• Empresa
  • Empresaris que tutoritzen projectes culturals

Empresaris que tutoritzen projectes culturals

La Fundació Catalunya Cultura impulsa un programa formatiu i d’acompanyament per enfortir els projectes culturals i ajudar-los a trobar finançament i mecenes en el sector privat

Representants de la Fundació Catalunya Cultura
Representants de la Fundació Catalunya Cultura
Judith Vives
Corresponsal
Barcelona
06 de Juny de 2017
Act. 06 de Juny de 2017

La Fundació Catalunya Cultura es va crear l’any 2015 amb l’objectiu de posar en contacte les empreses amb el món de la cultura per impulsar col·laboracions que facin realitat projectes culturals d’interès general. Des de llavors, l’entitat ha acompanyat un total de 141 projectes a través de La llotja, una eina “per ajudar els projectes a trobar finançament”, en paraules d’Eloi Planes, president de Fluidra i vicepresident de la Fundació. Fruit d’aquesta experiència, la fundació ha detectat la necessitat d’oferir una formació personalitzada que ajudi a enfortir les capacitats de cada projecte.

 

Així ha nascut el pla de formació de la Fundació Catalunya Cultura, un programa formatiu adhoc, que s’adapta a les necessitats de cada projecte i que és “pioner en l’àmbit del mecenatge cultural”, segons afirma la directora de la Fundació, Gemma Sendra.

El programa planteja un itinerari formatiu format per vuit càpsules per aprendre a millorar el dossier de patrocini, elaborar el pla de negoci, definir públics, triar la forma jurídica per accedir al mecenatge, millorar la comunicació o definir el discurs de l’elevator pitch. Des del mes de gener, la Fundació ha ofert 62 hores de formacions a les quals han assistit 114 persones. “S’està omplint un buit, perquè els empresaris ens vam adonar que ens venien els artistes amb grans idees però que no sabien explicar els seus projectes”, explica XavierGramona, vicepresident de Gramona i patró de la Fundació Catalunya Cultura.

 

La formació es destina als projectes que han passat per la Llotja de la Fundació. Per formar part de la Llotja, cada any s’obre dues convocatòries, al febrer i al novembre. En la primera convocatòria del 2017 es van rebre un total de 70 sol·licituds de projectes, de les quals 46 ja han rebut acompanyament. 

 “El mecenatge cultural s’ha d’entendre com una inversió i ha de ser una aposta de la societat civil”

Consells de primera mà dels empresaris

En paral·lel a aquest pla de formació, la Fundació ofereix tutories personalitzades per a cada projecte. Les tutories van a càrrec dels membres de la fundació, entre els quals hi ha responsables d’empreses com Damm, Fluidra, HP, la Fundació Banc Sabadell, Gramona o la Fundació Antigues Caixes Catalanes BBVA. En aquest acompanyament, els projectes culturals reben consells i consideracions de primera mà de representants del sector empresarial, que s’hi impliquen de forma desinteressada.

“Ens trobem que arriben projectes interessants, que poden ser escalables però que els promotors ni s’ho han plantejat perquè només tirar-lo endavant ja se’ls fa una muntanya”, afirma Eloi Planes per exemplificar la manera com els empresaris poden contribuir a reforçar els projectes i contribuir a fer-los més sostenibles.

El projecte Terrats en Cultura, per exemples, que va rebre el guardó a la iniciativa cultural més innovadora segons els lectors del Time Out, ha pogut tirar endavant gràcies a aquest acompanyament, de la mateixa manera que l’aplicació Un món de poesia, que va arribar a la Fundació Catalunya Cultura com un projecte sobre Joana Raspall i, gràcies a l’assessorament de l’entitat, va créixer fins a convertir-se en una aplicació per acostar la poesia als menuts. 

Responsabilitat social i cultural

Per a les empreses, implicar-se en el món cultural és una manera de mostrar el seu “compromís amb el país”, en paraules de Xavier Gramona, que creu que la Fundació actua com a “motor per poder accelerar la recuperació del nivell d’inversió en cultura”. També és una manera d’introduir la responsabilitat social corporativa, ja que, tal com afirma Sendra, hi ha moltes empreses amb programes de RSC, però no sempre hi contemplen la cultura. El que tenen clar des de la Fundació és que quan l’empresa aposta per invertir en cultura “està reforçant els seus propis objectius”, diu Planes.

 “El mecenatge cultural s’ha d’entendre com una inversió i ha de ser una aposta de la societat civil”, valora Gemma Sendra, que creu que “tothom ha de contribuir a mantenir les activitats d’interès general. Ara bé, des de la Fundació entenen que el mecenatge també ha de comportar un reconeixement i beneficis fiscals per a les persones que hi contribueixen, i per això des de la Fundació Catalunya Cultura també s’està treballant en una proposta per a la modificació de la Llei del Mecenatge, per assimilar-la a altres legislacions com ara la francesa, en la que Catalunya es vol emmirallar. En aquest sentit, la Fundació treballa conjuntament amb el sector social i el d’investigació i recerca per posar en comú les necessitats i fer una proposta unitària sobre aquesta llei del mecenatge. 

El mecenatge ha de comportar un reconeixement i beneficis fiscals per a les persones que hi contribueixen