El Govern ha multat la multinacional Amazon per no oferir tota la documentació requerida a l'hora de gestionar els residus de caire electrònic, segons ha explicat el director de l'Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, en declaracions a El Periódico. Es tracta, concretament, d'un incompliment de la normativa que estableix que les empreses que distribueixen electrodomèstics estan obligades a oferir la possibilitat que el client els entregui l'article del qual es desfà. L'empresa l'ha d'acceptar i l'ha de traslladar a una planta de gestió de residus. Peraire admet que el marge de maniobra del Govern per imposar grans sancions és limitat però destaca la importància que "totes les empreses compleixin amb allò que se'ls exigeix".
"La responsabilitat -prossegueix-, és de les administracions, però també de les companyies i, és clar, de la ciutadania". La venda online, segons l'Agència de Residus de Catalunya, pot millorar molt en el reciclatge d'aparells antics quan es lliuren les noves adquisicions dels clients. Les empreses estan obligades a oferir aquest servei. Però, moltes vegades, aquesta obligació només apareix a la lletra petita i és difícil de detectar. Per això, destaca, és important que els clients coneguin els seus drets.
Les empreses que distribueixen electrodomèstics estan obligades a oferir la possibilitat que el client els entregui l'article del qual es desfà
"La Generalitat ho persegueix i actuem quan s'incompleix, cosa que passa sovint. Obrim expedients sancionadors i això és el que hem fet amb Amazon, encara que es tracti de petites multes econòmiques", exposa Peraire. El director de l'agència opina que dates com les del Black Friday són moments d'alt consum que no contribueixen a la poca generació de residus. Si a això s'hi afegeix el fet que els dispositius electrònics inservibles no es reciclen correctament, el problema encara és pitjor.