Productos Flower és una multinacional del sector del jardí amb el centre de producció a Tàrrega que fabrica i exporta els seus productes a més d'una vintenta de països. Amb una facturació de 18 milions d'euros, els seus adobs, substrats, antimosquits o llavors es poden trobar a les estanteries de gàrdens de mig món. La innovació és un dels pilars d'aquesta marca, que té més de seixanta anys d'història, però que Ángel Jubete va reformular i revolucionar als 90.
Jubete, actual director de Productos Flower, ja estava vinculat al sector de la jardineria quan al 1992 va entrar a formar part del Consell d'Administració de Flower, SL. Una empresa catalana que venia sobretot en l'àmbit local. Dos anys més tard va reunir als socis: "Els vaig plantejar de crear una multinacional del jardí. Però no estaven per la feina". Així que no ho va dubtar i va decidir emprendre el seu propi camí, impulsant Productos Flower.
Referents a Europa
"L'objectiu era fer una gran multinacional del món del jardí, de 360 graus, des del disseny del producte, dissenyar l'envàs, el producte i posar-lo a una estanteria", resumeix. El primer pas va ser traslladar la seu a Agramunt i construir una fàbrica a Tàrrega, en una nau de 500 metres quadrats. Gairebé 30 anys després, disposen d'un terreny de 50.000 metres quadrats i unes instal·lacions de 14.000.
Des de Tàrrega cobreixen totes les etapes dels productes, des de la innovació, la fabricació, el disseny, l'envasat i la distribució. En el mateix espai tenen quatre fàbriques per les diferents gammes. I d'aquesta manera s'han convertit en la segona plataforma logística més gran del sector del jardí de tot Europa. D'una desena de referències en passen a tenir més de mil.
Líders i exportadors
El full de ruta de Jubete estava clar: primer consolidar-se a Espanya, després entrar a Europa i finalment a tot el món. "A Espanya som líders del mercat", destaca. Per fer el pas al mercat internacional, van començar a anar totes les fires del sector. A través de donar a conèixer la seva marca, van anar entrant a Àfrica, Europa, Àsia i Amèrica.
D'Aràbia Saudita a Israel
"Nosaltres desenvolupem una gamma molt completa de productes de jardí, és el que ens dona aquesta entrada", explica Jubete. I és que les seves mil referències permeten oferir productes per a qualsevol necessitat vinculada amb el jardí. Els seus productes arriben al mercat internacional sota la marca Flower, però també fabriquen per marques blanques en països com Holanda, Bèlgica, Suïssa o Lituània. Mèxic, Colòmbia, Índia, Aràbia Saudita o Israel són altres països on es troba Flower.
A més, han anat ampliant el catàleg i també disposen de productes més relacionats amb la llar, com els ambientadors, estufies, xemeneies o relacionats amb les mascotes. A més de tot allò vinculat amb els horts o el control de plagues. Com es va proposar Jubete als anys 90, una multinacional de 360 graus. Actualment, el 30% de la seva facturació és exportació, un percentatge que s'incrementa cada any.
Antimosquits per militars
Una de les claus del creixement de Flower ha estat l'aposta per la innovació i el desenvolupament de nous productes i fórmules. Si no tens moltes novetats, en països com Alemanya, França o Dinamarca no vens res. Cada vegada nosaltres apliquem productes més tecnològics", emfatitza Ángel Jubete.
Des de Flower han fet grans inversions per descobrir noves fórmules, a través de col·laboracions amb centres d'innovació. Per exemple, amb clústers del sector químic de Tarragona: "Els dius què vols fer, fas una inversió de 100.000 o 200.000 euros i desenvolupen nous productes amb els nostres tècnics".
Per exemple, han avançat en fórmules de microencapsulació, que permet fer un tractament fitosanitari molt més precís. Una tècnica que han aplicat a antimosquits i que avui dia inoculen a roba de militars de l'exèrcit per evitar les picades. A més, ara també disposen d'un laboratori d'anàlisis propi que els permet cobrir tota la cadena del producte.
La visió complerta
I amb aquesta estratègia basada en una gran quantitat de productes, entre els quals destaquen els substrats, els adobs i els fitosanitaris. Però el fet d'obrir-se a nous àmbits relacionats amb la llar com productes per barbacoa o troncs per llars de foc, els ha permès créixer molt més.
"Abans només treballàvem sis mesos l'any, a l'hivern pràcticament no hi havia feina", recorda Jubete. Ara, en canvi, estan operatius tot l'any. "La nostra gamma ens permet estar a totes les campanyes", afegeix.
Així, el que va començar com una empresa que facturava vint milions de pessetes, ha passat a ser una multinacional que frega els 20 milions d'euros. Els seus productes es poden trobar en jardins i horts de tot el món. La visió d'Ángel Jubete, que els seus antics socis van rebutjar, s'ha complert