09
de Novembre
de
2015
Act.
09
de Novembre
de
2015
El 4 d'abril de 1983 els astronautes de la NASA Story Musgrave i Donald Peterson van sortir de la nau espacial Challenger i van flotar en l'espai exterior amb vestits fets deGore-Tex. El conegut teixit impermeable i transpirable ha recorregut un llarg camí des dels seus inicis al soterrani de la casa dels fundadors a Delaware. L'empresa que produeix els teixits que més aïllen i protegeixen del fred, coneguts pels fans de la muntanya, ha dut el seu producte fins i tot a la Lluna.
Una patrimoni de marca
El final dels anys 50 va ser un temps de descobriments pel senyor Bill Gore. Mentre treballava a la química DuPont, va proposar l'ús del politetrafluoretilè per aïllar cables. Aquesta tècnica va demostrar llavors que hi ha moltes possibilitats respecte dels mètodes anteriors d'aïllament. Gore i la seva dona, Viève, van fundar l'empresa familiar el 1958 al soterrani de casa seva. Uns anys més tard, durant la dècada dels 60, el fill de la parella va obtenir la primera patent i amb ella el reconeixement de la invenció.
L'any 1969, el cable aïllat amb el conegut sistema va viatjar amb Edwin Aldrin Jr. i Neil Armstron a la Lluna i la NASA va emprar Gore-Tex durant la primera missió amb un transbordador espacial, la nau Columbia, que va dur astronautes amb vestits espacials. Des d'ençà, el llistó de l'empresa ha anat pujant amb la presentació de nous impermeables i transpirables fins i tot sota l'aigua i, inclús, productes que poden suprimir l'olor humana.
Excel·lència i estil
Recentment l'empresa ha anunciat que Pep Guardiola, entrenador del Bayer de Munic, serà l'ambaixador de Gore-Tex a escala mundial durant els pròxims quatre anys. "Guardiola encaixa perfectament en la imatge de la marca, perquè té credibilitat en el món de l'esport, però també en el món de la moda i els seus valors coincideixen perfectament amb els de l'empresa Gore", explica Adolfo Tannenbaum, portaveu de la companyia. Gore és una societat que valora el lideratge, la innovació i l'excel·lència, "valors que Guardiola defensa i comparteix", expliquen des de l'empresa.
Una tecnologia revolucionària
El principal avantatge del teixit Gore-Tex és el fet de combinar una gran lleugeresa, una alta impermeabilitat, que protegeix dels efectes de l'aigua, el vent i el fred, i una eficient transpirabilitat que facilita l'evacuació de la calor corporal resultant de l'exercici físic. Aquestes condicions el converteixen en un teixit ideal per ser utilitzat en peces destinades a la pràctica d'esports a l'aire lliure i en especial els de muntanya.
L'empresa W. L. Gore & Associates ja va perdre la patent d'aquest teixit fa vint anys, per la qual cosa altres empreses i marques utilitzen avui dia teixits basats en la mateixa tecnologia de fabricació de material, de vegades a un preu més econòmic.
De totes maneres, com a referent que és, moltes empreses demanen emprar el teixit en els seus productes. Gore llicencia a empreses de diferents àmbits com els esports de muntanya, atletisme, nàutica, golf, esports de motor, casual, moda i lifestyle. "Marques com Arc'teryx, Adidas, The North Face, Salomon, Lowa o Timberland, Camper, Clarks, Ecco, Galvin Green, Herno, Prada, Sail Racing, Visvim, Hugo Bos o White Mountaineering fabriquen productes amb tecnologia Gore-Tex", detalla Tannenbaum. A més, Gore dóna garantia de tots els productes que incorporen la seva tecnologia.
Tot i licitar altres marques per fer servir el teixit aïllant, l'empresa produeix els seus propis productes tenint cura, no solament de la qualitat tècnica, sinó de la qualitat estètica. Tan és així, que per a la seva línia de roba per a ciclistes, Gore va contractar un dels dissenyadors d'Armani.
No només sabates
Gore és una empresa amb fama mundial, però, a part del tèxtil, aquesta multinacional té altres divisions no tan conegudes. Parlar de cirurgia sembla estar allunyat dels àmbits en què aquesta empresa enfocaria el seu negoci, però no és així. Gore té quatre divisions principals: electrònica, mèdica, industrial i tèxtil. Si bé l'última divisió és la més popular, "la divisió mèdica representa el 50% de la facturació de l'empresa", explica el portaveu de l'empresa.
