Els primers dies d’aquest 2025 es va fer públic que la plataforma de cinema domèstic Filmin, creada a Catalunya fa prop de dues dècades, ha estat posada a la venda per part dels seus propietaris actuals, el fons Nazca. Cap allà el 2007, un grup d’emprenedors catalans va posar en marxa el que aleshores es coneixia com a pàgina web de descàrrega de pel·lícules, amb el suport de diverses productores com El Deseo (família Almodòvar), Cameo o Vértigo, entre d’altres. L’any 2009 es proposaven tancar l’exercici amb un llistat de 400 pel·lícules, amb el focus posat en el cinema independent i, en general, en el cinema de qualitat. En aquells moments encara es trobaven obstacles difícils de superar, sobretot per la reticència de les grans productores a cedir els seus títols. També existien limitacions de caràcter tècnic, com era l’amplada de banda de l’època. Un dels primers responsables del negoci va ser Jaume Ripoll Vaquer (1977), procedent de la productora Cameo i anteriorment propietari d’una cadena de videoclubs. Havia fundat Filmin juntament amb Juan Carlos Tous de la Prada (1961), creador de Cameo. Precisament, la productora de Tous era líder en la distribució de cinema independent en aquells moments. Un altre del grup de fundadors va ser José Antonio de Luna (1970) amb passat a Manga Films (on havia coincidit amb Ripoll) i a Sogecable. Una de les estratègies que van fer servir de bon començament va ser la tarifa plana de pel·lícules a canvi d’una quota mensual, una iniciativa que ara pot semblar trivial, però que no era tan evident en una època en què prevalia el preu per descàrrega.
Les favorites per quedar-se la plataforma catalana Filmin són els seus rivals Amazon (titular de Prime) i Telefónica
Després d’anys de feina intensa i d’anar guanyant quota de mercat, el 2020, ja amb un catàleg impressionant compost per 15.000 pel·lícules, Filmin va cridar l’atenció del món financer. El fons Nazca, acompanyat per la firma Seaya Ventures, va adquirir les participacions en el negoci que estaven en mans de les productores Vértigo Films i Metropolitan Filmexport, per esdevenir el màxim accionista de la companyia, amb una participació estimada d’entre el 51 i el 72%. Encara que el preu de la transacció no es va fer públic, s’estima que el fons madrileny va abonar uns 20 milions d’euros. Van romandre al capital els tres fundadors, a més de les productores amb participacions minoritàries, que eren El Deseo, Wanda Films i Avalon. El fons Nazca Capital és un vehicle inversor que va posar en funcionament Carlos Carbó Fernández el 2001, conjuntament amb el seu soci Álvaro Rafael Mariátegui Valdés. Avui dia, aquest fons gestiona un import agregat de més de 500 milions d’euros. Per la seva banda, Seaya Ventures és un fons d’inversió creat per Beatriz González Ordóñez (filla de Francisco González, antic president del BBVA) el 2013 i que compta amb uns actius d’uns 350 milions d’euros. L’any passat, després de desfer posicions a Glovo (Delivery Hero) i Cabify, va decidir vendre un terç del capital del fons a inversors aliens. El comprador va acabar sent el Banco Santander.
Com dèiem de bon començament, cinc anys després d’aquell canvi de mans arriba un altre traspàs de propietat a Filmin, perquè Nazca ha comunicat que busca comprador per a la companyia, una notícia que no pot sorprendre gaire perquè els períodes de maduració de cinc anys són força habituals en el món del private equity. En aquests moments, els dos fons (Nazca i Seaya) controlen el 84% del capital. Les favorites per quedar-se la plataforma catalana són els seus rivals Amazon (titular de Prime) i Telefónica. De confirmar-se que el comprador final serà un d’aquests dos candidats, l’aspecte de tot plegat és homologable a un procés de consolidació del sector. Les xifres que mostra Filmin al darrer tancament publicat (exercici 2023) són de prop de 23 milions d’euros de facturació, amb uns beneficis d'1,5 milions. Cal tenir en compte que el 2020 van tancar amb una xifra de vendes de 13,5 milions, cosa que implica un creixement des d’aleshores del 70%. També des d’aquell exercici els resultats han estat sempre positius. Alguns mitjans han especulat amb la possibilitat que l’import de la transacció s’enfili fins als 50 milions d’euros.
Filmin factura prop de 23 milions d'euros i genera uns beneficis d'1,5 milions
Ben segur que els fans de la plataforma tenen certa angoixa per si amb els nous propietaris la filosofia del catàleg es pot veure afectada. Per exemple, en l’actualitat, dos terços del total de les 15.000 pel·lícules de Filmin són de cinema europeu, el que dona certa idea del seu perfil. Estarem atents al resultat del procés.