De vendre peix fresc en una parada al mercat de Vic el 1924 a líders en venda i distribució de peix fresc i congelat per a l’hostaleria i la restauració amb 150 milions d'euros de facturació el 2024. És la història resumida de Frigorífics Ferrer, empresa familiar que ha esdevingut un referent del producte del mar al llarg del seu segle de vida amb el servei, la qualitat i l'ambició com a pilars.
"Hi ha un valor truncal que s’ha mantingut: treballar molt pel negoci, estar-hi sempre. Com ens ho han explicat a casa, ens hem d'arremangar i ser-hi", expliquen Juli Ferrer, CEO, i Mònica Ferrer, directora de Màrqueting, quarta generació de Frigorífics Ferrer.
El peix, en tren des de Barcelona
La història es remunta als anys 20 del segle passa. Julià Ferrer i Manela Farga van prendre el relleu d'una peixateria a Vic i van donar un impuls al negoci. Compraven el peix a Barcelona i arribava a la capital d'Osona en tren. De l'estació fins al mercat el portaven en carruatges.
"Als anys 20 no hi havia congeladors ni neveres i era un gran repte pel nostre besavi", rememoren. Ràpidament, es van convertir en referents, ja que no era habitual disposar de peix fresc cada dia en una terra tan allunyada de mar: "El comerç de peix fresc a Vic no era gens fàcil".
Pocs anys després d'obrir, van expandir-se per mercats setmanals i van obrir una botiga al centre del poble, Ca la Manela, que es va mantenir durant set dècades.
Ferrer: "Va ser visionari en invertir en producte congelat"
Va ser als anys 50, amb la segona generació al capdavant, quan el negoci va fer un salt endavant. Fèlix Ferrer va obrir un petit magatzem de congelats i de gel, que li permetia emmagatzemar producte i distribuir-lo per la comarca: "Van ser pioners a generar una xarxa de distribució a Osona".
Es posen en circulació els primers cotxes i es comença a abastir restaurants i altres negocis creant petites rutes comarcals: "El negoci va créixer molt, no hi havia molta competència". A més, també van posar en marxar una fàbrica de generació de blocs de gel.
Així és com el món del congelat va entrar a Ferrer: "Va ser visionari en invertir en producte congelat i va obrir les portes del Ferrer actual".
L'ambició pel creixement
L'empresa no para de créixer, amb inversions per obrir nous magatzems i ampliant la xarxa de distribució. "Apostes valentes" que han permès l'expansió de Ferrer i que la quarta generació reivindica com l'ADN de la companyia: "Ha sigut l’eix central de la família per créixer. Sempre pensant en com fer-ho millor i invertir més, totes les generacions. No conformar-nos. Sense això, no hauríem arribat a on som".
Un dels moments importants per Ferrer va arribar als anys 80, quan Frigo va escollir l'empresa catalana com a distribuïdora en exclusiva a Osona i Ripollès. La clau era la xarxa de distribució que tenia Ferrer. Avui en dia, encara són un dels principals concessionaris de la marca de gelats.
Ferrer: "Ens considerem peixaters"
L'ambició i la inversió constant ha permès a Ferrer continuar el seu creixement i consolidar-se en el lideratge del peix fresc i congelat a Catalunya, en els àmbits de restauració i grans superfícies, on també estan presents amb la seva pròpia marca. Si als anys 20 el producte arribava en tren de Barcelona, ara van a llotges d'arreu del món a buscar el producte.
I destaca l'aposta per la seva qualitat: "Hem apostat per tornar als orígens, en la compra, per assegurar-nos en la compra i la qualitat, som referents". "Tenim el peix i els productes del mar a l’ADN des de fa molts anys, ens dona una fiabilitat i una confiança de saber el què fem. Som especialistes del peix", afegeixen.
Avui en dia, el catàleg de Ferrer també compta amb altres productes d'alimentació congelats, tot i que el producte del mar és dues terceres parts de les vendes. "Ens considerem peixaters", reiteren.
La força de la marca
Una aposta que ha mantingut sempre Ferrer ha estat la marca. A diferència d'altres distribuïdors, l'empresa ha estat present a les grans superfícies amb la seva marca pròpia. "Ha vingut molt dels inicis, de tenir una fàbrica on elaboràvem, transportàvem i envasàvem. Només ho fèiem nosaltres i teníem més valor", reivindica. Per posar en valor aquesta feina, apostaven per la seva marca pròpia per diferenciar el seu producte.
"La nostra marca ens ha ajudat a explicar la nostra manera de fer, la qualitat del producte. A través de Ferrer, expliquem com ens agrada fer les coses. Ens dona estabilitat i independència", afegeix.
Tot plegat ha consolidat el creixement de Ferrer, que també s'ha expandit ara per València i Madrid. De fet, ara tenen un "pla de creixement agressiu" per augmentar la seva presència en aquests territoris, com ja ho van fer a Catalunya, amb una flota de distribució de més de 150 vehicles.
La clau de l'èxit
La Mònica i el Juli reivindica que sempre han anat un pas per endavant i han fet apostes crucials. Com va passar amb els congelats als anys 50, també van ser pioners en traçabilitat, noves tecnologies o segells de qualitat que els han diferenciat de la resta i els ha permès servir a grans grups.
El futur el tenen clar: més inversió per créixer més. Però amb el repte de trobar l'equilibri entre una empresa familiar i una gran empresa: "Una empresa petita sempre pot ser més pròxima. Però nosaltres apostem pel talent humà al nostre equip i que està en contacte directe amb el client".
Tot plegat per continuar expandint Ferrer, que en els últims deu anys ha passat de 60 a 150 milions de facturació. Però amb la filosofia clara que els atorga els cent anys d'història: "Continuem sent peixaters".