• Empresa
  • Grefusa: del cacauet als Gublins i a l'snack 'healthy'

Grefusa: del cacauet als Gublins i a l'snack 'healthy'

L'empresa valenciana fa 90 anys assolint el nivell més gran de facturació de la seua història, 111,7 milions d'euros, i firma aliances estratègiques amb dues marques europees del sector

Agustín Gregori, CEO de Grefusa
Agustín Gregori, CEO de Grefusa
València
29 d'Abril de 2019

Qui no ha consumit en la seua infantesa (d'acord, i també sent adult) Gublins, Papa Delta o El Piponazo? Qui no coneix en Grefusito? Potser no tothom sap que és un cacauet, però sí que relacionaran aquesta mascota amb la marca valenciana Grefusa, originària de la capital de la Ribera Alta, Alzira. Hui, 90 anys després de la seua creació, factura més de 100 milions d'euros a l'any i continua creixent. El CEO de l'empresa, Agustín Gregori, ens conta les claus del seu èxit.

De magatzem agrícola als snacks

Fem un poquet d'història. Els orígens de Grefusa els trobem l'any 1929, quan José Gregori Furió va crear un magatzem de productes agrícoles en Alzira. La seua especialitat eren els cacauets, en concret d'una varietat valenciana molt apreciada, el Collaret. Inicialment es van especialitzar en fruita seca.

El primer relleu generacional es va produir en 1962, quan l'empresa va passar a mans dels fills, Alfredo i Agustín Gregori (pare de l'actual CEO). Aquests van decidir començar una nova activitat, el torrat de fruita seca. Però el gran salt arribà en 1986, quan "prengueren una decisió valenta i reptadora" per a Grefusa: entrar al món dels snacks i abordar el mercat a través del canal impuls, "desconegut per als grans competidors" del moment.

"La innovació sempre ha estat present en Grefusa, forma part del nostre ADN i el salt als snacks va ser una de les primeres mostres de la visió revolucionària de la nostra empresa familiar"

"La innovació sempre ha estat present en Grefusa, forma part del nostre ADN i el salt als snacks va ser una de les primeres mostres de la visió revolucionària de la nostra empresa familiar", assegura Gregori. Així va néixer, el 1986, la famosa mascota Grefusito, i els primers snacks extrusionats.

Després van llançar les exitoses marques Papa Delta (1988), El Piponazo (1990), Gublins (1991) i MisterCorn (1993).

Arribem a l'any 2000, quan s'inicia el tercer relleu generacional i l'últim fins a l'actualitat. Agustín Gregori es fa amb el comandament de l'empresa i continua innovant. Grefusa llança en 2001 les populars Pipas G Tijuana i en 2007 s'adapta a les noves preocupacions del consumidor i crea la marca Snatt's, de snacks "saludables", healthy, com ara rosquilletes amb pipes i cereals, farines i llegums. Això els ha ajudat a aconseguir diversos premis nutricionals i a posicionar-se en aquest sector.

La fàbrica de Grefusa a Alzira | Grefusa

La fàbrica de Grefusa a Alzira | Grefusa

Més de 600 treballadors i 111,7 milions de facturació

Hui Grefusa compta amb una plantilla de més de 600 treballadors, que "augmenta any rere any", i va tancar 2018 amb la facturació més gran de la seua història, 111,7 milions, un 9% més respecte a l'exercici anterior. Gregori revela que l'objectiu de l'empresa de cara al futur és "intentar superar" els 140 milions d'euros, "consolidar" la presència en la categoria de fruita seca i continuar sent "la marca referent de l'snacking saludable".

El CEO considera que l'empresa es troba "en un moment apassionant": "L'any 2018 ha estat un any d'inflexió gràcies a la firma de dues aliances estratègiques amb empreses líders del sector, amb les que esperem escometre projectes de creixement i solidesa: Intersnack, líder europea de snacks, creïlles i fruits secs i Frutorra, líder portuguesa en fruits secs". "El nostre objectiu d'empresa és divertir i sorprendre els nostres consumidors amb productes que són únics, pel seu sabor i per la seua qualitat, elaborats amb els millors ingredients i processos", assegura.

Grefusa es nodreix d'èxits, però també de fracassos

Agustín Gregori tira la vista enrere per valorar quin ha estat el gran èxit de Grefusa. Destaca, "sens dubte", "pel grau de fidelització dels seus consumidors", el producte Pipas G Tijuana. De fet, inclús han batejat als seus amants com a "Tijuanàtics", molt actius a les xarxes socials, on Grefusa els anima a participar en diversos sorteigs.

Però, com en tota gran empresa, no tot han estat encerts. El CEO confessa que tenen uns quants casos de productes que van fracassar comercialment –"dels que estem molt orgullosos i que recordem amb especial estima", assegura- i cita un del que "el consumidor encara se'n recorda": Papadelta Pika Pika, una versió de l'snack de sempre amb sabor dolç, a maduixa i mora. "Ens agrada atrevir-nos a innovar, sorprendre i això a vegades implica llançar al mercat productes que són un repte i un gran aprenentatge", sosté Gregori.

Sense eixe atreviment innat d'aquesta família emprenedora d'Alzira, potser mai haurien eixit dels cacauets i ara no estaríem parlant d'ells.