La digitalització va més enllà de la transició als entorns computacionals. Qualsevol tipus d'activitat empresarial que plantegi contactes amb clients, siguin B2B o B2C, ha hagut d'adaptar-se als nous comportaments, costums i tendències d'un consum digital que ja forma part del nucli de la cadena de valor de les empreses. La multinacional alemanya Festo, amb prop d'un segle d'experiència en automatització industrial, ha implementat aquesta transició amb un nou DigitalSalesHub a la seva seu a Hospitalet de Llobregat, dedicat a "analitzar i entendre el comportament dels compradors i simplificar els seus processos de compra". Amb una inversió de 2,6 milions d'euros, Festo farà servir Barcelona com el quarter general de la seva transformaciódigital.
"És important saber no només qui és el client, sinó també com pensa, com vol que es posin en contacte amb ell", afirma Viktor Nordstrom, Head of Digital Sales de la multinacional tecnològica. El nou Digital Sales Hub de Festo s'ocupa, en aquest sentit, de quatre factors principals: l'analítica de dades, les campanyes de màrqueting digital, el desenvolupament del lloc web de l'empresa i les aplicacions que s'hi poden trobar i la innovació digital. Segons Nordstrom , l'anàlisi i tractament de dades és un dels principals assoliments de la companyia, en tant que gràcies a aquests processos es pot aplicar un model de presa de decisions basat en aquestes. "Introduint les dades – afirma – s'objectiva el procés de presa de decisions".
Amb una inversió propera als tres milions d'euros, Festo farà servir Barcelona com el quarter general de la seva transformació digital
Festo, amb les noves capacitats que ofereix el hub de vendes digitals, pretén adaptar-se al que veu com un entorn canviant, molt diferent dels models de negoci d'empresa a empresa que ha aplicat durant les darreres dècades. "Veiem grans canvis en la forma en què apliquem el nostre negoci", afirma el doctor Ansgar Kriwet, membre del Consell d'Administració de Vendes de Festo. "Canvis en els productes, però també en la forma en què ens connectem amb els nostres consumidors". Segons Kriwet, tot i que els canvis principalment s'han produït en els entorns B2C, el contacte entre proveïdor i usuari empresarial també està en procés de transformació.
"La indústria sol anar un temps al darrere de les formes que s'adopten en el consum normal", opina XavierSegura, Director General de Festo a Espanya i Portugal. "Als entorns empresarials hi ha menys marge d'error i per tant els clients poden ser més conservadors". Una de les principals feines del Hub és en aquest sentit, la simplificació de processos. El desenvolupament d'aplicacions de recerca i adquisició de productes cada cop més user friendly i integrades al lloc web de la companyia és un pont, consideren, amb un potencial client corporatiu que, tot i les reticències, cada cop vol més digitalització. "Prop de dos terços de les compres digitals B2B estan influïdes per la recerca digital, i un 37% de consumidors afirmen que estan disposats a canviar de plataforma per una amb millor usabilitat", informa Kriwet.
Kriwet: "Un 37% de consumidors afirmen que estan disposats a canviar de plataforma per una amb millor usabilitat"
Els objectius a llarg termini de l'empresa passen, amb aquests canvis que detecten a l'horitzó, per l'adaptació als entorns digitals. "La nostra ambició – projecta el cap de Global Digital Sales de Festo Heiko Landsberg – és tenir una oferta digital que atregui el consumidor i l'acompanyi per tot el seu viatge en línia". L'objectiu, eventualment, és emular les plataformes de compra digitals B2C, que es poden permetre serveis gairebé individuals per la seva capacitat de tractament de dades i l'absència de polítiques d'empresa pel que fa a la confidencialitat de dades i altres qüestions relacionades. "Les dades que generem amb els nostres consumidors – reitera Landsberg – ens permeten proporcionar-los un servei personalitzat per les necessitats de cadascun".
Talent local i forà
"Ens hem instal·lat a Barcelona per oferir el nostre hub digital a la resta del món", afirma Kriwet, que considera que a la capital del país "es pot trobar un gran talent i creativitat". Landsberg comparteix aquesta fascinació per l'ecosistema creatiu de la capital catalana, tot valorant la capacitat de la ciutat per "atreure talent internacional, gent d'arreu del món". El nou Digital sales Hub compta, de fet, amb uns 20 nous treballadors de nou nacionalitats diferents – onze dels quals, però, són Barcelonins o dels voltants. Eventualment, segons apunten els directius, s'espera que el nou espai digital arribi a superar els 40 treballadors.
El secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Albert Castellanos, celebra la decisió de Festo d'establir aquest hub a la seva seu barcelonina, que mostra que "Catalunya és una economia competitiva i que té els actius necessaris per oferir valor a les empreses més innovadores del món". Tot i que la inversió d'Acció en la nova branca de Festo ha estat molt més petita que la de l'empresa, Castellanos celebra que els plans de col·laboració publicoprivada amb empreses innovadores del Departament són tot un èxit. El següent pas, segons el Secretari, és fer d'aquesta innovació un "procés col·laboratiu". La clau de l'èxit de l'ecosistema creatiu català, afirma, està en la transferència tecnològica i una cooperació activa entre empreses, administracions i universitats i centres d'investigació tecnològica.
Castellanos: "Catalunya és una economia competitiva i que té els actius necessaris per oferir valor a les empreses més innovadores del món"
Nordstrom comparteix aquestes apreciacions, tot valorant la capacitat dels nous equips per desenvolupar aplicacions i projectes a ritmes que abans no pensaven possibles. Una de les eines centrals del lloc web, un formulari de filtratge que permet als clients identificar els productes que necessiti adaptats a les activitats industrials que es portin a terme a la seva empresa, ha tingut diverses versions. La més moderna – i més responsiva pel que fa a la interacció amb l'usuari – s'ha desenvolupat, afirma "amb prou feines tres mesos, quan abans es podria trigar anys a acabar aquest software".
"Barcelona aporta saber fer sobre experiències en línia, que fan que els desenvolupaments s'accelerin en tots els àmbits", celebra el Head of Digital Sales Hub. En un sentit semblant, Landsberg es mostra sorprés per la capacitat innovadora de l'ecosistema barceloní. "L'esperit emprenedor de Barcelona és molt different al que veiem a Alemanya", afirma, al mateix temps que identifica les capacitats de Festo Espanya i Portugal per generar una "organització disruptiva". Segons afirma Castellanos, decisions com aquesta són un bon senyal de la salut de l'ecosistema creatiu de la ciutat. "Tenim la sort de consolidar-nos com un hub digital internacional, del qual hauríem de treure el màxim profit en aquest procés", conclou el Secretari d'Empresa i Competitivitat. "Esperem que això sigui l'inici d'un llarg i fructífer viatge compartit".