• Empresa
  • Com es digitalitza una piscina?

Com es digitalitza una piscina?

La multinacional líder en tractament de l'aigua i 'wellness', Fluidra, s'adapta a la nova realitat per avançar en la seva transformació

La presència global de Fluidra dispara els seus ingressos
La presència global de Fluidra dispara els seus ingressos
Barcelona
13 de Setembre de 2018
Act. 18 de Setembre de 2018

Fluidra té clar que cal començar a treballar la innovació a escala interna per, després, aplicar-ho a l'exterior. Aquesta és la base de la multinacional referent en el sector de la piscina i el wellness per dur a terme el seu pla de transformació digital. Segons ha explicat el seu president executiu, Eloi Planes, als Matins d'Esade "sabem que serà lenta", però té clar que ara també tiraran endavant. L'element clau per fer-ho? La connectivitat.

 

Amb gairebé 50 anys d'història, Fluidra ha sabut sempre com ensortir-se'n de les situacions més complicades com ho va ser la crisi, així com a adaptar-se sempre als nous temps. Nascuda l'any 1969 de la mà de quatre famílies, la multinacional de l'aigua ha vist com els temps anaven canviant, però això encara l'ha enfortit més com a empresa.

La clau per a la transformació digital és començar treballant la connectivitat a escala interna

Aquesta aventura familiar que ha convertit la companyia en líder mundial del seu sector -fins i tot va sortir a borsa l'any 2007- sap bé quins són els punts forts en què cal treballar i ara és el moment de la seva digitalització. Planes assegura que cal començar la casa posant els ciments i, precisament per això, té clar que el primer pas a seguir és treballar la connectivitat centrada en I+D a escala interna.

 

El seu objectiu és "estar a les startups que puguin tenir projectes més disruptius" perquè, a parer seu, això "ens pot ajudar moltíssim des del punt de vista més tecnològic a escala interna". La compra de Zodiac, a més, també beneficiarà Fluidra en aquest sentit. L'empresa americana ha separat l'equip d'R+D i tenen personal treballant en el producte i d'altre en el software, cosa que Planes troba "molt intel·ligent" per avançar en la transformació digital.

Pas a pas, el president executiu de Fluidra sap que la digitalització "no serà un sector disruptiu de manera molt ràpida" i, de fet, ha posat damunt la taula que "hi ha gent que no s'ha adaptat a l'evolució i s'ha quedat pel camí". Ara bé, té clar que cal arribar a portar-ho a terme per encaixar en aquesta nova realitat.

RSC per guanyar mercat

De moment, continuen progressant amb els temps que corren i impulsant la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de l'empresa i, això sí, també ho fan centrant-se en la innovació. Aquest és el fil conductor del seu èxit.

Conscients que "cal incorporar tota la part dels Estats Units", de Zodiac, Planes ha volgut fer saber que "treballem molt en aquesta part" i ha posat de relleu que a escala d'innovació tenen els temes "molt clars": l'ús de l'aigua, l'electricitat i l'energia són la base tant del punt de vista social de l'empresa com per a la seva evolució.

I és que la sostenibilitat també es consolida com a un factor clau per a la companyia. "No és per quedar bé", insisteix Planes, que afegeix que ser-ho comporta "un retorn en temes energètics, d'estalvis, competitivitat industrial...". Això els fa estar en "una posició competitiva per guanyar mercat".

Etapes de canvi (i creixement)

Com si d'una sèrie de Netflix es tractés -dit en paraules de Planes-, el president executiu de Fluidra explica la història de l'empresa familiar que ha passat a convertir-se en una multinacional líder en el seu sector amb una passió trepidant.

El president executiu de Fluidra explica l'evolució d'empresa familiar a multinacional

Si s'han convertit en un referent mundial és pels valors que tenen com a empresa. "Es tracta d'una companyia transparent que explica el que fa i treballa per fer-la un referent al nostre sector: propera, transparent i amb ganes de continuar evolucionant".

Fluidra ha viscut moments molt diferents: des de la seva fundació durant el franquisme fins a la revolució digital que avui està a l'ordre del dia passant per la seva sortida a borsa, per la creació de la Fundació Fluidra amb diversos projectes socials entre mans fins a un creixement imparable malgrat la crisi, quan, per primera vegada el 2009, van perdre un percentatge important de facturació. Ara bé, també els va servir per impulsar la internacionalització de l'empresa gràcies a la seva "capacitat d'adaptar-se ràpid" als temps.

 

Ara mateix, la multinacional té una cobertura industrial "molt potent" i assoleix els 1.300 milions d'euros en vendes netes, té més de 2.500 milions d'euros de capitalització, més de 5.500 treballadors a 46 països diferents, 136 delegacions comercials repartides per tot el món i 37 centres de producció. De fet, els mercats emergents representen el 23% de la facturació de Fluidra i tot pinta que la cosa continuarà anant a més.