• Empresa
  • FGC vol ser el futur operador de l'Alta Velocitat a Catalunya

FGC vol ser el futur operador de l'Alta Velocitat a Catalunya

La companyia buscarà 'partners' per fomentar la connectivitat entre les grans capitals i la connexió amb França i València

Un dels trens de FGC
Un dels trens de FGC
L'Hospitalet de Llobregat
24 d'Octubre de 2019
Act. 24 d'Octubre de 2019

Un dels potencials de desenvolupament de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és la futura actuació com a operador de serveis de l'Alta Velocitat regional a Catalunya. El president de la companyia Ricard Font assegura que l'Alta Velocitat liberalitzada és una gran aposta per a FGC però que, en cap cas, per abordar-la individualment sinó amb els socis adequats –que tant poden ser altres operadores ferroviàries, com constructores o fons d'inversió- i en el mitjà termini. Durant la seva participació en el Fòrum Empresarial del Llobregat per exposar el pla estratègic de l'operador públic fins al 2030, Font ha manifestat que concorreran a alguna de les licitacions que es convocaran ben aviat perquè FGC vol assumir serveis que afavoreixin la connectivitat de les grans capitals catalanes entre elles, però també amb França i València.

 

El president de FGC ha fet una defensa del model i procés de liberalització de la xarxa ferroviària a Espanya i s'ha comparat amb el que s'està acomplint a Itàlia i que demostra fins a quin punt es poden millorar el servei i la qualitat en benefici dels usuaris i, també, de les noves mobilitats en ple debat sobre el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l'aire.

 

En el mateix sentit, ha exposat les mesures que està implementant Alemanya per, amb una inversió de 54.000 milions d'euros en tres anys, connectar en tren destins que estiguin a menys de tres hores de distància per poder reduir els trajectes en avió que són altament contaminants. "Aquesta és una forma d'actuar contra el canvi climàtic, però també una mesura anticíclica en una etapa com la present en la qual es preveu un alentiment del cicle econòmic perquè permet que la inversió generi també activitat econòmica en el territori", ha concretat Font.

Font durant la presentació del pla 2030 de FGC

Font durant la presentació del pla 2030 de FGC

L'aposta per l'Alta Velocitat forma part del pla estratègic que té per objectiu transformar aquesta empresa ferroviària pública en un proveïdor global de serveis a la mobilitat. Per això, el seu president ha insistit davant d'un grup d'empresaris –entre els que també es trobava l'actual president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell- que FGC està enllestint el projecte de connexió de les seves línies del Vallès i el Baix Llobregat mitjançant la unió de les estacions de Plaça Espanya i Gràcia. "Ens permetrà millorar la comunicació ferroviària entre les àrees del Maresme, el Garraf i el Vallès i passar dels 22 milions de passatgers de la línia del Baix Llobregat a uns 40 milions i la del Vallès de 70 a 100 milions", ha expressat i ha concretat que les línies de Sabadell i Terrassa amb aquest centenar de milions d'usuaris està en la seva màxima capacitat el 2030, per la qual cosa, "s'ha de començar a pensar en la seva ampliació".

"La mobilitat ha deixat de ser una qüestió de connectivitat punt a punt, per un model més global en el que càpiguen tots els tipus de transport i de mobilitat compartida"

Ricard Font ha defensat que "la mobilitat ha deixat de ser una qüestió de connectivitat punt a punt, per un model més global en el que càpiguen tots els tipus de transport i de mobilitat compartida, perquè el món sencer està convençut que hi ha d'haver un canvi".

Pel que fa a l'assumpció de la gestió de Rodalies, el president de FGC ha defensat de nou que la companyia està preparada per fer-se'n càrrec quan s'arribi a un acord i que la clau per a la millora de la gestió recau en la inversió continuada en el manteniment i millora de la xarxa. "Si se sap on s'inverteix i es manté un nivell mitjà anual en un termini de 10 anys es podran notar el canvi significativament", ha assegurat i ho ha comparat amb les inversions d'una mitjana de 100 milions anuals que fa a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat i que ha permès que els usuaris la valorin amb entre l'excel·lent i el notable i que cada dia siguin més el nombre de passatgers.

També ha fet esment dels projectes iniciats per posar en marxa la nova llançadora que connectarà la T1 i la T2 de l'aeroport del Prat el 2021 o les connexions en el pool de Tarragona, entre els 27 projectes que té iniciats FGC per a la seva expansió.