• Empresa
  • Fruits Secs Torra, dels mercats setmanals als Magatzems Morrisons

Fruits Secs Torra, dels mercats setmanals als Magatzems Morrisons

L'empresa de Jorba amplia la seva planta de producció per avançar en la seva expansió internacional i preparar el relleu generacional

Jordi Torra, gerent de Fruits Secs Torra, empresa familiar de Jorba
Jordi Torra, gerent de Fruits Secs Torra, empresa familiar de Jorba
Mª José Morcillo
01 de Juny de 2015
Act. 01 de Juny de 2015

Fruits secs Torra va començar fa 43 anys venent fruites seques a mercats setmanals de la comarca de l'Anoia. Avui es prepara per donar el tret de sortida a l'expansió internacional amb un pla que permetrà ampliar la seva planta de producció un cop assegurat el relleu familiar al capdavant de l'empresa.

Jordi Torra, gerent d'aquesta pime de Jorba dedicada a l'elaboració, comercialització i distribució de fruites seques, va decidir apostar per la internacionalització quan va saber que els seus fills es farien càrrec del negoci en finalitzar els seus estudis. "Com a pare i com a empresari, tens el repte i l'obligació que l'empresa que deixes als teus fills tindrà oportunitats i nosaltres som conscients que si volem tirar endavant, hem de fer aquest pas cap al mercat exterior", assenyala Jordi Torra.

Una ampliació que permetrà incrementar la producció
L'empresa ha destinat aproximadament 1,5 milions d'euros en diferents inversions per adequar la seva productivitat a les demandes que suposarà aquest salt internacional. "Vam començar al 2010-11 i com hem fet inversions en plena crisi econòmica, hem hagut de ser molt curosos per no posar en risc res del procés productiu que ja teníem", apunta. Aquest pla d'inversions ha suposat incorporar nova maquinària a la línia d'envasat, que permetrà incrementar la velocitat a 50 bosses per minut, i triplicar en els pròxims mesos la producció d'aperitius salats així com la de torrats. "Hem d'estar preparats per poder reaccionar en cas que ens arribin noves comandes d'aquests nous mercats", explica Torra.

Actualment Fruits Secs Torra tenen 3.000 punts de venda i hi ha 6.000 més que s'estan negociant. Unes bones perspectives per aquesta empresa de segona generació familiar que dóna feina a una trentena de treballadors i factura uns 7 milions d'euros l'any. De moment, l'empresa ja ha fet les seves primeres passes en aquesta expansió internacional amb un acord amb els Magatzems Morrisons, que té uns 400 centres al Regne Unit. "Tu pots treballar amb uns magatzems internacionals però, pots durar molt poc. El que s'ha de treballar és la continuïtat i la fidelització", afirma el gerent de Fruits Secs Torra. Aquest empresari, conscient de les seves limitacions com empresa petita, creu que Europa és el mercat amb més possibilitats de creixement i l'opció més factible "per consum i per tradició".

Europa, el mercat més atractiu a curt termini
Dins del mercat europeu, Torra té la mirada posada a països com Bèlgica, França, Alemanya, Àustria o els països nòrdics. Tot i que també es mostra atent a les oportunitats que puguin sortir de mercats una mica més llunyans com Dubai, Aràbia Saudita o els Estats Units. "Ens han sortit algunes propostes i hi estem treballant, però són coses molt lentes i a llarg termini", aclareix Jordi Torra.

Pel que fa a les nostres fronteres, l'entrada als lineals de Caprabo a la demarcació de Barcelona, així com als prestatges dels supermercats Eroski, ha suposat una bona empenta per aquesta empresa anoienca que defensa la qualitat com a tret distintiu. "Sabem que no és un producte de primera necessitat i, per aquest motiu, no li pots donar al consumidor qualsevol cosa. Li has de donar un producte amb el qual les seves expectatives i la seva satisfacció queden cobertes".

Fruites seques sense conservants ni colorants
A banda de treballar amb matèries primeres de qualitat, les fruitesseques que surten d'aquesta planta de Jorba no tenen conservants ni colorants i no es treballa amb estocs per afavorir que els productes siguin el més frescos possible.

Pel gerent de Fruits Secs Torra, el fet que els consumidors apostin cada vegada més per productes de proximitat afavoreix que productes com els seus, en els quals prima la qualitat sobre el preu, puguin arribar a més punts de venda. "Els consumidors han començat a veure que s'ha d'apostar per les empreses catalanes i donar suport als productes de territori, no només perquè són de qualitat sinó perquè donen riquesa al territori i generen llocs de treball", sosté convençut. 

En aquest sentit, l'empresa de Jorba aposta per la necessitat de crear sinergies entre les empreses agroalimentàries de la comarca per donar visibilitat a un sector, que tot i que no és tradicional a l'Anoia, té un potencial encara per descobrir. Per aquest motiu, s'està treballant amb la Unió Empresarial de l'Anoia en la creació d'un clúster agroalimentari. Jordi Torra creu que unir forces és clau per millorar la competitivitat: "Hem de potenciar aquest sector i donar a conèixer fora de la nostra comarca tot el potencial que tenim".