De fabricar bosses de paper a proveir clients com Areas, NH Hotels, Ikea, Coca-Cola, Mahou, Lufthansa, Costa Cruceros o Port Aventura. Garcia de Pou és una empresa amb més de 130 anys d'història i ubicada a Ordis que fabrica i personalitza productes d'un sol ús. Els tovallons, estovalles, plats i gots, embolcalls per hamburgueses o entrepans, i envasos de cartró per a take away, per al sector Horeca de Catalunya provenen de la planta d'aquesta empresa familiar de l'Alt Empordà. I també a mitja Europa: la companyia exporta un 40% de la seva facturació. Amb un volum de negoci de 60 milions d'euros i una plantilla de 350 empleats, Garcia de Pou és una de les grans empreses referents per a hotels, restaurants i empreses de càtering i esdeveniments en general.
Un negoci paral·lel al turisme
L’empresa Garcia de Pou es va fundar el 1884 quan Luis Garcia va deixar la seva feina com a cap de l’estació ferroviària de Figueres per fundar una empresa de manufactura de bosses de paper amb la seva esposa, Francisca de Pou. En aquest negoci es materialitza l’esperit emprenedor de la família Garcia de Pou, el qual s’ha transmès durant cinc generacions i es manté viu actualment.
Amb l'arribada de l'auge turístic dels anys 60, arriba la construcció de nous hotels i restaurants i neix una indústria paral·lela per cobrir les necessitats de l'hostaleria i la restauració. "En aquest context vaig decidir donar un gir a l’empresa que havia heretat i orientar-la al mercat que emergia, i vam començar a orientar la producció cap al sector Horeca", explica Luis Garcia, membre de la quarta generació de la família i actual gerent de Garcia de Pou. Des de llavors, l’empresa s’ha desenvolupat com a fabricant de productes no alimentaris per a la indústria hotelera: fabricació de bosses de paper, bosses amb nansa, estovalles individuals, estovalles en rotlle, tovallons, safates, envasos de cartró per a take away o embolcalls per a hamburguesa, i importació de productes d’un sol ús en general, com ara guarniments per a gelats, coberts... Una inacabable llista d’articles d’un sol ús que satisfan les necessitats diàries dels hotels, restaurants i empreses de càtering i esdeveniments.
L'any 1974, es trasllada l'empresa de Figueres a Vila-sacra. I cap al 1986, l'empresa familiar s'embarca en l'aventura de l'exportació. Comença pels països veïns com França i Portugal, i amb el pas dels anys consolida mercats a més de 20 països entre els que hi trobem França, Portugal, Itàlia, Alemanya, Regne Unit, Suïssa, Benelux, el Marroc, i la regió del Carib.
Al febrer de 2002, Garcia de Pou, en constant creixement, inaugura una fàbrica de 17.000 metres quadrats a Ordis, situació logística privilegiada per abastir els mercats del sud d'Europa. Aquesta es complementa amb un magatzem de 35.000 metres quadrats. Ordis, a l’Alt Empordà, és des de llavors la ubicació principal de l'empresa, que capitanegen la quarta i cinquena generacions de la família. A més, actualment disposen de 6.500 metres quadrats en punts de venda distribuïts entre Barcelona, Madrid i Tenerife.
Garcia de Pou a Catalunya
La presència de Garcia de Pou a Catalunya ve determinada des dels seus orígens. L'empresa s'ha estès des de la seva primera ubicació, a l’Alt Empordà, cap a la resta de Catalunya i, de mica en mica, a la resta de l'Estat i a l'exterior.
Pel que fa a Catalunya el volum de vendes representa gairebé un 18% del total. El nombre de clients actius a Catalunya en els dos últims anys supera els 8.700.
És evident que les comarques de Girona i Barcelona representen el gruix de vendes, per la proximitat de la seu central en el primer cas, i al major nombre d'habitants i la presència d'una delegació al centre de Barcelona, en el segon. Barcelona representa el 64,40% del volum total de vendes, i Girona, el 19,49%.
Política de qualitat
L'objectiu principal de Garcia de Pou és "augmentar constantment el nivell de satisfacció" dels seus clients. Per aconseguir aquest propòsit, se centren en oferir un òptim servei i una qualitat estandarditzada en els seus productes, seguint sempre els requisits legals i propis aplicables.
