• Empresa
  • Flower, els productes de jardí fets a Catalunya que triomfen al món

Flower, els productes de jardí fets a Catalunya que triomfen al món

Productos Flower és la visió d'Ángel Jubete, que al 1992 va engegar el camí per crear una multinacional del sector del jardí

Àngel Jubete, director de Productos Flower |Cedida
Àngel Jubete, director de Productos Flower |Cedida
Sant Cugat del Vallès
03 de Maig de 2021

Productos Flower és una multinacional del sector del jardí amb el centre de producció a Tàrrega que fabrica i exporta els seus productes a més d'una vintenta de països. Amb una facturació de 18 milions d'euros, els seus adobs, substrats, antimosquits o llavors es poden trobar a les estanteries de gàrdens de mig món. La innovació és un dels pilars d'aquesta marca, que té més de seixanta anys d'història, però que Ángel Jubete va reformular i revolucionar als 90.

Jubete, actual director de Productos Flower, ja estava vinculat al sector de la jardineria quan al 1992 va entrar a formar part del Consell d'Administració de Flower, SL. Una empresa catalana que venia sobretot en l'àmbit local. Dos anys més tard va reunir als socis: "Els vaig plantejar de crear una multinacional del jardí. Però no estaven per la feina". Així que no ho va dubtar i va decidir emprendre el seu propi camí, impulsant Productos Flower.

Referents a Europa

"L'objectiu era fer una gran multinacional del món del jardí, de 360 graus, des del disseny del producte, dissenyar l'envàs, el producte i posar-lo a una estanteria", resumeix. El primer pas va ser traslladar la seu a Agramunt i construir una fàbrica a Tàrrega, en una nau de 500 metres quadrats. Gairebé 30 anys després, disposen d'un terreny de 50.000 metres quadrats i unes instal·lacions de 14.000.

Des de Tàrrega cobreixen totes les etapes dels productes, des de la innovació, la fabricació, el disseny, l'envasat i la distribució. En el mateix espai tenen quatre fàbriques per les diferents gammes. I d'aquesta manera s'han convertit en la segona plataforma logística més gran del sector del jardí de tot Europa. D'una desena de referències en passen a tenir més de mil.

Líders i exportadors

El full de ruta de Jubete estava clar: primer consolidar-se a Espanya, després entrar a Europa i finalment a tot el món. "A Espanya som líders del mercat", destaca. Per fer el pas al mercat internacional, van començar a anar totes les fires del sector. A través de donar a conèixer la seva marca, van anar entrant a Àfrica, Europa, Àsia i Amèrica.

D'Aràbia Saudita a Israel

"Nosaltres desenvolupem una gamma molt completa de productes de jardí, és el que ens dona aquesta entrada", explica Jubete. I és que les seves mil referències permeten oferir productes per a qualsevol necessitat vinculada amb el jardí. Els seus productes arriben al mercat internacional sota la marca Flower, però també fabriquen per marques blanques en països com Holanda, Bèlgica, Suïssa o Lituània. Mèxic, Colòmbia, Índia, Aràbia Saudita o Israel són altres països on es troba Flower.

A més, han anat ampliant el catàleg i també disposen de productes més relacionats amb la llar, com els ambientadors, estufies, xemeneies o relacionats amb les mascotes. A més de tot allò vinculat amb els horts o el control de plagues. Com es va proposar Jubete als anys 90, una multinacional de 360 graus. Actualment, el 30% de la seva facturació és exportació, un percentatge que s'incrementa cada any.

Antimosquits per militars

Una de les claus del creixement de Flower ha estat l'aposta per la innovació i el desenvolupament de nous productes i fórmules. Si no tens moltes novetats, en països com Alemanya, França o Dinamarca no vens res. Cada vegada nosaltres apliquem productes més tecnològics", emfatitza Ángel Jubete.

Des de Flower han fet grans inversions per descobrir noves fórmules, a través de col·laboracions amb centres d'innovació. Per exemple, amb clústers del sector químic de Tarragona: "Els dius què vols fer, fas una inversió de 100.000 o 200.000 euros i desenvolupen nous productes amb els nostres tècnics".

Per exemple, han avançat en fórmules de microencapsulació, que permet fer un tractament fitosanitari molt més precís. Una tècnica que han aplicat a antimosquits i que avui dia inoculen a roba de militars de l'exèrcit per evitar les picades. A més, ara també disposen d'un laboratori d'anàlisis propi que els permet cobrir tota la cadena del producte.

La visió complerta

I amb aquesta estratègia basada en una gran quantitat de productes, entre els quals destaquen els substrats, els adobs i els fitosanitaris. Però el fet d'obrir-se a nous àmbits relacionats amb la llar com productes per barbacoa o troncs per llars de foc, els ha permès créixer molt més.

"Abans només treballàvem sis mesos l'any, a l'hivern pràcticament no hi havia feina", recorda Jubete. Ara, en canvi, estan operatius tot l'any. "La nostra gamma ens permet estar a totes les campanyes", afegeix.

Així, el que va començar com una empresa que facturava vint milions de pessetes, ha passat a ser una multinacional que frega els 20 milions d'euros. Els seus productes es poden trobar en jardins i horts de tot el món. La visió d'Ángel Jubete, que els seus antics socis van rebutjar, s'ha complert