El video mapping és una tècnica audiovisual que transforma qualsevol façana en una pantalla. Juga amb les superfícies d'un edifici, d'un castell, d'un llac o fins i tot d'unes muntanyes per projectar formes i llums en moviment que serveixen per acompanyar un acte, per explicar una història o, simplement, per crear bellesa. La Fête des Lumières (festa de les llums) que recorre els carrers i edificis més emblemàtics de Lyon o el festival Llum BCN, que il·lumina el barri del Poblenou tres nits del mes de febrer, o l'Art Vision, un dels festivals internacionals de video mapping més importants del món que té lloc als jardins del Parc VDNJ de Moscú, en són grans exemples d'aquesta pràctica, cada vegada més de moda.
Fins ara, era més utilitzada per Ajuntaments i entitats públiques, però les grans corporacions també s'han sumat a les experiències interactives i immersives. Com la cervesa Corona, creant l'espai Corona Paradise a Madrid, o el FC Barcelona al Congrés Mundial de Penyes. Darrere de tots dos projectes ha estat Framemov, un estudi creatiu amb seu a Barcelona que, amb el seu art, està fent la volta al món. La startup la va fundar fa cinc anys Jorge Escobar, actual director de l'estudi i emprenedor des dels 20 anys. El passat mes de maig, Framemov va ser una de les 10 empreses del sector audiovisual de Barcelona seleccionades per Barcelona Activa per formar part del seu stand a l'ISE (Integrated Systems Europe), un dels congresos mundials més importants del sector audiovisual.
Amb un equip de set persones, actualment en procés d'ampliació, s'han convertit en "creadors d'experiències totalment úniques a través de contingut audiovisual i tècniques immersives i interactives", explica Alba Martínez, productora i directora de content media de Framemov. Volen explorar noves formes de comunicació, fent ús de la cultura i el coneixement, i crear experiències i estratègies úniques per a cada client.
La tendència a l'alça de les experiències immersives i interactives ve impulsada pels nous hàbits de consum i es veurà disparada amb l'auge del 5G
Estan darrere d'espectacles com el Teresa Ilumina Ávila, on van fer una projecció de video mapping 360 graus de tota la Plaza de la Santa amb motiu del dia de Santa Teresa i també, a l'altra punta del globus terraqüi, a la celebració del Dia de la Fundació d'Arabia Saudita, un encàrrec fet pel mateix príncep saudita, Mohamed bin Salman al-Saud. Per a la festa nacional van crear les imatges per ser "projectades entre dues muntanyes i un llac, en un parc natural", explica Martínez. La idea era que les projeccions acompanyessin un altre espectacle: "Un espectacle gegant amb pirotècnia, músics, desfilades per terra i per aigua i més de 3.500 actors implicats, a més d'animals", detalla.
Framemov també és experta en crear escenaris virtuals: sales reals que es digitalitzen, mitjançant croma o pantalles led, "per crear un escenari, al gust del client, que no podria crear-se de manera física", explica Martínez. La persona real que està dins de l'escenari pot, a més, interactuar amb la resta d'objectes o persones que entrin a l'espai de manera digital.
Martínez relata que l'auge d'empreses que volen incorporar experiències immersives i interactives als esdeveniments corporatius és transversal. Està succeint a tots els sectors: "empreses farmacèutiques, automobilístiques, d'alimentació, cultura... i del sector públic", explica. Una tendència que ve impulsada pels nous hàbits de consum i que es veurà disparada amb l'auge del 5G.