03
de Desembre
de
2016
Act.
05
de Desembre
de
2016
A vegades, els homes també poden guanyar a les màquines. En un context en què sembla que els robots s'imposin a les persones en les tasques laborals, hi ha empreses que encara es resisteixen a deixar-se engolir per aquesta pràctica. És el cas de Torrons i Mel Alemany, ubicada a Os de Balaguer, que en el seu procés d'embalatge de la mel ha substituït l'automatització per l'ocupació de 60 persones amb discapacitat dels Centres Especials de Treball de quatre entitats lleidatanes. Ho explica el seu gerent, Ferran Alemany, en el Dia Internacional de la Discapacitat.
Torrons i Mel Alemany produeix 60 tones de torró, de les quals un 80% es venen a Catalunya, un 10% a l'Estat espanyol i un 10% a altres països, com és el cas d'Anglaterra. Alemany però, està apostant fortament per la mel. De la que envasa, un 75% es consumeix a Catalunya, un 10% a l'Estat espanyol i un 15% va destinada a l'exportació. L'empresa, que forma part del clúster Catalonia Gourmet, factura 8 milions d'euros a l'any.
Com es pot explicar que en plena era tecnològica Torrons i Mel Alemany 'desrobotitzi' els seus processos productius?
Recordo una intervenció de l'economista català Xavier Sala i Martín al Foro de Davos, en la qual va comentar que els robots entrarien a formar part de tota la indústria, no només de determinats sectors com l'automòbil o la informàtica. A partir d'allà, com a empresa vam fer la reflexió que era necessari que anéssim a contracorrent i apostar per humanitzar els nostres processos. D'altra banda, per mantenir-nos arrelats al nostre territori – el Montsec i Os de Balaguer- la determinació estratègica va ser donar feina a persones amb discapacitat de 4 Centres Especial de Treball d'entitats lleidatanes com la Fundació Aspros, l'Estel, Ilersis Shalom i la Torxa.
Quin tipus de feina fan aquests treballadors?
Elaboren una part important del packaging de la nostra mel. De fet, a la nostra planta d'Os de Balaguer treballem 25 persones, mentre que als Centres Especials de Treball ocupem a unes 60 persones, el doble que l'any passat. Es tracta d'una decisió per ser fidels a la nostra essència com a empresa, que implica mantenir-nos al territori, crear ocupació, donar oportunitats laborals a un col·lectiu que té més d'un 50% d'atur i humanitzar els nostres processos. No hem fet números, es tracta de creure en els nostres valors.
Com aconsegueixen vincular la marca Alemany al territori?
Ja des de l'inici de l'elaboració, els torrons i les mels estan fets amb productes de proximitat, aprofitant les matèries primeres del nostre entorn. Recentment, hem presentat una caixa il·lustrada pels artistes Víctor Pedra i Josep Talamonte, originaris del Montsec, que ha estat fabricada íntegrament per persones amb discapacitat d'Ilersis Shalom. Dins de la caixa, en la qual els creadors s'han inspirat en el cel del Montsec per il·lustrar-la, hi ha cinc barres de torró (dur, tou, crema torrada, crocant i bombó ametlla). A més, conté una làmina amb una l'obra original numerada i signada pels autors.
Les vendes de torró es segueixen concentrant durant la campanya de Nadal, com afronten la d'enguany?
Amb optimisme, tenint en compte les circumstàncies de consum actual. Un dels nostres objectius és consolidar la presència internacional. Tenim la previsió que aquest any les vendes dels productes de la nostra marca augmentin un 15%. Un excel·lent regal per aquesta època podia ser la nostra caixa d'art i torró de col·lecció. Una sèrie limitada de 2.000 unitats que engloba els pilars de Torrons i Mel Alemany: art, cultura, humanitat i solidaritat. Al final, representa un producte convertit en una obra d'art. De fet, aquesta és la primera iniciativa que forma part del projecte Univers Alemany, en el qual barregem aquests conceptes.
Recentment, les seves mels i torrons han rebut 5 premis Great Taste Awards, considerats els Oscar de l'alimentació gurmet. Què suposa això per una empresa familiar?
A més del reconeixement, ens obre les portes a l'exportació. Des de fa 10 anys, estem presents als supermercats Harrods. Darrerament, hem aconseguit aliances comercials amb Marks&Spencer i vendre mels de la nostra gamma gurmet al Japó. Bona part d'aquestes accions són gràcies a l'impuls dels Great Taste Awards, que aquest any ens l'han concedit per la mel de castanyer, mel amb crema d'ametlla, la de taronger amb pell de taronja, el torró tou i la torta imperial.
Però a la vegada no abandonen el compromís amb el territori i els productes de proximitat...