La tecnologia de Gore es troba en equips electrònics: cables dins d'avions i satèl·lits o telefonia mòbil. L'antic recobriment dels cables dels avions era molt pesat i afectava al consum de les aeronaus. Amb el recobriment de Gore van poder reduir volum i pes i, al seu torn, estalviar en combustible.
Els productes mèdics de Gore, potser, són els més sorprenents. "Al món hi ha actualment uns 18 milions de persones que a l'interior del seu cos porten algun component de Gore-Tex", indica Tannenbaum. L'empresa produeix elements mèdics pel sistema circulatori central i perifèric –és a dir, implants per substituir venes o artèries-, així com pedaços per a hèrnies. Els productes mèdics de Gore són acceptats pel cos humà, no produeixen cap reacció adversa ni rebuig i, a més, faciliten que les operacions es puguin fer per laparoscòpia. De fet, el principal client d'aquesta empresa a Espanya és la Seguretat Social. Pel que fa a la divisió restant, la industrial, troba les seves aplicacions en la cura del medi ambient. L'empresa produeix filtres i proteccions per a la indústria química o tèrmica.
Les anècdotes de casos curiosos d'aplicació de Gore-Tex no s'acabarien mai: els telèfons d'Apple també inclouen aquest teixit per disminuir l'acoblament amb altres aparells, la coberta retràctil de Wimbledon és d'aquest material, el 90% de les marques de cotxe incorporen algun element de Gore-Tex i les últimes tècniques en rinoplàstia fan servir aquest material.
Recerca, el puntal d'un referent
L'empresa química-tecnològica dóna feina a unes 10.000 persones repartides en 37 països. A casa nostra, Gore té una seu a Sant Joan Despí i properament es traslladaran a prop de Glòries, a la ciutat de Barcelona.
La companyia va obtenir la quarta posició a la llista de l'Institut Great Place to Work de l'any 2014 de les Millors Empreses Multinacionals on Treballar a nivell mundial.
Aquest mateix any, va assolir uns beneficis de 3.000 milions de dòlars. D'aquesta facturació, un gran percentatge va destinat a R D i. Si bé des de l'empresa prefereixen no compartir la xifra, el que és clar és que dóna bons resultats: Gore pot posar-se la medalla de ser una de les poques empreses al món que ha estat capaç d'innovar en matèria de calçat en els últims anys. Ha presentat recentment Gore-Tex Surround una sabata que té una protecció impermeable del peu de 360º i alhora és transpirable.
Tot i que altres empreses produeixen productes semblants als de Gore, cap marca ha pogut superar la reputació d'aquesta empresa que té en la recerca el seu principal puntal.
Una patrimoni de marca
El final dels anys 50 va ser un temps de descobriments pel senyor Bill Gore. Mentre treballava a la química DuPont, va proposar l'ús del politetrafluoretilè per aïllar cables. Aquesta tècnica va demostrar llavors que hi ha moltes possibilitats respecte dels mètodes anteriors d'aïllament. Gore i la seva dona, Viève, van fundar l'empresa familiar el 1958 al soterrani de casa seva. Uns anys més tard, durant la dècada dels 60, el fill de la parella va obtenir la primera patent i amb ella el reconeixement de la invenció.
L'any 1969, el cable aïllat amb el conegut sistema va viatjar amb Edwin Aldrin Jr. i Neil Armstron a la Lluna i la NASA va emprar Gore-Tex durant la primera missió amb un transbordador espacial, la nau Columbia, que va dur astronautes amb vestits espacials. Des d'ençà, el llistó de l'empresa ha anat pujant amb la presentació de nous impermeables i transpirables fins i tot sota l'aigua i, inclús, productes que poden suprimir l'olor humana.
Excel·lència i estil
Recentment l'empresa ha anunciat que Pep Guardiola, entrenador del Bayer de Munic, serà l'ambaixador de Gore-Tex a escala mundial durant els pròxims quatre anys. "Guardiola encaixa perfectament en la imatge de la marca, perquè té credibilitat en el món de l'esport, però també en el món de la moda i els seus valors coincideixen perfectament amb els de l'empresa Gore", explica Adolfo Tannenbaum, portaveu de la companyia. Gore és una societat que valora el lideratge, la innovació i l'excel·lència, "valors que Guardiola defensa i comparteix", expliquen des de l'empresa.
Una tecnologia revolucionària
El principal avantatge del teixit Gore-Tex és el fet de combinar una gran lleugeresa, una alta impermeabilitat, que protegeix dels efectes de l'aigua, el vent i el fred, i una eficient transpirabilitat que facilita l'evacuació de la calor corporal resultant de l'exercici físic. Aquestes condicions el converteixen en un teixit ideal per ser utilitzat en peces destinades a la pràctica d'esports a l'aire lliure i en especial els de muntanya.
