"Necessito un informe financer per a demà". Aquesta frase és comuna en moltes empreses i sovint suposa llargues hores de treball manual en Excel, fet que moltes vegades acaba amb hores extres no remunerades. Davant d'aquesta situació, el 2024 neix a Barcelona, amb el suport de Barcelona Activa, M.IA, una startup que té com a objectiu alleujar aquesta càrrega tant a treballadors com a empreses. La seva plataforma, basada en intel·ligència artificial (IA), optimitza el temps automatitzant tasques que normalment realitzaria un equip financer, com la descàrrega d'informació i la generació de reportings. Tot això es pot gestionar a través d'una simple conversa amb un agent virtual. Estem davant del final dels informes interminables d’última hora?
Moltes empreses ja han integrat la tecnologia i l’anàlisi de dades en les seves operacions diàries, obtenint grans beneficis. Això inclou l’automatització de tasques financeres clau com la conciliació bancària, el tancament mensual, la gestió del flux de caixa, els ajustos en comptes a cobrar i pagar, i fins i tot un assistent disponible 24/7 per facilitar la presa de decisions. Aquest assistent intel·ligent proporciona suport continu i anàlisi en temps real, agilitzant la presa de decisions empresarials fonamentals. "Només has de pujar les teves dades, com factures, extractes bancaris, documents, contractes, etc. Nosaltres transformem aquesta informació en un agent amb el qual pots interactuar i fer-li preguntes, com per exemple, analitzar les vendes de l’últim trimestre", explica el CEO i cofundador de M.IA, Jordi Clarà.
La plataforma optimitza el temps automatitzant tasques que normalment realitzaria un equip financer, com la descàrrega d'informació i la generació de reportings
Segons Clarà, la plataforma busca simplificar l'anàlisi i la gestió financera de les petites i mitjanes empreses. "El nostre objectiu és que, en lloc de treballar amb el típic software on has de buscar la informació manualment, puguis fer-li preguntes directament i obtenir una resposta. Això facilita molt la gestió i la presa de decisions basades en dades i anàlisis. En lloc de fer les teves pròpies qüestions, baixar dades i fer càlculs, simplement li preguntes i obtens la resposta", explica Clarà en una entrevista amb VIA Empresa.
L’equip, format per sis persones, amb Albert Gil i Jordi Clarà com a socis cofundadors, està ubicat a Barcelona i té com a objectiu no només estalviar hores de treball a les empreses que gestionen les finances de les petites i mitjanes empreses, sinó també permetre arribar a nivells de detall que, sense aquesta tecnologia, serien difícils d’assolir. "Quan no tens un equip complet, perquè treballem molt amb assessories, directors financers a temps parcial i empreses que gestionen les finances de diverses pimes, el que oferim és la capacitat d'analitzar moltes dades en molt menys temps. Per exemple, comparar proveïdors. Tenim un client, una cadena de gasolineres amb 17 establiments i proveïdors diferents a cadascun. El que fa és preguntar, comparar i analitzar quins proveïdors són més rendibles i prendre decisions basades en aquesta anàlisi", explica Clarà.
De la paperassa a la conversa
El CEO, juntament amb el seu soci, aplica la seva experiència adquirida en un màster en intel·ligència artificial a la Universitat Autònoma de Barcelona, centrat a portar projectes d’IA generativa al món empresarial, on va conèixer l'Albert. Per aconseguir-ho, utilitzen una tecnologia que permet mantenir converses en temps real amb un assistent virtual similar a ChatGPT. Aquesta eina integra tots els sistemes financers de l'empresa, eliminant el treball manual en Excel. “Això permet als usuaris prendre decisions estratègiques més intel·ligents i ràpides, obtenir informació personalitzada, analitzar dades financeres de manera eficient i gestionar múltiples fonts de dades simultàniament”, destaca Clarà.
L’equip de M.IA ofereix els seus serveis a cinc clients (quatre a Espanya i un als Estats Units), amb tarifes que van des de 50 euros al mes fins a 500 euros. "Oferim dos tipus principals de llicència. Una és dirigida als professionals que assessoren o gestionen empreses, com a directors financers a temps parcial, assessories o gestories, i l’altra està destinada a les mateixes empreses. El preu varia en funció de la complexitat de la companyia, si hem de connectar molts sistemes o si tot està emmagatzemat en un Google Drive, el que facilita la gestió. Així, oferim plans segons la mida i la complexitat de l'empresa", afegeix.
Els professionals paguen una solució de 300 euros al mes, 1.600 euros a l'any. Per exemple, una assessoria o un director financer a temps parcial que gestiona cinc clients pagaria 50 euros per cada empresa que utilitzi la plataforma. "Això vol dir que l'empresa només pagaria 50 euros, ja que el nostre client seria el director financer, no l’assessoria. Quan és l'empresa qui vol gestionar-ho directament, el preu oscil·la entre 250 euros al mes per una empresa senzilla (en termes de connexions amb sistemes) i 500 euros al mes per una empresa més complexa", explica el CEO.
La startup catalana té com a objectiu assolir els 6.000 euros a finals de 2024. Fins ara, l’empresa ha requerit una inversió de 100.000 euros, dels quals el 60% han estat autofinançats i el 40% prové d’una ronda d'inversió de 40.000 euros realitzada al setembre, amb la participació de tres inversors. Per al primer trimestre de 2025, l'empresa planifica una nova ronda de finançament de mig milió d’euros, amb l'objectiu de reforçar l'equip tècnic i augmentar els recursos destinats a la tecnologia. Segons Clarà, “la tecnologia que utilitzem és molt innovadora, ja que no només inclou un sistema generatiu com el de ChatGPT, sinó que també treballem amb una tecnologia multiagent”.
Per al primer trimestre de 2025, l'empresa planifica una nova ronda de finançament de mig milió d’euros, amb l'objectiu de reforçar l'equip tècnic i augmentar els recursos destinats a la tecnologia
Amb la tecnologia disruptiva de M.IA, Clarà preveu crear, a curt termini, una comunitat col·laborativa per cocrear un producte que satisfaci les necessitats dels clients. "A finals del primer trimestre del 2025 ens agradaria tenir la versió 1.0 del producte, adaptable a qualsevol mena de negoci, ja que actualment tenim la versió 0.5", conclou.