• Empresa
  • Geever i Saba: La logística del barri

Geever i Saba: La logística del barri

L’operadora d’aparcaments es fa amb el 51% de la companyia de repartiment urbà fundada per Pere Roca i Districenter per establir una nova xarxa de paqueteria última milla

El president de Saba i Geever, Salvador Alemany, i el Conseller Delegat de Geever, Pere Roca, durant la presentació en societat de l'empresa | Cedida
El president de Saba i Geever, Salvador Alemany, i el Conseller Delegat de Geever, Pere Roca, durant la presentació en societat de l'empresa | Cedida
Barcelona
02 de Juliol de 2021
Act. 02 de Juliol de 2021

"Amb el creixement de la compra en línia, el model de repartiment actual és inviable". El president de SabaSalvador Alemany, veu en les limitacions econòmiques i mediambientals del sistema de paqueteria urbana una oportunitat per reformular el concepte d'última milla. L'adquisició mitjançant una ampliació de capital d'1,3 milions d'euros del 51% de l'empresa de logística de proximitat Geever, fundada el 2018 per Districenter i Pere Roca, transforma els abundants espais de l'operadora d'aparcaments a Barcelona en nodes d'una xarxa de repartiment amb un model que, segons Roca, que roman com a conseller delegat de Geever, "comparteix coses amb els tradicionals, però introdueix innovacions eficients". Després de l'operació, Districenter manté el 41% de les accions de Geever, mentre que Roca se'n quedarà el 8% restant. 

Alemany, que ocuparà en endavant el càrrec de president del consell d'administració de Geever, veu els aparcaments urbans com hubs de serveis, que a més de l'estacionament han de servir per carregar i netejar vehicles, recollir cotxes o motocicletes llogats o, a partir d'aquesta operació, distribuir la paqueteria que arriba dels grans espais logístics de fora de Barcelona en microhubs de repartiment. Actualment, l'empresa ja compta amb clients de renom com Mango, Penguin Random House Mondadori o Caixabank.

El model de Geever es basa a "dividir els recursos i la dedicació de la cadena de distribució i logística", segons Roca. L'empresa recull i categoritza els paquets que han d'arribar als clients al centre logístic i els distribueix durant la nit pels diversos lockers situats en aparcaments i trasters de tota la ciutat. "Per apropar el producte als consumidors – afirma Roca – no cal fer-ho en un horari en què ells estiguin disponibles". El repartidor recull els paquets al microhub durant el matí i els fa arribar a consumidors que, segons el conseller delegat, estaran sempre a menys de 750 metres del lloc de recollida del paquet.

"A banda de l'eficiència, el model de Geever ofereix als clients un tractament diferent i especialitzat", anuncia Alemany. El repartiment de proximitat, segons el president, facilita que els repartidors s'encarreguin sempre de la mateixa zona de la ciutat, i per tant coneguin les característiques, si no de cada client, almenys sí de cada carrer o edifici a què han de fer arribar paquets. La nova adquisició per part de Saba, a més, provoca que Geever ampliï substancialment la seva xarxa de lockers a Barcelona – de les 39 actuals passa a 60, que permetran encara més especialització territorial per als repartidors i, segons Roca, una major eficiència dels trajectes logístics per la ciutat. "Geever ofereix una solució combinada que fa que la interacció entre clients, operadors i xarxa sigui més quotidiana", reivindica Roca.

Retallar en emissions

Segons les dades publicades per Geever, durant el 2020 l'empresa va realitzar al voltant de 251.000 lliuraments amb un 91% d'efectivitat. La combinació de circulació en hores vall, sense la congestió de l'horari diürn, amb l'ús en tots els nivells de la xarxa de vehicles elèctrics, fan del model de l'empresa un "sostenible i eficient". Segons la companyia, per fer les mateixes entregues que va efectuar Geever durant l'exercici passat, un operador tradicional hauria generat 31 tones més de CO2, 1.3000 kilograms més d'òxid nítric i 3.035 grams més de partícules contaminats a l'aire.

"Amb el model de Geever ens calen 75 furgonetes per fer el mateix que una empresa amb un model tradicional faria amb 630", afirma un Roca que posa molt d'èmfasi en posicionar-se com a contrapartida d'un model de logística que considera insostenible tal com està plantejat. La combinació entre el sistema de repartiment de proximitat basat en la xarxa de microhubs i la circulació nocturna dels productes cap a les lockers suposa "un augment de l'eficiència proper al 90%" respecte d'altres operadors logístics, segons el director general.

"El sistema ha de ser més sostenible, però també més eficient en costos", reclama Alemany, que opina que és en la proximitat on Geever donarà la batalla al altres propostes locals de paqueteria. "A l'última milla – defensa el president de Saba – és on Geever oferirà millors costos". Unes operacions tan properes al client final permetran, segons l'empresa, millors relacions també amb el comerç local. "Les botigues de proximitat avancen amb la digitalització, i els dotarem de capacitat per accedir a un mercat total", projecta Roca.

Plans d'expansió

"El model de creixement passa per consolidar Barcelona", comenta Roca, que reconeix que les xifres prèvies a l'adquisició per part de Saba eren "insuficients" per a l'èxit econòmic del model. Les 250.000 entregues de Geever durant el passat any van reportar a l'empresa una facturació total propera als 500.000 euros, i amb un any més d'experiència i la nova xarxa de microhubs als aparcaments de l'empresa d'Alemany, esperen doblar ambdues xifres durant l'exercici 2021.

Les projeccions de creixement del director general, que el president comparteix, requeriran de "contractacions i noves inversions". Pel que fa al finançament, Alemany el lliga al sorgiment de noves oportunitats de negoci i a les necessitats orgàniques del creixement de Geever. El planter, segons Roca, creixerà durant aquest any en uns 20 treballadors, dels 56 actuals a "entre 70 i 80", estima el directiu, per adaptar-se a les projeccions de creixement. L'informe de la companyia recull, a més, inversions en naus, contractació de sorters – organitzadors dels productes a enviar abans del seu repartiment pels microhubs de la ciutat – i ampliació de la flota de vehicles sostenibles – per complementar, diuen, les Zones de Baixes Emissions de totes les ciutats on operin en el futur.

Tot i que l'objectiu inicial és consolidar les operacions de Geever a Barcelona, Alemany posa la mirada més enllà de la ciutat. "No podem ignorar que Saba té aparcaments a 182 ciutats de 9 països, a Europa i a l'Amèrica Llatina". Segons el president, la "prova pilot" de Barcelona busca establir un model viable i que es pugui replicar en altres ciutats, tant a Catalunya com a l'Estat espanyol i, eventualment, en tota la xarxa de localitzacions de Saba. En aquest sentit, en opinió de Roca, "Madrid, València o Sevilla serien expansions lògiques, però no descartem que la primera ampliació de l'activitat de Geever vagi en línia de fer un radi d'expansió al voltant de Barcelona". Un creixement dins l'àrea metropolitana que permetria connectar-la i que respon, com comenta Roca, a la filosofia de proximitat de la proposta logística de Geever.