• Empresa
  • La rentadora del passat, present i Girbau

La rentadora del passat, present i Girbau

El fabricant de maquinària per a bugaderies industrials amb seu a Vic factura 166 milions d’euros i té presència en 100 mercats

Mercè Girbau (centre), CEO de Girbau i presidenta d'INDPULS
Mercè Girbau (centre), CEO de Girbau i presidenta d'INDPULS
Barcelona
04 de Febrer de 2019

La rentadora del palau de Buckingham és feta a Vic. La reina d’Anglaterra neteja els seus vestits en una màquina de Girbau, una empresa familiar multinacional capdavantera en el sector dels fabricants de maquinària per a bugaderies industrials de tota mena de sectors. Una companyia que no perd de vista la innovació i es demana com serà la rentadora del futur. Amb una facturació de 166 milions d’euros i un 80% d’exportació, Girbau té presència en més d’un centenar de països.

“Girbau és el qui fa que a la majoria d’instal·lacions de bugaderia d’hotels, hospitals i llocs on s’agrupen grans volums de persones i que necessiten rentar –barnussos, bates, tovalloles...-, però no és el seu negoci principal”, explica Mariona Sanz, directora del Girbau Lab i responsable de digitalització de la firma. Des de companyia afirmen que “som fabricants de maquinària, però treballem pel benestar de les persones quan són fora de casa i som conscients que una part important de la imatge de l’establiment recau en nosaltres”. S’imagina què pensaria com a client si un barnús d’un hotel 5 estrelles gran luxe no estigués impecable? “Bona part depèn de les nostres màquines de rentar, assecar, planxar i plegar”, expliquen.

Però no només això, “també som una part important del compte de resultats. Amb les nostres màquines, el cost en energia, aigua, detergent i electricitat baixa de manera considerable”, afirmen. El respecte pel medi ambient ha marcat sempre el disseny dels productes Girbau, des dels seus inicis: “Entenem com una obligació retallar la factura dels nostres clients en subministraments i contribuir a reduir l’impacte ambiental”.

Història

Girbau neix marcada pel context històric de la dictadura a Espanya. Comencen a sortir les rentadores domèstiques i Joan Girbau Vilageliu, l’avi dels actuals CEO’s de la companyia, Mercè i Pere,  es troba que no pot servir prou rentadores a la seva botiga d’electrodomèstics, perquè és molt difícil importar des de França.

Al taller del pare es reparaven màquines de rentar roba i en l'àmbit domèstic. Més tard, cap als anys 60 amb el boom turístic, els fills de Joan van redirigir el negoci al segment industrial com a productors de maquinària. Els hotels necessiten rentadores industrials de gran capacitat. I així, creixen, al costat del creixement dels seus clients.

Girbau va iniciar l’exportació a França com a mercat natural  per la proximitat geogràfica. Però de seguida van venir altres països perquè anant de la mà de les principals cadenes hoteleres espanyoles els va permetre saltar a diferents punts com Cuba o República Dominicana, on els seus clients s’implantaven. La firma va créixer geogràficament per una banda, i en amplitud de gamma de productes per l’altra.

Fabrica Gribau

Primer amb el turisme i més tard amb l'àmbit sanitari -hospitals, residències, centres sanitaris- i, finalment amb un creixement internacional, Girbau creix amb el negoci de les bugaderies urbanes. "Als Estats Units i al nord d'Europa aquests establiments estaven molt estesos i representava un volum de negoci important per a Girbau", explica Sanz. De fet, Girbau compta amb maquinària a la Meca, l’hotel Burj Al Arab de Dubai o a la selva colombina per rentar la roba de la DEA.

Així es conformen les tres divisions de negoci de Girbau: bugaderia industrial (rentadores, màquines per plegar roba, etc.) i serveis (com el disseny de les instal·lacions o assistència tècnica), és a dir, empreses que el seu negoci és rentar; instal·lacions que han de rentar per a tercers, però aquest no és el seu negoci (hotels, piscines, hospitals, etc.); i finalment la divisió de bugaderia urbana, en què vénen les màquines.

Durant molts anys l’estratègia va ser la que resumeix la frase: Una solució total per a un mercat global. “Ser capaç de tenir una gamma que vagi des d’una rentadora amb 8 kg de capacitat per un gimnàs o un autoservei, fins a túnels que renten 1.500 kg de roba per hora, no és fàcil. Requereix una inversió brutal en recerca, disseny, noves línies de producció”, expliquen. Però això “ens ha permès ser referents en molts sectors diferents, aprenent de l’un i aplicant-lo a l’altre”, afirmen.

