• Empresa
  • Arriba la fi de les trucades 'spam'

Arriba la fi de les trucades 'spam'

La norma ha entrat en vigor avui, i només es considerarà una excepció en els casos en què la trucada respongui a "interessos legítims"

La llei contempla sancions de fins a 100.000 euros | iStock
La llei contempla sancions de fins a 100.000 euros | iStock
ACN | Redacción VIA Empresa
Barcelona
29 de Juny de 2023
Act. 29 de Juny de 2023

Les empreses ja tenen prohibit fer trucades spam a usuaris que no hagin donat el seu consentiment exprés partir d'aquest dijous. La nova Llei General de Telecomunicacions, que es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el 29 de juny del 2022, preveu sancions en cas que les companyies incompleixin el dret dels usuaris a ni rebre trucades no desitjades amb finalitat comercial.

La nova norma s'aplicarà quan les empreses truquin a les persones que tinguin un número fix o mòbil a Espanya. Es considerarà una excepció els casos en què la trucada respongui a "interessos legítims". També es considerarà lícit que una empresa amb qui l'usuari ha tingut una relació contractual faci trucades per oferir productes similars als contractats. La llei contempla en els articles 108 i 109 que l'incompliment es considera una infracció lleu que es podria sancionar amb multes de fins a 100.000 euros.

La llei contempla sancions de fins a 100.000 euros

Les empreses han tingut un any per adaptar-se a la norma, que també inclou el dret a no rebre trucades automàtiques sense intervenció humana sense haver prestat el consentiment previ. Aquesta normativa, que busca posar fi a la pràctica generalitzada de fer trucades comercials a números generats de forma aleatòria sense el consentiment previ de l'usuari, s'aplicarà a totes les empreses i no només als call centers.

L'ens encarregat de sancionar les empreses que truquin amb finalitat comercial sense el consentiment previ serà l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) a l'Estat i no l'Agència Catalana del Consum (ACC) a Catalunya, ja que la normativa és estatal. Amb tot, l'organisme de la Generalitat recomana als consumidors que tinguin en compte que, en ocasions, aquest consentiment a rebre trucades es dona sense ser-ne conscient en el moment d’acceptar els termes i condicions de les empreses, per exemple, quan es participa en sorteigs.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) veu el canvi com "una bona notícia" i reclama a l'ens que controli el compliment de la normativa i que multi els incompliments. L'entitat en defensa dels consumidors assenyala que la llei representa una novetat ja que fins ara l'usuari tenia dret a oposar-se al tractament de les dades personals i a sol·licitar el final de les comunicacions a través de llistats d'exclusió publicitària com la Llista Robinson.

Rectificació: durant les primeres hores de publicació, l'article s'ha acompanyat d'una imatge de Dipsalut, servei públic de teleassistència que, en cap cas, funciona com a call center de trucades comercials.