La cadena de productes frescos i alimentació Grup Ametller Origen, fundada el 2001 per Jordi i Josep Ametller a Olèrdola, avança en la seva consolidació a Catalunya, on ja compta amb 94 establiments, tots propis, i en el que queda del 2018 preveu obrir dos o tres centres més, quedant-se a les portes del centenar.
"No ens agrada ser esclaus d'un pla d'obertures, però ens agrada estar atents a totes les oportunitats", ha dit en una entrevista al cofundador i director general d'Ametller Origen, Josep Ametller, que ha xifrat en una mitjana de sis les obertures anuals de la signatura.
Ametller Origen està present en tres de les quatre províncies catalanes -no compta amb cap establiment a Lleida-, i la pròxima obertura que té signada per al present exercici és al Masnou (Barcelona).
El grup també està fent una forta aposta per la renovació de les seves botigues, passant de Casa Ametller al nou model d'Ametller Origen, i cada any inverteix uns dos milions d'euros en la reforma d'uns vuit establiments, estant ja adaptats 40 del total de la xarxa.
El canvi a Ametller Origen accentua la importància de tornar als orígens dels aliments i a conèixer les seves propietats naturals, i és que des del 1830 la família Ametller s'ha dedicat a conrear i cuidar les seves terres.
"Som el productor més gran de tomàquet a Catalunya", afirma orgullós Josep Ametller, que ha indicat que els productes frescos tenen un pes mitjà d'entre el 40% i el 50% en els seus establiments.
Grup Ametller Origen compta amb un total de 1.500 hectàrees repartides des del Maresme a Almeria, i des del seu obrador d'Olèrdola elabora les seves cremes de verdures -té una quota del 60% en cremes de verdures de marca de fabricant a Catalunya-, làctics, truites i plats combinats, entre altres productes.
Malgrat comptar amb hectàrees de cultiu fora de Catalunya, el grup no preveu de moment fer el salt a cap altra comunitat fora de la catalana: "No estem tancats, però ara mateix no és prioritari. Volem consolidar-nos a Catalunya".
La companyia, que compta amb una plantilla fixa superior a les 2.000 persones, va tancar l'exercici 2017 amb una facturació de 163 milions d'euros, la qual cosa suposa un 17,2% més respecte a les vendes de 139 milions registrades el 2016, i l'objectiu per aquest 2018 és créixer un 15%.
Green vita
El juny de l'any passat, el grup es va fer amb el 85% de la cadena de restaurants healthy Green Vita, mantre que el 15% restant de la propietat segueix en mans de l'exdirector general d'Udon i Lizarran, Joan Manel Gili, i l'exdirector de màrqueting d'Unilever, Dunia Moreno.
Actualment, Green Vita compta amb tres locals propis a Diagonal Mar, The Style Outlet Viladecans i el centre comercial Glòries, així com amb dues franquícies a Splau i Parc Vallès.
"Per aquest 2018 tenim cinc franquícies més contractades a la província de Barcelona", ha dit Ametller, que ha afegit que de cara a 2019 els plans són obrir dos restaurants propis i set franquícies.
La cadena persegueix l'objectiu d'estar present en tots els àmbits de l'alimentació, i per a això també serveix a més de 120 restaurants al dia i ha entrat en el segment de menjadors infantils, atenent a més de 1.000 nens al dia, una xifra que vol triplicar el 2019.
Agroparc Aparcat
Un altre dels grans projectes que estudiava el grup era la construcció de l'Agroparc, un espai de 121 hectàrees situat entre Gelida i Sant Llorenç d'Hortons en el qual preveia invertir 50 milions d'euros, crear 700 ocupacions i estendre el concepte d'alimentació sense residus químics.
Les obres començaven aquest 2018, si bé la iniciativa va aixecar crítiques entre grups ecologistes de la zona que van assegurar que l'empresa volia especular amb sòl no urbanitzable: "No farem l'Agroparc sense el consens del territori. Ho farem en un altre lloc o potser mai", ha conclòs Ametller.