumidor pot escollir la franja a la qual vol rebre la seva comanda".
Blanco: "En el món dels negocis hi ha estratègia i tàctica. Estratègia és allò que es fa abans i tàctica és allò que es fa per guanyar el partit"
"Hem de ser molt paranoics amb els competidors", alerta. Per clients no serà i és que la llista és tan llarga com coneguda: el Corte Inglés i L'Oréal van ser els dos primers clients i després s'hi van afegir també Vodafone, Fnac, Decathlon, Nespresso, L'Oréal, Privalia, L'Oréal, Media Markt, Natura, Loewe, Deporvillage, Colvin o Torres, entre d'altres.
Ras i curt, Blanco ho té clar: "Estàs digitalitzant el model tradicional de paqueteria". Amb tecnologia i processos.
Escollir o no escollir inversors
"Tots som bons venedors i ens envoltem de primeres espases del sector", explica Benito. Tot i això, aixecar rondes de finançament no va ser una tasca fàcil: "Vam fer una ronda d'un milió i mig de capital llavor. Quan entra un inversor ens deixem portar pel nom, el segell, el portfoli d'empreses i al final es tracta molt de persones".
Benito: "Quan entra un inversor ens deixem portar pel nom, el segell, el portfoli d'empreses i al final es tracta molt de persones"
Entre els seus inversors figuren Big Sure, Bonsai, Bankinter, Nauta Capital o Kibo. I el CEO de Paack recorda que "una valoració molt alta pot enfonsar la companyia" i "si generes unes expectatives molt grans en les següents rondes tens un risc més gran de no complir els objectius". Pasito a pasito. Encara més: "Una companyia que no tingui l'interès alineat dels fundadors i inversors és un mal presagi".
Blanco torna a l'acció: "Les bones startups sempre tenen la possibilitat d'escollir i amb Paack es repeteix el patró inversor de Madrid i startup de Barcelona".
En concret, Paack es troba en una valoració de 50 milions d'euros, treballa amb 8 dels 10 grans retailers que hi ha a Espanya, fa milions d'entregues per any en missatgeria ecommerce i ronda el milió d'euros de facturació neta. El seu equip no arriba a les 60 persones però sí que supera la quinzena de nacionalitats.
Blanco: "Les bones startups sempre tenen la possibilitat d'escollir i amb Paack es repeteix el patró inversor de Madrid i startup de Barcelona".
"Tenim la sort de què Barcelona és un lloc molt fàcil per emprendre. A Espanya arrosseguem complexes i creiem que allò de fora és millor. La marca Barcelona ven fora i encara està lluny dels grans hubs tecnològics però comencen a haver-hi empreses grans i amb ambició global", conclou. De Dubai al Mediterrani, amb segell urgent.