• Empresa
  • Friman, l'empresa que venia congelats quan no hi havia congeladors

Friman, l'empresa que venia congelats quan no hi havia congeladors

L'empresa familiar de Manresa fundada el 1968 demostra que l'emprenedoria no és un invent del segle XXI

Friman va començar a vendre congelats a finals dels '60 | Cedida
Friman va començar a vendre congelats a finals dels '60 | Cedida
Bernat Bella
Periodista
Barcelona
22 d'Octubre de 2018

Enric Torres Camprubí i Joan Pla Clapés van fundar l'empresa Friman el 1968 amb l'objectiu de distribuir productes congelats a petits establiments d'alimentació. El més curiós, però, és que en aquella època pràcticament cap família, ni botiga ni local de restauració tenia congeladors. Així va començar la història d'una empresa familiar de Manresa que ha passat de quatre a 186 treballadors en 50 anys i que el 2017 va facturar més de 40 milions d'euros distribuint congelats, però també productes frescos, refrigerats i a temperatura ambient.

 

"Quan ara es parla de l'emprenedoria com una cosa nova, jo faig una mirada enrere i ja veig els diferents projectes que impulsava el meu pare simultàniament", explica Enric Torres, actual conseller delegat de Friman. "Infinitat de projectes, que com sol passar, la majoria van acabar malament", reconeix. Dos, però, van tirar endavant i van tenir èxit: Friman i la cadena de supermercats Supeco. Un binomi que es retroalimentava, ja que els congelats d'una empresa es distribuïen en l'altra.

Enric Torres: "Quan es parla d'emprenedoria com una cosa nova, jo miro al meu pare i tots els projectes que impulsava"

Primer, venedors de congeladors

Un dels reptes amb què es trobava Friman és que fa mig segle els equipaments a les cuines no comptaven pràcticament mai amb congeladors. Així, el congelat era un producte innovador. "El primer que van haver de fer és ser venedors d'electrodomèstics, convèncer botiguers i restauradors que els deixessin col·locar a les cuines i botigues un moble relativament gros on poder conservar el producte congelat". Friman va començar amb un petit magatzem de poc més de 200 quadrats i una cambra frigorífica de menys de 60 metres quadrats. Avui dia, és estrany que hotels o grans restaurants no tinguin congeladors molt més grans.

 

Un esperit emprenedor i innovador que Torres defineix amb aquest exemple del seu pare: "En els anys 69-70 ell ja mirava a Terrassa uns terrenys per fer un hipermercat, quan a l'Estat espanyol no se n'havia inaugurat cap. Friman va ser un projecte de gent que descobreix un nou producte".

Empresa familiar com a filosofia de vida

Una de les claus de l'èxit, per Enric Torres, és el "lideratge personal dels fundadors, que permeten avançar en els anys més durs, que sempre són els primers". I comptar amb una cadena de supermercats com Supeco, que als anys 90 van vendre a un grup francès, permetia tenir més punts de distribució. A més, el fet de ser una empresa familiar ho veu molt important: "Sempre s'ha volgut, com una base filosòfica de la companyia, mantenir la identitat d'empresa familiar amb totes els avantatges: compromís d'un cognom i d'una família en un projecte familiar". Uns valors, assegura, que permeten superar els moments de dificultat gràcies a totes les persones compromeses que hi ha darrera.

Així ha passat Friman d'un petit magatzem al centre de Manresa amb quatre treballadors, a una empresa de més de 180 persones, més de 40 milions d'euros de facturació, 180.000 entregues l'any i més de 4.000 referències de productes. A més, compta amb altres divisions de negocis com botigues de venda de frescos directe al consumidor.

friman finals 70

Friman, a finals dels anys 70 | Cedida

Retorn a casa

Enric Torres va deixar durant uns anys l'empresa familiar per anar a treballar a la multinacional que va comprar Supeco. Però trobava a faltar el dia a dia d'una companyia de família i hi torna el 1998 amb la voluntat de rellançar-la: "Transformem absolutament el negoci: el sector de la distribució ha baixat i la situació era més fràgil". L'aparició dels grans grups de supermercats ho feia tot més difícil per una empresa de distribució alimentària que tenia gran part del seu negoci en aquest sector.

"Vam aprofundir en l'hostaleria i es converteix en el segment més important a través de restaurants, bars, càterings", explica Torres, que assegura que en l'actualitat la distribució alimentària en supermercats és "residual" per Friman. A partir d'aquest moment, també veuen la necessitat d'ampliar la gamma de productes i oferir aliments en qualsevol estat de conservació: congelats, frescos, a temperatura ambient, refrigerats. Tot i això el congelat representa el 85% del seu negoci.

El conseller delegat de l'empresa afirma que "no jutgem el producte per com es conserva"

A més, fa una defensa del producte congelat, que "mai" ho han relacionat amb la mala qualitat. "No jutgem el producte per com es conserva, sinó que valorem la utilitat i la necessitat del client. La congelació, com la conserva o refrigeració, són sistemes de conservació diferents que serveixen per necessitats, clients i moments diferents", afegeix. Per exemple, destaca que la congelació és una manera de combatre el malbaratament alimentari i reduir costos de produccions, com l'ecològica, que sovint s'escapen de la possibilitat de restaurants o, fins i tot, de menjadors escolars.

Fer-ho diferent, fer-ho innovant

"És la mentalitat de créixer constantment", destaca el conseller delegat, que afegeix: "No ens preocupa ser tant els primers, sinó fer-ho millor, més bé, més diferent i més innovador". Aquesta és la seva filosofia, que es veu també reflectida en "reinvertir qualsevol recurs en fer créixer l'empresa". "L'empresa familiar és insuperable en això", remata.

Torres: "L'empresa familiar és insuperable"

Una mentalitat de creixement que en el territori es trasllada en aprofundir en el seu actual mercat: Catalunya, Aragó, País Valencià i sud de França. "No està en els plans el creixement territorial: el nostre problema és l'última milla, l'últim quilòmetre de l'entrega. Hi ha molts espais en els Països Catalans que encara podem aprofitar millor, millorar la nostra distribució i buscar la màxima eficiència en aquest territori abans d'anar fora". "Hi ha suficient mercat a Catalunya, sempre ens hi hem sentit còmodes i és la nostra terra", finalitza Enric Torres.