El titular d'aquesta crònica no és original. Cercant per Google, es troben desenes d'articles encapçalats de la mateixa manera; alguns d'ells de fa una dècada. És la mostra que a Catalunya hi ha un problema amb la Formació Professional, que fa anys que està diagnosticat, però que encara no té remei. Una problemàtica que perjudica la competitivitat de país i explica la falta de molts perfils professionals tecnològics.
"La Formació Professional és transcendental", va sintetitzar Miquel Ribé, president de la Fundació per la Indústria de Sabadell, durant una jornada organitzada per l'entitat per abordar aquesta qüestió dins del cicle sobre la indústria 4.0. L'objectiu és clar: acostar aquests cicles a l'empresa i a la indústria per poder donar resposta a les necessitats de professionals.
Miquel Ribé: "La revolució 4.0 ens demana ja la transformació de la Formació Professional"
I si fins ara ha sigut una mancança rellevant, amb la indústria 4.0 esdevé vital. "La revolució 4.0 ens demana ja la transformació de la Formació Professional", va emfatitzar Ribé. Conceptes com l'FP dual, on es combina l'escola i l'empresa, fa anys que sonen i, tot i que alguns centres hi aposten, a no està potenciat.
Fabián Mohedano, president executiu de l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, va posar xifres a aquesta situació: la mitjana europea constata que la meitat dels treballadors provenen de graus formatius, mentre que aquí es queda al 20%.
Així s'explica la dificultat de moltes companyies per trobar especialistes en electrònica, fabricació mecànica o informàtica; professions cap dalts en aquest nou ecosistema digital. Més dades: dels deu perfils més demandats actualment pel mercat laboral, a 8 s'hi pot accedir des de l'FP i a 2 des de la universitat. "Les xifres són demolidores", insisteix Mohedano. Una altra mancança a resoldre és la falta de dones en la Formació Professional, que en cicles com electrònica o informàtica es troba per sota del 10% dels estudiants.
Medina: "S'ha de canviar el concepte de formació, de la docència a aplicar el coneixement"
Mentre la innovació i la tecnologia avança a les empreses, el sistema de Formació Professional queda endarrerit i és incapaç de donar respostes. "S'ha de canviar el concepte de formació, de la docència a aplicar el coneixement. Li hem de donar a l'alumnat competències per adaptar-se als reptes del canvi", explicava José Luis Medina, cap d'estudis FP de l'Institut Escola Industrial Sabadell. Les classes magistrals són cosa del passat, com també les aules inamovibles i les pissarres.
La voluntat és poder donar a l'alumnat les competències per adaptar-se als canvis i fer un aprenentatge basat en projectes, "amb la incorporació de totes les tecnologies, des del disseny del producte fins a la fabricació". I tenint clar, especificava Medina, que no només s'aprèn a l'escola; sinó també a les empreses. Cal estrènyer els llaços.
La Formació Professional ha de sortir del racó
Una dificultat que es troba en la gestió de la Formació Professional és la seva transversalitat. A Catalunya, depèn de tres departaments: Universitats, Educació i Treball. "Si s'hagués muntat d'una altra manera, amb una conselleria de Formació Professional, seria tot més fàcil", reconeix Mohedano, que és molt contundent: "L'FP s'ha d'assemblar a l'empresa i no a l'escola".
Dit d'altra manera, no pot ser que s'abordi la Formació Professional de la mateixa manera que es fa amb la Primària. Així, aposta per acostar l'FP més a la universitat, la recerca i l'empresa, però sempre amb autonomia. I és que sovint, la universitat també s'ho menja tot, com explica: "Al Saló de l'Ensenyament hi ha la formació universitària i, en un racó, l'FP. Volem sortir del racó".
Mohedano: "La revolució de la indústria 4.0 requereix la planificació i l'adaptació de la qualificació de les persones"
Una tasca a realitzar és la prospecció per detectar les necessitats que li van sorgint a la indústria i poder-les cobrir des de la Formació Professional. "La revolució de la indústria 4.0 requereix la planificació i l'adaptació de la qualificació de les persones a la necessitat del mercat laboral", resumia Mohedano.
Josep Huguet: "Pensar que la universitat és font d'innovació és equivocar-se"
També va participar de l'anàlisi Josep Huget, exconseller d'Innovació, Universitat i Empresa, que va ser molt contundent: "A Catalunya per desgràcia portem molts anys de retard. Cal posar la directa". Huguet va reconèixer que aspectes com la dualitat de l'FP ja estava sobre la taula abans d'accedir al govern: "No ens en vam sortir". Tot i això, va demanar no assenyalar un únic responsable i ho va deslligar d'un problema competencial entre conselleries.
L'exconseller es va mostrar crític amb el paper de la universitat, especialment per la poca recerca aplicada en benefici del teixit productiu: "Pensar que la universitat és font d'innovació és equivocar-se".