Fes Més és una de les poques cadenes de bricolatge que queden a l’Estat espanyol. Va ser fundada el 1989 a Girona per Miquel Esteba i Caireta i aplega nou establiments en diversos municipis del territori català amb la segona generació de la família liderant un equip de 89 persones.
L’origen es troba en Fustes Esteba, creada el 1969, i en les ferreteries Catalònia, del 1980. Dos negocis que poden complementar-se, però que cobreixen dues demandes diferents. “Això ens va donar certa experiència i, veient la inèrcia que estava agafant el bricolatge als 80, vam començar a desenvolupar una nova idea que es va materialitzar en una tercera companyia per diversificar el risc”, explica un dels fills del fundador, Miquel Esteba i Bech de Careda.
La primera botiga es va situar a Girona en un espai de 500 m2 i amb un concepte de bricolatge força diferent del que tenim ara. I és que, segons Esteba, amb el temps ha passat de ser “una fusió entre fusta i ferreteria destinada a l’home” a tenir un paper més “decoratiu i que evoca comerços on anar a passejar”. Això ha fet que la pintura, els mobles i els elements de jardí –l’estrella del negoci- vagin guanyant terreny, el que també acosta l’activitat a la dona, apunta.
Una crisi que revifa noves activitats
La recessió ha fet mal a moltes empreses, però en d’altres, com comenta Esteba, ha suposat un gir i una manera de veure noves oportunitats: “La crisi ha canviat els hàbits, ara la gent es fa més les coses a casa. Hi ha menys calers i, en comptes de trucar un pintor, t’ho fas tu. Potser tens un pitjor acabat, però pots pintar tu sol i sembla que estiguin en un lloc nou o tinguis un moble nou”. Així és com s’ha arribat a veure la reforma com una activitat en potència. Amb recursos limitats, tan comprat com dels que ja pot tenir un client per casa, es pot aconseguir un bon canvi d’imatge.
"El fuster és l’últim que entrava en l’obra i amb la crisi vam poder veure que estan molt exposats a la nova construcció"
En el segment industrial també han notat la tirada de les reformes. “Els nostres clients són usuaris de carrer i també professionals petits i especialistes, el que ens ha permès alleugerir una mica la crisi”, afirma, “perquè vam patir molt, sobretot a finals del 2008, ja que el fuster és l’últim que entrava en l’obra i amb la crisi vam poder veure que estan molt exposats a la nova construcció”.
Un grup en ple creixement
El còmput total del grup suma 22 establiments entre els establimentsFes Més, Fustes Esteba i Ferreteries Catalònia. A més a més, compten amb un altre comerç de la marca BricoGroup, sorgit de la seva integració en un grup de compra amb seu a Madrid que desenvolupa la seva pròpia marca.
Cada nova obertura es fa amb inversió 100% familiar i amb locals que ells mateixos adquireixen. “No som capaços de rendibilitzar els lloguers que hi ha al mercat, no facturem tant per justificar aquests imports, per això fem nosaltres la promoció”, argumenta sobre la seva estratègia.
Lluitar contra la multinacional?
Grans cadenes com Bauhaus i Leroy Merlin es poden veure com la competència directa de Fes Més, però Esteba ho desmenteix i apunta a les mitjanes superfícies com Aki. “La nostra expansió està pensada més per a ciutats on de moment la multinacional no hi va perquè no li surt a compte. Lluitar amb els més grans és impossible perquè parteixen d’uns recursos que tu no tens”, explica.
"Lluitar amb els més grans és impossible perquè parteixen d’uns recursos que tu no tens”
El seu tret diferencial, llavors, és el fet de ser més petits. “Donem un tracte més familiar”, situa com a principal aspecte a destacar, “també oferim més un assessorament més personal i som una empresa del territori”. Unes característiques que no sempre són prou vàlides per fer front a les grans companyies perquè, com comenta Esteba, cada cop són menys les empreses del sector que continuen endavant.
BricoGroup, on està integrat Fes Més, havia arribat a tenir 23 socis de les companyies de bricolatge més importants d’Espanya. Actualment, en queden només sis. “Les multinacionals són molt fortes, però també és cert que abans de la crisi hi havia moltes empreses que no estaven prou consolidades o tenien un concepte de negoci molt especulatiu. Un cop va abaixar el consum, van plegar”, detalla.
Davant d’aquest context de postcrisi és on el bricolatge està agafant una altra dimensió, Fes Més està fent una passa endavant en el seu concepte de botiga. Vol aprofitar la tirada del moviment do it yourself i de l’interès creixent de la dona per aquest sector per atraure nova clientela amb botigues més grans i amb zones d’exposició inspirades en la distribució de botigues com la cadena Muy Mucho.
En un any, mostren entre cinc i sis campanyes de productes. Algunes són marques comercials; d’altres, pròpies. En tot cas, la seva idea principal és fer que la botiga de bricolatge sigui també un comerç on anar a passejar i agafar idees, no només adquirir productes necessaris.
En aquesta línia, fa un any van obrir la venda online. Tot i que no ha sigut fins als darrers tres mesos quan Esteba assegura que més moviment han notat en aquest canal, ell mateix està convençut que és una aposta forta de futur: “Amazon i altres portals a Internet són una amenaça perquè cada cop tenen més bricolatge. L’afectació encara no es pot mesurar, però es veurà clarament en els pròxims anys”.
Malgrat que sap que mai podran competir amb els preus d’aquestes grans companyies, sí que remarca que l’opció de fer la reserva del producte online i anar-la a buscar en un altre moment serà el que més els ajudarà a mantenir-se.