És evident que els països de la riba mediterrània són autèntiques potències gastronòmiques gràcies a una dieta íntimament lligada a la qualitat i varietat dels nostres ingredients, així com a la riquesa de la nostra tradició. La dieta mediterrània s'ha exportat a tots els continents i ha aconseguit el reconeixement a tot el món; es compten per milions les persones que viatgen cada any al nostre país per conèixer-la. Aquest intercanvi converteix les ciutats com Barcelona o València en pols únics per a la innovació alimentària, i donen tot el sentit a trobades sectorials de primer nivell com la fira Alimentaria que se celebrarà del quatre al set d'abril a la capital catalana.
La innovació alimentària, molt dirigida els darrers anys a millorar la salut de les persones i el respecte pel medi ambient, té un dels seus reptes més importants en el desenvolupament de noves propostes d'envasos que siguin alhora segurs i que ajudin a preservar els mars i els oceans del nostre planeta. En aquest context, i bevent de la tradició alimentària que recorre les regions de l'arc mediterrani, les nostres ciutats ja actuen com a pols d'innovació amb propostes que ens situen de ple dins de l'ecosistema d'innovació europeu a través de projectes provinents de tot el món. És el cas de l'startup anglesa Notpla, que ha aconseguit dir adéu al plàstic dels envasos d'aliments i begudes mitjançant l'ús d'algues marines per crear noves propostes de packaging amb possibilitats infinites. Aquesta startup, que forma part de la xarxa del think tank (laboratori d'idees) valencià KM ZERO Food Innovation Hub, té l'objectiu de posar solució a la gran quantitat de plàstics que any rere any acaba als oceans –més de vuit tones anuals, segons Greenpeace. Els envasos de Notpla, completament comestibles, es degraden en poques setmanes si no són ingerits, i ja s'han utilitzat en competicions esportives com ara maratons, on serveixen aigua i begudes energètiques als atletes; en festivals de música servint còctels, i fins i tot servint com a substitut dels sobres de salses. En aquest punt és important remarcar que és una molt bona solució, ja que per a la indústria alimentària és molt complicat desenvolupar envasos monodosis per a productes com quètxups o maioneses a partir de plàstics 100% reciclables.
Però els envasos per a l'alimentació també tenen un altre repte: comunicar als consumidors tota la informació possible sobre l'estat del contingut. El malbaratament alimentari és un dels reptes més grans que té la indústria en aquests moments; segons dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, a Espanya es llencen anualment més de 1.300 kg de menjar. És obligació de tothom reduir aquestes minves, i un deure de les empreses del sector posar totes les eines perquè això sigui possible. En aquest sentit, la startup Mimica ha desenvolupat un etiquetatge intel·ligent per combatre aquest problema; es tracta d'una etiqueta que es torna rugosa quan el producte ha caducat per informar, de forma tàctil i visual, els usuaris en temps real i evita que molts aliments acabin a les escombraries quan encara són aptes per al consum, a causa d'unes dates de caducitat massa conservadores.
El cofundador i co-CEO de Notpla, Rodrigo García, i la fundadora i directora de Mimica, Solveiga Pakstaité, han estat inclosos dins del rànquing de Fooduristic'22 que ha llistat les 50 persones que lideren en aquests moments el futur de l'alimentació a tothom. Les dues startups formen part de la xarxa global KM ZERO Squad, que promou la innovació dins del sector i fomenta que les empreses s'impliquin en solucions en àmbits com la sostenibilitat, la seguretat alimentària, la creació de noves proteïnes i el malbaratament alimentari.