Podríem dir que forma part de la nostra filosofia. Elaborem els torrons amb una recepta de finals del segle XIX. Seleccionem les mels dels millors apicultors i les envasem. Estem especialitzats en les monoflorals i en les gurmet. En el darrer estadi, comercialitzem els nostres productes en cadenes de distribució que aposten per vendre aliments de qualitat i de proximitat. És el nostre ADN, pel qual preferim treballar amb persones que amb màquines. Així ho hem decidit.
Torrons i Mel Alemany produeix 60 tones de torró, de les quals un 80% es venen a Catalunya, un 10% a l'Estat espanyol i un 10% a altres països, com és el cas d'Anglaterra. Alemany però, està apostant fortament per la mel. De la que envasa, un 75% es consumeix a Catalunya, un 10% a l'Estat espanyol i un 15% va destinada a l'exportació. L'empresa, que forma part del clúster Catalonia Gourmet, factura 8 milions d'euros a l'any.
Com es pot explicar que en plena era tecnològica Torrons i Mel Alemany 'desrobotitzi' els seus processos productius?
Recordo una intervenció de l'economista català Xavier Sala i Martín al Foro de Davos, en la qual va comentar que els robots entrarien a formar part de tota la indústria, no només de determinats sectors com l'automòbil o la informàtica. A partir d'allà, com a empresa vam fer la reflexió que era necessari que anéssim a contracorrent i apostar per humanitzar els nostres processos. D'altra banda, per mantenir-nos arrelats al nostre territori – el Montsec i Os de Balaguer- la determinació estratègica va ser donar feina a persones amb discapacitat de 4 Centres Especial de Treball d'entitats lleidatanes com la Fundació Aspros, l'Estel, Ilersis Shalom i la Torxa.
Quin tipus de feina fan aquests treballadors?
Elaboren una part important del packaging de la nostra mel. De fet, a la nostra planta d'Os de Balaguer treballem 25 persones, mentre que als Centres Especials de Treball ocupem a unes 60 persones, el doble que l'any passat. Es tracta d'una decisió per ser fidels a la nostra essència com a empresa, que implica mantenir-nos al territori, crear ocupació, donar oportunitats laborals a un col·lectiu que té més d'un 50% d'atur i humanitzar els nostres processos. No hem fet números, es tracta de creure en els nostres valors.
Part de l'equip de la firma productora de torrons i mel. Cedida |
Com aconsegueixen vincular la marca Alemany al territori?
Ja des de l'inici de l'elaboració, els torrons i les mels estan fets amb productes de proximitat, aprofitant les matèries primeres del nostre entorn. Recentment, hem presentat una caixa il·lustrada pels artistes Víctor Pedra i Josep Talamonte, originaris del Montsec, que ha estat fabricada íntegrament per persones amb discapacitat d'Ilersis Shalom. Dins de la caixa, en la qual els creadors s'han inspirat en el cel del Montsec per il·lustrar-la, hi ha cinc barres de torró (dur, tou, crema torrada, crocant i bombó ametlla). A més, conté una làmina amb una l'obra original numerada i signada pels autors.
Les vendes de torró es segueixen concentrant durant la campanya de Nadal, com afronten la d'enguany?
Amb optimisme, tenint en compte les circumstàncies de consum actual. Un dels nostres objectius és consolidar la presència internacional. Tenim la previsió que aquest any les vendes dels productes de la nostra marca augmentin un 15%. Un excel·lent regal per aquesta època podia ser la nostra caixa d'art i torró de col·lecció. Una sèrie limitada de 2.000 unitats que engloba els pilars de Torrons i Mel Alemany: art, cultura, humanitat i solidaritat. Al final, representa un producte convertit en una obra d'art. De fet, aquesta és la primera iniciativa que forma part del projecte Univers Alemany, en el qual barregem aquests conceptes.
Recentment, les seves mels i torrons han rebut 5 premis Great Taste Awards, considerats els Oscar de l'alimentació gurmet. Què suposa això per una empresa familiar?
A més del reconeixement, ens obre les portes a l'exportació. Des de fa 10 anys, estem presents als supermercats Harrods. Darrerament, hem aconseguit aliances comercials amb Marks&Spencer i vendre mels de la nostra gamma gurmet al Japó. Bona part d'aquestes accions són gràcies a l'impuls dels Great Taste Awards, que aquest any ens l'han concedit per la mel de castanyer, mel amb crema d'ametlla, la de taronger amb pell de taronja, el torró tou i la torta imperial.
Però a la vegada no abandonen el compromís amb el territori i els productes de proximitat...
Podríem dir que forma part de la nostra filosofia. Elaborem els torrons amb una recepta de finals del segle XIX. Seleccionem les mels dels millors apicultors i les envasem. Estem especialitzats en les monoflorals i en les gurmet. En el darrer estadi, comercialitzem els nostres productes en cadenes de distribució que aposten per vendre aliments de qualitat i de proximitat. És el nostre ADN, pel qual preferim treballar amb persones que amb màquines. Així ho hem decidit.