En plena postguerra a Barcelona, José Gancedo i el seu germà Bernardo van obrir una botiga de teles per decoració a la rambla de Catalunya. Gairebé vuitanta anys després i amb la tercera generació al capdavant, Gancedo és reconegut per la qualitat dels seus teixits, que acaben en cortines, tapissos o catifes de mig món: des de cadenes hoteleres de prestigi com els Hilton fins a propietats de la Casa Reial o al Parlament d'Angola.
"Ens diferencia el producte, la qualitat i la fiabilitat de ser una empresa nascuda el 1945", destaca Nati Gancedo, neta del fundador i una de les actuals responsables de l'empresa, que suma 130 treballadors i quinze milions d'euros de facturació i que va fer un dels teixits de la coronació de Felip VI.
De Lleó a Barcelona en plena postguerra
José Gancedo va arribar a Barcelona procedent d'un poble de Lleó per guanyar-se la vida. Va trobar feina en una empresa tèxtil i al cap d'uns anys va decidir que era el moment d'iniciar el seu propi projecte. I així va muntar una botiga de teles a la rambla de Catalunya. Només cinc anys després, envia el seu fill a Madrid a obrir una botiga de Gancedo, en la primera expansió del negoci.
"Era la postguerra i faltava molt producte, van veure un nínxol que podien ocupar", explica Nati Gancedo. Des d'un bon començament ja van apostar per les teles de qualitat, que trobaven en fires i exposicions de referència. En aquells primers anys ja es venia a escala estatal, especialment a particulars que visitaven les botigues de Madrid i Barcelona. Els seus teixits eren per cortines, sofàs, matalassos o capçals.
La gran aposta de Gancedo
El 1965 va arribar un moment clau per Gancedo: l'adquisició d'una fàbrica a València per fer els seus propis teixits. Això els va portar molta flexibilitat i varietat en el producte, podien ser molt més personalitzats i també podien confeccionar el producte final. Una característica que ha marcat l'empresa al llarg de les dècades.
Justament va ser a partir dels anys 70 quan Gancedo va experimentar un creixement important, ja amb la segona generació al capdavant. Es van obrir botigues a Bilbao, Mallorca, Granada o Oviedo. També els anys setanta obren la línia de negocis enfocada al contract, per arribar a hotels, grans establiments, institucions...
Gancedo: "Produir a Xina potser és més econòmic, però nosaltres apostem per la sostenibilitat"
Tot i que des dels anys 60 tot ha canviat molt, Gancedo no ha tocat mai la seva fàbrica de València. Sempre ho han tingut clar: "Produir a la Xina potser és més econòmic, però nosaltres apostem per la sostenibilitat i el quilòmetre zero". A més, destaca la "flexibilitat" per poder fer tirades curtes i personalitzar el producte per cada client.
La crisi postolímpica
El 1993 i després dels Jocs Olímpics, Catalunya i Barcelona entren en crisi. Pepe Gancedo, segona generació i pare de la Nati, mor i la tercera generació es veu obligada a agafar el relleu de manera imprevista i abans del que tocava. Toca una reestructuració, amb el tancament d'algues botigues. Tot i això, l'aposta per la qualitat és innegociable.
"El nostre nínxol de mercat és el mig-alt, amb cert poder adquisitiu. Ens agrada confeccionar un producte de qualitat i té un cost", destaca Nati Gancedo. És a partir del 2011 quan veuen que la internacionalització ha de ser ferma: "Amb la crisi de 2008 ens adonem que hem de sortir d'Espanya". El primer pas és Mèxic, on hi ha un mercat incipient que els atreu.
Carib i Punta Cana
Obren la primera sucursal a Cancún i s'expandeixen en hotels i establiments del Carib. El seu producte triomfa en espais exclusius: "Al principi ens va costar, però ens vam consolidar". Ara, volen repetir la jugada a Punta Cana, on recentment han obert una delegació.
Amb els anys, s'han fet un lloc al sector hoteler: han treballat amb H10, Catalonia, AC Hoteles, Melià, Hilton o Radisson, tant a l'Estat com arreu del món. Fins i tot van col·laborar amb un Marriot construït en una petita illa de Venècia: "Un repte del qual vam aprendre molt".
D'Angola a la Casa Reial
Però no s'han quedat aquí. Els seus teixits han anat a parar en estances de la Casa Reial o la Moncloa. Fins i tot van confeccionar un faldó per la coronació de Felip VI. La raó és que Gancedo està especialitzat també en la passamaneria de cortines. Botigues Gucci o Desigual de diferents racons del món també porten segell Gancedo. O fins i tot, els despatxos del Parlament d'Angola.
"Per nosaltres és un orgull, com també ho és que estiguem en la tercera generació d'una empresa, amb la quarta trepitjant-nos els talons. És un orgull que hi hagi continuïtat", emfatitza Gancedo. Però quina és la clau d'aquest èxit internacional? Ho té clar: teixits de qualitat, assessorament i disseny personalitzat, fiabilitat, flexibilitat i servei.
La fi d'una era
L'octubre de 2023 es va viure un moment difícil per Gancedo. La botiga original de la rambla de Catalunya, que va obrir portes el 1945, va abaixar la persiana. Un establiment històric que deia adeu a la ciutat, com tants altres negocis. Ho van fer conscients que era una decisió difícil, però necessària. "Era un local emblemàtic, però rambla de Catalunya ha canviat molt al llarg dels anys", lamenta Gancedo.
La seva aposta va ser traslladar-se i obrir en format de showroom, que els permetia concertar visites i atendre de manera més personalitzada. Un moviment que tancava una era, però sense oblidar els orígens. Els orígens de l'amor pel teixit i per la qualitat que han portat la marca Barcelona, també València, arreu del món.