"La constant inversió en nova tecnologia ens permet augmentar cada dia els avantatges competitius: disposem de la millor maquinària d'alta producció funcionant de forma ininterrompuda les 24 hores del dia, i la nostra política d'estoc permanent garanteix als clients el proveïment immediat i una eficient gestió de les existències", assegura Emili Garcia, membre de la cinquena generació familiar i actual gerent adjunt.
Ampliacions
Actualment s'estan ampliant les instal·lacions d’Ordis amb dues noves naus amb l’objectiu d’optimitzar la zona de magatzem i preparació de comandes, de manera que es doblarà la capacitat d’emmagatzematge, es tindrà un més fàcil accés a un nombre més elevat de referències i s'optimitzarà la preparació directa de comandes. L’objectiu final és garantir l’abastiment immediat als clients, sigui quin sigui el volum demanat, i minimitzar el temps de preparació de comandes.
Una de les naus acollirà un magatzem autoportant amb cinc màquines d’última tecnologia japonesa del fabricant Daifuku, específica per a logística d’altes prestacions. Ja s’hi han aixecat les màquines i s’està treballant en el premuntatge i en la instal·lació del sistema elèctric, de manera que en poc més d’un mes es preveu que estigui finalitzada.
L’altra serà una nau per a expedicions i constarà de tres plantes amb espai per albergar 500 referències a doble palet (és a dir un estocatge de 1.000 palets). S’hi utilitzarà un sistema automàtic de vehicles transferidors "STV" per a una òptima preparació de les comandes, i un sistema automàtic de classificació; un complex circuit de cintes transportadores recollirà els productes a la seva ubicació i els portarà fins la zona de picking, on un operari estarà preparant la comanda.
La central d’Ordis creixerà amb aquesta ampliació prop de 15.000 metres quadrats, que s’afegiran als 35.000 de magatzem actuals i permetrà acollir vora 23.000 palets més de producte acabat (22.000 a la nau autoportant i 1.000 a la d’expedicions).
Compromís amb el medi ambient
Garcia de Pou disposa de certificacions ambientals, tot el paper que manipula prové de boscos gestionats de manera responsable i sostenible, i la seva aposta per la substitució dels productes plàstics per productes respectuosos amb el medi ambient, és clara: el paper, el cartró, la canya de sucre, fusta... Al seu proper catàleg, que apareixerà a l'abril del 2019 i conté més de 6.000 referències, introduiran diversos productes elaborats amb el bioplàstic PLA.
Compten amb el certificat ECOLABEL en la majoria de tovallons de tissú blancs, monocolor i reciclats; entre els productes ecològics que elaboren hi ha les tovalloletes enrotllables, les tovalloletes ensobrades i també les tovalloles eixugamans Flush-Linen, que són 100% flushable (es pot rebutjar pel vàter), 100% biodegradables, 100% d’origen natural, sense aglutinants químics, i compostables. A més a més, en aquests moments s’estan preparant per a ser auditats i obtenir els segells FSC i PEFC, que acrediten el manteniment de la cadena de custòdia en la matèria primera d’origen forestal, així com la ISO 14001 de gestió ambiental. D’altra banda, Garcia de Pou compta amb la ISO 9001, referent mundial en sistemes de gestió de la qualitat, des de l’any 2005.
Sota aquests mateixos criteris de sostenibilitat i ecologia, una partida important del pressupost del projecte d’ampliació que s'està desenvolupant a Ordis, es destina a la instal·lació de plaques solars que alimentaran d’energia 100% renovable la maquinària, ja per sí mateixa energèticament eficient. El sostre de la nau d’expedicions es recobrirà de plaques solars alhora que la maquinària serà de baix consum.
Compromís cultural
Cada any, des de en fa més de vint, Garcia de Pou encarrega a un artista reconegut la portada del seu catàleg anual de productes. Aquesta iniciativa dota l'empresa d’un segell de qualitat característic i alhora mostra un destacable compromís cultural. Entre els artistes que han dissenyat portades dels catàlegs de Garcia de Pou s'hi compten Mariscal, Manel Anoro, Forges, Antoni Pitxot, Vives Fierro, Daniel Torres, Leonard Beard o Ramon Moscardó. Segons ha avançat Anna Garcia, membre de la cinquena generació familiar i actual gerent adjunta, "la portada del proper catàleg l’hem encarregat a l’artista gironí Quim Hereu".