Grau SA va néixer el 1868 a Sabadell i s'ha convertit en un dels referents del sector del tèxtil a Catalunya. Durant els seus més de 150 anys d'història, la companyia ha superat moments molt difícils, com la Guerra Civil o les riuades al Vallès de 1962. Però sempre ha tirat endavant i entre els seus clients fa dècades que hi figuren marques d'Inditex o Mango. I un dels moments culminants va ser quan, en la presa de possessió de Barack Obama com a president, la seva dona i les seves filles portaven abrics acabats a Grau SA. Els acabats i els tints són la seva especialitat.
L'aposta d'un operari que va triomfar
Tot plegat va començar quan el rebesavi d'Àlex Grau treballava d'operari en una fàbrica sabadellenca. "Quan el propietari es va jubilar, s'ho va quedar i li pagava un percentatge de la feina que anava fent", explica l'actual responsable de Grau SA. L'empresa era només una màquina, una perxa.
Inicialment, només es dedicava als acabats. Però al cap d'uns anys, va fer el salt als tints i es va traslladar al polígon del costat del riu. "Si només dones el servei d'acabat, obligues el client a anar a buscar els tints. Si ho ofereixes, és una manera d'integrar tot el servei. És una evolució natural", destaca Àlex Grau. Va ser cap al 1918 i, llavors, es tractava principalment la llana.
Àlex Grau: "Sabadell va ser un pol d'atracció arran de la Segona Revolució Industrial"
Grau SA va viure un gran creixement, en un context on el Vallès destacava per la seva indústria tèxtil. "Abans hi havia un clúster natural, amb àrees tèxtils i tota la indústria del sector. Grau SA va viure un gran creixement, en un context on el Vallès destacava per la seva indústria tèxtil. “Abans hi havia un clúster natural, amb àrees tèxtils i tota la indústria del sector. Sabadell va ser un pol d’atracció arran de la Segona Revolució Industrial, que va créixer de manera exponencial en població i indústria”, assenyala Grau.
L'aparició de la Xina, un cop fort
Tot i el creixement de l'empresa, van viure moments difícils, com la Guerra Civil i les riuades del 62 al Vallès. Després dels aiguats, l'empresa es va haver de reconstruir, ja que un 60% dels edificis i el 80% de la maquinària es va destruir. Àlex Grau recorda un incendi que va cremar 4.000 metres quadrats a la seva fàbrica, el 2003, quan ja eren a Castellar.
Però mai es van ensorrar: "El tèxtil tenim una gran avantatge, som molt resilients. En els últims 50 anys, no recordo que el sector no hagi estat en crisi". I una de les més importants va ser a finals de la dècada dels 90 i principis del 2000, quan la globalització i la deslocalització de produccions a la Xina i tota l'Àsia van deixar tocada de mort la indústria catalana.
Àlex Grau: "Havíem passat de ser els barats d'Europa als cars del món"
"En els moments del España va bien, el tèxtil estava en un declivi absolut. Havíem passat de ser els barats d'Europa als cars del món. El volum de treballadors en el sector es va dividir per quatre en 10 o 15 anys", apunta Grau. L'empresa, però, va aconseguir adaptar-se als nous moments: "Els que ens hem quedat, hem hagut de fer algun salt triple mortal i tenim unes empreses més adaptades, eficients, sostenibles, tecnificades i amb uns nivells de qualitat per marcar la diferència amb altres competidors més econòmics". El que van tenir clar és que no deslocalitzarien la seva activitat.
Una de les claus va ser la fusió de les seves dues empreses familiars, Satina i Grau SA, en una de sola. Això va permetre aprofitar millor les instal·lacions i reduir costos. "Vam agafar el millor de cada empresa, teníem un rang de productes molt ampli i personalitzat que ens va permetre anar a les especialitzacions i no a grans volums de producció", recorda l'actual administrador. Aquesta especialització també els va permetre entrar al sector dels teixits tècnics.
Zara i Mango, dos grans clients
Com moltes empreses tèxtils catalanes, gegants com Inditex i Mango són dos dels principals clients. "El gran destí de la nostra producció, sobretot en confecció, acaba sent Zara o Mango", reconeix Grau. Tot i que treballen sobretot per empreses i fàbriques ubicades a Catalunya o València, els seus clients acaben portant productes treballats a Grau SA per tot el món. "Actuem localment i afectem globalment", reflexiona.
Grau SA ha acompanyat Zara i Mango des de la seva creació i, per Àlex Grau, és una gran sort que tinguin fàbriques properes. "El paper d'empresa tractora d'Inditex o Punto Fa és evident en el tèxtil de Catalunya", sentencia.
La Champions del tèxtil
Treballar amb clients com aquests també provoca una necessitat imperiosa d'evolucionar i innovar constantment. Així ho resumeix Àlex Grau: "Quan es treballa per aquestes empreses, t'exigeix més per ser més competitiu. Has de jugar Champions. O t'adaptes a les seves necessitats i requeriments, o estàs fora. Ens agrada perquè és un incentiu. Si el client no t'apreta, corres el risc d'acomodar-te".
I és amb aquesta idea com Grau SA fa anys que va fer l'aposta per la transformació digital. Va ser a partir del 2006 i amb la necessitat d'oferir un producte sempre igual. "Si Inditex et demana 100.000 metres, volen que tots siguin iguals. Per aconseguir-ho, vam començar un programa d'automatització molt ambiciós per evitar aquestes diferències i tenir sempre la mateixa qualitat. És el que ara es diu 4.0, però el 2006 encara no existia aquest concepte", explica.
Àlex Grau: "Ens jugàvem el futur de l'empresa. Sense haver fet aquest camí, ja no hi seríem"
"Més que una aposta voluntària i inspiracional, ha estat una necessitat. O fèiem bé les coses, o estàvem fora. Ens jugàvem el futur de l'empresa. Sense haver fet aquest camí, ja no hi seríem", afirma Àlex Grau.
Des de llavors, han anat incorporant tecnologies i sistemes per acabar integrant tota la línia productiva, assegurant sempre la mateixa qualitat i la màxima eficiència per ser cada vegada més competitius. Però no és una novetat a Grau SA: "En una empresa de 150 anys, no tenim altre camí que l'evolució constant. Si no, ens haguéssim quedat fora del mercat fa cent anys".
I ara també han fet una aposta per la sostenibilitat, cosa que els hi ha permès rebre el certificat d'Inditex amb un excel·lent en el programa Green to Wear. "Estan desenvolupant una línia sostenible i estan apostant per reduir l'impacte del tèxtil. Som la primera empresa de tints i acabats a l'Estat que ha estat qualificada en aquest apartat. Ens obre un gran camí de possibilitats per continuar treballant amb el grup", celebra Àlex Grau.
La pandèmia
I un exemple d'aquesta adaptació va ser la pandèmia del coronavirus. La confecció de moda es va aturar durant mesos. Així, que van haver de proposar un ERTO als treballadors. Però pràcticament, assegura Àlex Grau, no es va haver d'aplicar. En una setmana, es van posar a fer mascaretes i bates sanitàries.
"Ens en vam sortir, gràcies també a la col·laboració amb proveïdors i clients", destaca. Un any i mig després, pràcticament s'ha recuperat la normalitat, tot i que encara fan mascaretes transparents. Amb tot, el 2020 van acabar amb set milions d'euros de facturació i una seixantena de treballadors.