L'empresa W. L. Gore & Associates ja va perdre la patent d'aquest teixit fa vint anys, per la qual cosa altres empreses i marques utilitzen avui dia teixits basats en la mateixa tecnologia de fabricació de material, de vegades a un preu més econòmic.
De totes maneres, com a referent que és, moltes empreses demanen emprar el teixit en els seus productes. Gore llicencia a empreses de diferents àmbits com els esports de muntanya, atletisme, nàutica, golf, esports de motor, casual, moda i lifestyle. "Marques com Arc'teryx, Adidas, The North Face, Salomon, Lowa o Timberland, Camper, Clarks, Ecco, Galvin Green, Herno, Prada, Sail Racing, Visvim, Hugo Bos o White Mountaineering fabriquen productes amb tecnologia Gore-Tex", detalla Tannenbaum. A més, Gore dóna garantia de tots els productes que incorporen la seva tecnologia.
Tot i licitar altres marques per fer servir el teixit aïllant, l'empresa produeix els seus propis productes tenint cura, no solament de la qualitat tècnica, sinó de la qualitat estètica. Tan és així, que per a la seva línia de roba per a ciclistes, Gore va contractar un dels dissenyadors d'Armani.
No només sabates
Gore és una empresa amb fama mundial, però, a part del tèxtil, aquesta multinacional té altres divisions no tan conegudes. Parlar de cirurgia sembla estar allunyat dels àmbits en què aquesta empresa enfocaria el seu negoci, però no és així. Gore té quatre divisions principals: electrònica, mèdica, industrial i tèxtil. Si bé l'última divisió és la més popular, "la divisió mèdica representa el 50% de la facturació de l'empresa", explica el portaveu de l'empresa.
La tecnologia de Gore es troba en equips electrònics: cables dins d'avions i satèl·lits o telefonia mòbil. L'antic recobriment dels cables dels avions era molt pesat i afectava al consum de les aeronaus. Amb el recobriment de Gore van poder reduir volum i pes i, al seu torn, estalviar en combustible.
Els productes mèdics de Gore, potser, són els més sorprenents. "Al món hi ha actualment uns 18 milions de persones que a l'interior del seu cos porten algun component de Gore-Tex", indica Tannenbaum. L'empresa produeix elements mèdics pel sistema circulatori central i perifèric –és a dir, implants per substituir venes o artèries-, així com pedaços per a hèrnies. Els productes mèdics de Gore són acceptats pel cos humà, no produeixen cap reacció adversa ni rebuig i, a més, faciliten que les operacions es puguin fer per laparoscòpia. De fet, el principal client d'aquesta empresa a Espanya és la Seguretat Social. Pel que fa a la divisió restant, la industrial, troba les seves aplicacions en la cura del medi ambient. L'empresa produeix filtres i proteccions per a la indústria química o tèrmica.
Les anècdotes de casos curiosos d'aplicació de Gore-Tex no s'acabarien mai: els telèfons d'Apple també inclouen aquest teixit per disminuir l'acoblament amb altres aparells, la coberta retràctil de Wimbledon és d'aquest material, el 90% de les marques de cotxe incorporen algun element de Gore-Tex i les últimes tècniques en rinoplàstia fan servir aquest material.
Recerca, el puntal d'un referent
L'empresa química-tecnològica dóna feina a unes 10.000 persones repartides en 37 països. A casa nostra, Gore té una seu a Sant Joan Despí i properament es traslladaran a prop de Glòries, a la ciutat de Barcelona.
La companyia va obtenir la quarta posició a la llista de l'Institut Great Place to Work de l'any 2014 de les Millors Empreses Multinacionals on Treballar a nivell mundial.
Aquest mateix any, va assolir uns beneficis de 3.000 milions de dòlars. D'aquesta facturació, un gran percentatge va destinat a R D i. Si bé des de l'empresa prefereixen no compartir la xifra, el que és clar és que dóna bons resultats: Gore pot posar-se la medalla de ser una de les poques empreses al món que ha estat capaç d'innovar en matèria de calçat en els últims anys. Ha presentat recentment Gore-Tex Surround una sabata que té una protecció impermeable del peu de 360º i alhora és transpirable.
Tot i que altres empreses produeixen productes semblants als de Gore, cap marca ha pogut superar la reputació d'aquesta empresa que té en la recerca el seu principal puntal.