El sector del gran consum ha crescut un 4,6% en valor acumulat durant el primer terç de l'any. Segons dades presentades per NielsenIQ durant el congrés d'Estratègia Comercial i Màrqueting de la patronal del sector, Aecoc, les vendes de les empreses que hi operen han retrocedit en un 1,3%. Tot i això, la consultora espera un creixement de la facturació a finals d'any d'un 3,7%.
Segons l'estudi realitzat per la firma de consultoria, el principal factor de preocupació per als compradors i els negocis és l'augment dels preus. Els clients, segons l'estudi, canvien el seu comportament de compra amb la inflació, amb un 70% de persones consultades afirmant que "es fixa més que abans en preus i promocions", un augment de 10 punts respecte de les darreres estimacions.
A més de fixar-se més en les ofertes, els clients també simplifiquen la seva cistella de la compra, amb menys interès per productes innovadors. L'estudi Aecoc Shopperview troba que el 51% dels usuaris del gran consum ha passat a comprar productes bàsics per sistema, i ignora molt més les novetats que abans de les crisis.
Tot i aquestes estimacions, Aecoc troba que el consum es troba en un procés de recuperació, amb "signes de dinamisme" en la compra en els establiments del sector. Setmana Santa va reactivar el consum, i les expectatives per l'estiu són positives, amb un 59% dels consultats afirmant que marxaran fora de la seva ciutat durant les vacances.
De cara al segon semestre, la patronal detecta una gran incertesa pel que fa a la compra en el gran consum. Segons les dades de l'informe, el 87,5% dels distribuïdors considera que l'impacte sobre les matèries primeres de la guerra d'Ucraïna és el principal repte pel sector de cara a finals d'any. Amb tot, Aecoc alerta dels possibles canvis d'hàbits sostinguts en la població si la crisi s'allarga.
Segons la gerent d'estratègia comercial i màrqueting d'Aecoc, Rosario Pedrosa, "el context internacional, la situació inflacionista i les tensions en les cadenes de subministraments dibuixen un escenari complex i de molta incertesa". Tot i això, la representant de l'associació considera que "les empreses del gran consum són majoritàriament optimistes" respecte dels seus resultats de cara al que queda de 2022.