Marc Vallhonesta, emprenedor amb formació en Administració i Direcció d'Empreses (ADE), ha treballat durant més de 15 anys en el sector del gran consum en empreses com Unilever i L'Oréal. Però, sempre havia tingut el desig d’emprendre, i finalment va decidir deixar el món de la multinacional per llançar el seu propi projecte. El 2019 va crear un marketplace per a l’organització d’esdeveniments privats, especialment enfocat en festes infantils i familiars. La plataforma permetia organitzar una festa en només tres minuts i amb quatre clics: es podia reservar un espai, afegir-hi càtering, animació, invitacions i més. Tanmateix, el 2020 va arribar la pandèmia, que va afectar greument el sector, i es va veure obligat a tancar. "Aquesta experiència em va motivar a continuar emprenent, però aquesta vegada volia enfocar-me en un sector resistent a crisis com la pandèmia. Així és com vaig arribar al sector funerari i, amb aquesta decisió, vaig aconseguir reinventar-me", explica Vallhonesta a VIA Empresa.
Davant d’aquest escenari, Funos, amb el suport de Barcelona Activa, va néixer el 2021 amb l'objectiu de ser un comparador de serveis funeraris. Aquesta era la idea original i la base del projecte. Però, a mesura que les famílies —els principals usuaris— van començar a demanar més serveis, l'empresa va ampliar la seva oferta i va evolucionar el seu model de negoci. “Hem passat de ser un comparador a convertir-nos en un broker que gestiona i resol totes les necessitats relacionades amb el final de vida”, explica Marc Vallhonesta, fundador i CEO de Funos. “Segmentem aquestes necessitats en tres moments clau: abans de la defunció, durant el procés i després de la defunció”, afegeix.
Vallhonesta (Funos): “Hem passat de ser un comparador a convertir-nos en un 'broker' que gestiona i resol totes les necessitats relacionades amb el final de vida”
L’equip de cinc persones, ubicat a Barcelona, té com a objectiu no només oferir una solució integral a les famílies per a totes les necessitats relacionades amb el final de vida, sinó també ajudar-les a estalviar fins a un 50% en comparació amb la contractació directa a una funerària o altres proveïdors. “Funos s’ha diversificat per oferir solucions a pràcticament totes les necessitats al voltant de la defunció", explica el CEO del projecte. Entre els serveis més destacats hi ha el finançament del funeral, la tramitació d’herències, trasllats nacionals, vídeos commemoratius i un comparador d’assegurances de decessos.
?En #Funos, creemos en la dignidad y el respeto en momentos de duelo. Encuentra la funeraria que se adapte a tus necesidades en nuestro portal.
— Funos - comparador de funerarias (@FunosEs) September 28, 2023
?? Visita nuestro sitio web y accede a información detallada: https://t.co/pcappadIvN
L’emprenedor de Funos es va embarcar en una empresa tecnològica del sector funerari, també conegut com a death tech o funer tech, amb l’objectiu de digitalitzar la indústria. La seva missió era clara: acompanyar les famílies en qualsevol necessitat relacionada amb el final de la vida, guiats per sis valors essencials que es caracteritzen per la seva simplicitat. Aquesta nova iniciativa ofereix un enfocament integral de 360 graus, aconseguint que es pugui parlar de la mort de manera objectiva, constructiva, sense dramatisme ni tabús, i fomentant una cultura oberta i positiva entorn del final de la vida.
Objectius 2025: servei de gestió de la petjada digital i la mirada cap a Europa
El concepte de Funos promet ser un èxit, amb més de 1.500 serveis des del seu llançament a 48 províncies del país. La startup catalana va registrar un volum de facturació de 940.000 euros el 2023 i té una projecció d'1,8 milions d'euros per a finals del 2024. “A curt termini, per al 2025, volem continuar llançant noves línies de serveis per atendre les tres fases de necessitat: abans, durant i després de la mort. Per exemple, llançarem un servei de gestió de la petjada digital, és a dir, tot allò que deixem a Internet quan morim, com ara perfils de xarxes socials o informació a Google. Cada cop és més necessari gestionar tot això”, assenyala el cofundador.
Vallhonesta (Funos): "Llançarem un servei de gestió de la petjada digital, és a dir, tot allò que deixem a Internet quan morim, com ara perfils de xarxes socials o informació a Google"
“A mitjà termini, volem establir-nos a escala internacional, amb la intenció d'anar a França, Itàlia i Portugal en els pròxims dos anys, aproximadament. L'ordre d'entrada als mercats encara no està definit, però d'aquí a dos anys començarem la nostra primera internacionalització”, destaca el cofundador. Afirma que l'objectiu és convertir-se en el servei que ofereixi una solució integral a qualsevol necessitat de final de vida en aquests països, liderant el mercat digital.