Actualment la tercera generació de la família dirigeix la firma, que compta amb sis centres de producció a Espanya, França i Xina; 15 filials i presència en més de 100 països; 65 referències de productes; 175.000 bugaderies instal·lades al món de diferents sectors i dimensions; més de 25.000 tones de roba processades diàriament.

Les tendències de rentar la roba

El sector de la bugaderia industrial és un sector en creixement per diversos factors. En funció de la divisió, els motius són diferents. Pel que fa a la bugaderia industrial, creix la centralització de bugaderies de cadenes hoteleres. Així mateix “les bugaderies industrials aprofiten que han passat els mals temps per canviar maquinària”. En el sector de la bugaderia comercial, “geriàtrics, hotels petits o mitjans, perruqueries, centres veterinaris... No necessiten una gran bugaderia, però els queden curts els equipaments domèstics pels seus requeriments. Cada vegada són més els que opten per una solució industrial”, expliquen des de la companyia.

Finalment, en el sector de les bugaderies d’autoservei, des de Girbau apunten que ja s’ha començat a trencar les barreres culturals que existeixen en alguns països d’Europa respecte rentar la roba fora de casa. “Ja sigui perquè has de rentar roba de grans dimensions i la rentadora de casa no té capacitat, o bé perquè t’adones que el rentat industrial deixa la roba impecable i sense taques, o perquè mentre compres al súper aprofites per fer la bugada... Les tendències socials han canviat respecte el tractament de la roba. Aquest canvi, ha fet créixer la demanda d’autoserveis”, expliquen.

La rentadora del futur

Per assegurar el futur de l'empresa, Girbau ha conformat un pla estratègic i s'han posat com a objectiu el 2020 assolir una facturaicó de 280 milions d'euros. Aquest pla inclou una estratègia d'adaptació al mercat futur, "mitjançant la innovació com a estratègia" i  valors, tenint cura de la comunitat de mil treballadors de Girbau.

Per atacar la innovació des d'una perspectiva més oberta es va crear el GirbauLab, ubicat al Barcelona Tech City i que dirigeix Sanz, i és la plataforma d'innovació oberta per a la indústria de la bugaderia. La firma té clar que per créixer cal innovar, i per això destina a R+D el 3,5% del total de la facturació del grup.

"Girbau sempre ha innovat en producte, ara del que es tracta és de ser disruptius en el mercat", afirma la portaveu de l'empresa. Aprofitar el potencial industrial i comercial i aprofitar les capacitats internes són els objectius d'aquest laboratori. Es disposen a establir relacions win-win amb actors del sector: "Si una empresa de sabó vol provar seu producte nosaltres oferim desenes de milers de tones de roba rentada al dia".

Els àmbits que poden transformar la indústria de la bugaderia són diversos, segons han analitzat des del GribauLab: la transformació digital; la sostenibilitat i circularitat; i la salut i el benestar.

"La digitalització ens permet ser més eficients i fer que el negoci dels nostres clients sigui més eficient", explica. En aquest sentit les tecnologies que digitalitzaran la rentadora són la internet de les coses, robòtica, la intel·ligència artificial o la realitat virtual i augmentada. 

Aquestes tecnologies es tradueixen en reparació predictiva, tractament de teixits o neteja intel·ligent, gestió remota, rentadores connectades, sostenibilitat, reparació remota, formació d'operaris a distància i un llarg etcètera.

Pel que fa a la circularitat l'objectiu passa per, per exemple, aprofitar tots els residus, allargar la vida útil de la màquina o aprofitar tecnologies com els infrarojos, ultrasons o plasma com a substituts de l'aigua o el sabó. Finalment, sobre la cura de la comunitat i les persones, crear entorns de treball segurs i saludables és clau per al futur del sector. "Reduir els químics és clau, en aquest sentit fins i tot ja tenim un procés amb menys químics que substitueix el rentat en sec de les bugaderies", afirma.

Com rentarem els teixits del futur? Arribarà un moment que les rentadores hauran de rentar roba amb wearables o teixits amb propietats o fins i tot aportar elements actius: "Podrem impregnar els teixits amb propietats de cosmètica o de salut: et posaràs una samarreta i tindrà propietats de protecció solar".