• Empresa
  • Els efectes del terratrèmol de Ford a València

Els efectes del terratrèmol de Ford a València

L’empresa “de moment” no sap si la reestructuració implicarà la planta d’Almussafes, però sí que han encetat un ERTO de quatre dies que afectarà tota la plantilla

La planta de Ford a Almussafes
La planta de Ford a Almussafes
València
12 de Juliol de 2019

La reestructuració de Ford busca retallar 12.000 llocs de treball fins a 2020 a la seua sucursal europea. L’estat més afectat serà Alemanya, on s’eliminaran 5.000 ocupacions; al Regne Unit, perdran 3.000; i a Rússia, 2.000. Els mil treballadors restants es repartiran entre els altres països amb plantes de producció de l’automobilística. De moment, sembla que les ones del terratrèmol de la companyia estatunidenca no arriben a Ford Almussafes -almenys, no ho fan amb força-, la més rendible i productiva en volum d’unitats fabricades a Europa, tot i que sí que s’ha encetat un nou expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).

 

Posem-nos en context. A la fàbrica d’Almussafes es produeixen 1.840 cotxes diaris (repartits en cinc models), dóna feina a 7.400 persones de manera directa i a unes 29.600 de forma indirecta. Aquestes xifres d’ocupació només són superades al País Valencià per les cadenes de supermercats Mercadona i Consum. A més, Ford Almussafes representa el 12% del PIB valencià i el 20% del valor de les exportacions del País Valencià en termes econòmics, segons fonts de l’empresa. Afegeixen que la companyia ostenta el rècord de ser el generador d’ocupació més gran per kilòmetre quadrat industrial de l’estat espanyol.

 

100 unitats menys diàries

Amb l’ERTO, la fàbrica passarà a produir 1.740 unitats, és a dir, 100 unitats menys diàries durant el segon semestre de 2019 (uns 14.000 vehicles menys). Es farà possible amb l’eliminació d’una línia de muntatge a la nit, els operaris de la qual passaran a ocupar els torns de matí i vesprada i a reforçar el llançament del nou model de Kuga. “Només implica reducció de producció diària, no de jornada laboral ni de salari. Però això està lligat a la baixada de volum, no a la reestructuració d’Europa”, matisen des de l’empresa. De fet, admeten que “de moment no se sap res” sobre si l’afectarà a la planta valenciana.

Aquest mitjà ha intentat contactar de forma insistent per conèixer la seua valoració de la situació amb el sindicat majoritari, UGT, i amb el seu delegat, Carlos Faubel, sense èxit. Sí que hem pogut parlar amb el representant del Sindicat de Treballadores i Treballadors del Metall (STM-Intersindical Valenciana), Paco González, qui sosté que la fàbrica d’Almussafes “està en una situació molt millor que altres per afrontar la inestabilitat del mercat” perquè “fa cinc anys que acumula beneficis rècord”.

Es cancel·la un torn de nit, es deixaran de produir 14.000 vehicles en 2019 i els treballadors cobraran un 20% de l’empresa i la resta, de l’atur

“Però sabíem que alguna cosa ens podia tocar perquè el govern espanyol no pesa tant com el d’Angela Merkel”, diu, perquè ell sí que lliga la retallada del torn de nit -que afecta uns 300 treballadors- al context de la reestructuració de l’empresa. En tot cas, assegura que la companyia “confia en la fàbrica d’Almussafes” i que “dins de la incertesa del sector” estan “medianament tranquils”.

L’ERTO no acomiadarà a ningú. Ara bé, es descomptaran quatre dies de feina de 2019 a tots els treballadors -l’1 i 2 d’agost i el 19 i 20 de desembre- durant els quals cobren un 20% de l’empresa, i la resta ho consumeixen de l’atur. González conta que la plantilla de fabricació de vehicles ja ha gastat més de 20 dies, però la plantilla de motors ja ha acumulat 700 dies amb aquestes condicions.

González: "Sabíem que a Almussafes alguna cosa ens podia tocar perquè el govern espanyol no pesa tant com el d'Angela Merkel"

L’empresa va arribar a eixe acord a la taula de negociació amb els sindicats, tot i que STM-Intersindical Valenciana denuncia que va proposar “un preacord pactat” amb la UGT, el sindicat majoritari, que a judici d’ells “actua de forma poc transparent i democràtica amb la resta dels sindicats”. Aquest sindicat no ha volgut fer declaracions, però el seu representant Carlos Faubel ho va destacar com un triomf a l’Agència EFE: “Som capaços de mantenir tota l’ocupació en la fàbrica, que és el fonamental en aquestes situacions”.

En canvi, González recalca que estan “en contra de l’ERTO perquè és una empresa que guanya moltíssims milions d’euros i rep subvencions públiques”. “Hauria de pagar el 100% dels salaris”, afegeix.

Ford Almussafes ha rebut més de 66,5 milions en els últims 4 anys

Entrem en un terreny no exempt de polèmica: l’engruixada quantitat d’ajudes públiques que destina la Generalitat Valenciana a una empresa privada com Ford. Només en 2019 ha rebut 18,3 milions d’euros de subvenció pública per diferents conceptes, com es pot consultar fàcilment al portal de transparència autonòmic GVA Oberta; des de 2015 ha absorbit més de 66,5 milions de l’erari públic.

Estan justificades? “Sabem que vivim en un món capitalista on el poder el tenen les grans multinacionals i estan per damunt dels governs. Ho assumim, tot i que no estem d’acord. Però el que no podem admetre, com li hem transmès al conseller d’indústria en diverses reunions, és que eixes ajudes no estiguen condicionades a una garantia de mantenir l’ocupació i que la plantilla no perda drets ni diners. No poden consentir que la Ford no pague el 100% del salari de l’ERTO”, denuncia el sindical.