
Toni Cabal va néixer envoltat de perfums. El seu pare va ser perfumista d'una multinacional holandesa i a casa tenia un petit laboratori que va servir perquè el Toni s'apassionés d'aquest món. Després de dues dècades treballant en altres empreses, va decidir crear el seu propi projecte el 2004, Fragrance Science. En només vint anys s'ha convertit en referent mundial de les fragàncies en detergència, cura personal, llar o perfumeria fina. Ha crescut de 5 a 170 treballadors, exporta a més d'una quarantena de països i factura uns 45 milions d'euros.
"Mai m’havia plantejat ser empresari. Quan tenia 39 anys, vaig pensar com en veia amb 50 anys i vaig veure que era el moment de tirar endavant el meu propi projecte", explica Toni Cabal. Va tenir bon olfacte i el camí ha estat exitós, tot i el risc assumit.
Una passió des de ben petit i un gran risc
"El món dels perfums és apassionant!", emfatitza el fundador de Fragrance Science, que recorda com des de ben petit podia trastejar amb el petit laboratori del seu pare: "Sempre em va agradar, hi havia infinitat d'opcions creatives i era trobar l'equilibri entre la part creativa i la tècnica".
Després de vint anys d'experiència en el sector, tant des del punt de vista tècnic i creatiu com comercial, Cabal va fer el pas i va fundar la seva pròpia empresa. Recorda perfectament el dia, un 1 d'abril de 2004: "Va ser agosarat, vaig hipotecar casa meva i tenia dues filles, d'1 i 4 anys".
Un perfumista emprenedor
La detergència per a la roba, el món dels sabons i la cura personal són els grans àmbits on Fragrance Science porta les seves aromes. Cabal coneixia en profunditat el sector i sabia què hi podia aportar: "El toc diferencial d'un perfumista, que és el que soc. Donàvem més valor a la part de perfumeria i ho podíem explicar millor". El primer pas va ser al mercat espanyol, però ben aviat a Llatinoamèrica i en tres anys ja aterraven a Orient Mitjà, on avui són referents, com també a bona part de l'Àfrica.
Cabal: "Un perfum és subjectiu, una sensació. I és molt difícil d’explicar o transmetre"
El responsable de l'empresa té clar una de les claus que l'han portat fins aquí: "Hi ha un esforç descomunal i una implicació brutal, he estat sempre involucrat un 200% en el negoci, tant en la gestió tècnica com a perfumista com en la comercial o empresarial". I és que per Cabal és fonamental "interpretar les necessitats del client": "Hi participem directament i tenim un equip de vint perfumistes".
La seva experiència és clau per un món gairebé esotèric: "Un perfum és subjectiu, una sensació. I és molt difícil d’explicar o transmetre".
L'expansió de Fragrance Science
Aquest model els ha portat a una ràpida expansió per tot el món i a treballar per grans produccions i grans multinacionals de la detergència, la cura personal o la saboneria, amb especial implantació a l'Orient Mitjà i a l'oest i al nord d'Àfrica: "Són zones amb un potencial de creixement descomunal, hi viuen gairebé 2.000 milions de persones". De fet, Fragrance Science se centra gairebé en exclusiva en les grans empreses i en grans projectes.
I a diferència d’altres empreses, Fragrance Science no delega la relació tècnica a comercials; és el mateix equip de perfumistes qui treballa directament amb els clients. “Hi ha vegades que tens més llibertat creativa, però has de crear un perfum que agradi en el mercat”, apunta Cabal. El procés és complex. Detergents per a la roba, rentavaixelles, sabons, gels de bany o xampús d'arreu del món porten les aromes fetes per aquesta empresa catalana.
Un somni fet realitat
L’expansió de Fragrance Science ha requerit una constant ampliació de les instal·lacions. Amb 8 naus en funcionament, l’empresa ha decidit unificar tota la seva producció en una nova seu a Castellolí, que permetrà una major eficiència i capacitat productiva. La inversió és d'onze milions d'euros i la plantilla augmentarà de 170 a 250 treballadors. Serà la fàbrica més gran de perfums de l’Estat espanyol, amb una capacitat de producció estimada de 40 milions de quilos de fragàncies anuals, vuit vegades més que la producció actual.
Una aposta que consolida Fragrance Science com una referència de les fragàncies mundials. Un projecte que va néixer quan Toni Cabal era ben petit i ja se sentia atret pel món dels perfums. Una passió que ha convertit en un somni exitós i reconegut.