Tots hem vist aquests dies com els mitjans de comunicació recollien la gesta històrica que ha aconseguit l'equip femení de futbol del FC Barcelona, alçant les copes de totes les competicions que ha jugat: Lliga, Copa de la Reina i Champions. A aquest triplet caldria afegir la Copa de la Reina de l'edició 2019-2020 que, per la pandèmia, va quedar ajornada fins al març del 2021. Una temporada perfecta i digna de ser examinada.
Precisament per analitzar detalladament i conèixer de primera mà el treball que s'amaga després d'aquests assoliments, dimarts passat, 8 de juny, vam tenir el plaer d'explicar a les aules d'ESIC Barcelona amb la presència de Gonzalo Rodríguez i Rubén Jiménez, dos dels integrants del cos tècnic que ha contribuït a la consecució dels citats títols; una peça més d'un complex engranatge al servei de l'equip. En qualitat de team manager i kit manager, respectivament, tots dos professionals van compartir la seva experiència amb els alumnes del Màster en Direcció de Màrqueting Esportiu, en una sessió dinàmica, carregada de dades, informació i anècdotes, i que va acabar amb una àmplia ronda de preguntes.
En la sessió es va perseguir analitzar no únicament el què, sinó més detalladament el com. Perquè el més important no és el que s'ha aconseguit (sense restar-li gens de mèrit), sinó tot allò fet prèviament per poder aconseguir una fita de tal magnitud. Així, Rodríguez i Jiménez van mostrar als nostres estudiants la realitat diària d'un equip d'alta competició, amb totes les seves particularitats. En veure en pantalla completa el calendari anual, amb les diferents competicions, entrenaments i compromisos, es pot comprendre realment el nivell d'esforç i sacrifici constant que es requereix a aquests nivells competitius. I, en una societat cada vegada més marcada per allò efímer, la volatilitat, i la cerca de la immediatesa, és necessari parar-nos a reflexionar sobre la importància de la perseverança com a valor clau per a la consecució de qualsevol meta a mitjà o llarg termini, i recordar que l'operativa sempre ha d'estar al servei de l'estratègia.
A molts nivells, estem vivint en primera persona una època de canvis, amb variacions notables en els patrons de consum
El contingut de la sessió va permetre als alumnes entendre el fenomen en tota la seva globalitat. Amb una visió estructurada de la història recent de l'equip femení del FC Barcelona, i contextualitzant l'entorn, van poder identificar els punts clau i les decisions que han marcant cadascun d'aquests passos previs fins als resultats obtinguts aquest any. Vist en perspectiva, és espectacular el nivell de creixement que ha tingut la categoria femenina, no només en el club, sinó a nivell estatal, europeu i mundial. Les xifres que es barregen en els contractes s'han multiplicat en els últims dos anys, i el seguiment del futbol femení no ha fet més que créixer, alimentant una espiral que porta al seu torn al creixement de les inversions. Tot això ens demostra que, a molts nivells, estem vivint en primera persona una època de canvis, amb variacions notables en els patrons de consum, i que la societat en el seu conjunt està canviant de forma activa les seves preferències. I com no podia ser d'una altra manera, tots els canvis porten amb si un conjunt de noves oportunitats, a punt per ser explotades per aquells que les sàpiguen llegir i entendre amb major antelació i encert.
Ara com ara, tots els futbolers celebrem el triomf, juntament amb les jugadores i tot l'equip tècnic que, per cert, just la setmana anterior recollien a Madrid la Placa d'Or al Mèrit Esportiu per part del Consell Superior d'Esports, i el divendres d'aquesta mateixa setmana estaven en un reconeixement oficial organitzat per les institucions al Palau de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. No hi ha res més humà que la celebració. El triomf no té sentit si no és per compartir-lo. I en compartir-lo, no només creix, sinó que adquireix una utilitat major: es converteix en inspiració.