El president del Govern espanyol, PedroSánchez, ha anunciat el nou PERTE per al desenvolupament del vehicleelèctric amb una suma total de 4.295 milions d'euros, un muntant que el cap de l'executiu considera "històric". A aquesta inversió s'han de sumar uns 19.714 milions d'euros que aportaria el sectorprivat per a electrificar l'ecosistema de l'automoció, cosa que enfila el PERTE fins als 24.009 milions d'euros.
Per a la concreció de les inversions del PERTE es crearan, segons ha anunciat el govern central, agrupacions de com a mínim cinc empreses que tinguin presència en almenys dues comunitats autònomes. El govern exigirà també que les agrupacions comptin amb una entitat proveïdora de coneixement, a més que acreditin inversió pròpia i compromís amb l'ocupació.
El PERTE del Govern es dividirà, segons ha anunciat Sánchez, en dos àmbits. El primer és el dels projectes transformadors de la cadena de valor, que rebran la major part dels recursos – un total de 3.160 milions d'euros. En aquest àmbit s'inclouria la R+D+i en nous models, així com en bateries, piles d'hidrogen o equips d'assemblatge. També s'hi inclourien accions integrals per al disseny i fabricació del vehicle elèctric a Espanya, un apartat que s'endurà prop de 3.000 milions d'euros. El president espanyol ha anunciat també un pla d'integració de la intel·ligència artificial a la cadena de valor del vehicle elèctric.
El segon àmbit és el del desenvolupament de la nova mobilitat, on hi ha incentius a la demanda, el desplegament del 5G o plans de formació en el sector. Pel que fa a l'aportació privada, anirà destinada principalment a la fabricació de vehicles elèctrics – uns 11.900 milions d'euros – així com un pla d'incentius a la instal·lació de punts de recàrrega i a l'adquisició de vehicles elèctrics o impulsats per combustibles nets - uns 7.608 milions d'euros.
El Govern central convocarà aquests ajuts, o almenys el gruix principal, de cara al quart trimestre de 2021. Es deixaran per 2022 programes com la instal·lació de les xarxes de 5G o la integració de la intel·ligència artificial a la cadena de valor. Finalment, de cara a 2023 el Govern impulsarà els plans de digitalització del sector i la creació d'espais de dades territorials.
Projecte sense precedents
En la presentació del PERTE, Sánchez ha parlat d'una "inversió històrica". Segons el president, aquest finançament, que principalment prové dels fons Next Generation EU, representa "un dels principals projectes industrials que s'ha generat a Europa", i que situarà l'Estat espanyol en "la primera línia de l'automoció". Per la seva banda, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme Reyes Maroto assegura que l'Estat està "liderant el futur de la indústria de l'automoció i ho està fent amb ambició i visió de futur", tot afegint que els fons Next Generation EU "són una oportunitat, però s'han d'aterrar els projectes".
A l'acte de presentació, els representants del sector de l'automoció han demanat al govern que s'acceleri l'arribada dels recursos. Segons el president de la patronal de fabricants Anfac, José Vicente de los Mozos, "el PERTE és necessari, però no suficient", ja que "cal acompanyar amb altres polítiques". Segons el també president de Renault a Espanya, l'Estat ha de "recuperar el terreny perdut amb països com França i Alemanya" amb l'arribada dels fons europeus.
El president del clúster espanyol de la mobilitat elèctrica Aedive, Adriano Monés, ha demanat dirigir les reserves de recursos naturals a "grans projectes lligats a la producció de bateries". Les empreses, segons Monés, necessiten "múscul financer per arribar als objectius d'electrificació". El president ha demanat, a més, acabar amb les barreres burocràtiques per la instal·lació de punts de recàrrega que, segons afirma, ara es poden allargar més de dos anys.