“Menjar bé, fer esport i descansar”. Segons el director de comunicació del Grup Duet, Pedro Hidalgo, aquests són els tres pilars fonamentals de la filosofia de la cadena de gimnasos, una de les que ha més ha contribuït a la proliferació de centres a la ciutat de Barcelona en els últims anys. I és que estar en forma ja no és només una qüestió estètica, és salut; d’aquí que el nombre d’abonats als espais esportius sigui una xifra que ha anat a l’alça en els darrers dos anys, impulsat pels models més low cost.
La companyia va néixer el 2002 per gestionar complexos municipals i arribarà a finals d’aquest any amb un total de 19 centres, fregant els 500 treballadors i amb una facturació que podria superar els 28 milions d’euros. Dues dades que garanteixen que el seu eslògan, “Entrena i diverteix-te”, funciona.
Al seu darrere hi ha un grup de socis de diverses companyies i sectors. El fundador de Veritas, Silvio Elías, Tau Icesa, Sequoia Grup XXI, el despatx d’arquitectes Alonso y Balaguer, i Paco Segura són alguns dels accionistes.
Duet Fit, la punta de llança
El negoci es fonamenta amb dues potes. D’una banda, amb Duet Sports, la línia que gestiona els espais públics amb concessions d’entre 30 i 50 anys a Barcelona, Palma de Mallorca i Madrid i que suma 55.000 clients. De l’altra, amb Duet Fit, l’ensenya amb tarifes més assequibles i espais més reduïts per ampliar l’oferta de gimnasos a les grans ciutats i amb 17.000 usuaris.
Tenir dos models de negoci diferenciats respon a les necessitats específiques de cada 'target'
Precisament aquest darrer segment, que assolirà els vuit centres enguany, és el que més visibilitat ha donat a la companyia. La proposta es va materialitzar el 2013 amb un estudi de mercat que va deixar clar que l’àmbit urbà necessitava novetats. “Mentre que Duet Sports és un format per a zones residencials, gimnasos grans, piscina i exteriors, Duet Fit va a buscar l’esportista de ciutat que prima un preu on estigui tot inclòs i que sigui un centre funcional”, comenta Hidalgo, qui afegeix que el segon ja és “la punta de llança per créixer”.
Reconeix que el fet d’oferir quotes ajustades és un reclam important, però advocat per la relació qualitat-preu com el “punt més fort i principal de Duet Fit. Les instal·lacions són completes, hi ha activitats dirigides, màquina d’última generació... tot està a l’altura de la persona que està allà. Acabem cobrant un servei de qualitat a un preu baix”, ressalta.
Malgrat que són models diferenciats, tots dos tenen un element comú: “S’ha de fer esport acompanyat”. Tal com explica el director de comunicació, el concepte de ‘duet’ ve d’aquí, de tenir algú al teu costat, “algú que t’ajudi en el centre a dur a terme la pràctica esportiva i que transmeti la diversió que també aporta l’activitat física”.
Afermar el territori
L’objectiu del Grup Duet és obrir prop de 10 centres més a mitjà termini. L’estratègia és continuar creixent amb la marca Duet Fit, on tenen entre 1.500 i 2.000 abonats per centre. Amb els complexos municipals, en canvi, poden arribar als 7.000 usuaris per espai, el que els permet tenir la balança dels ingressos “compensada” entre els dos canals.
Ara per ara el gruix de gimnasos es troben a la capital catalana i la seva àrea metropolitana i no es plantegen anar més enllà, sense comptar els espais que ja tenen a fora de Catalunya. Així ho confirma Hidalgo, qui assegura que l’estratègia és “consolidar Barcelona”. Una fita que, alhora, no és fàcil. “L’element immobiliari ens condiciona molt”, revela el director de comunicació, “trobar un local de 1.500 m2 funcionals i en una zona potencial té les seves dificultats”.
Estabilitzar el bioritme del sector
El sector del fitness sap que a l’any hi ha tres punts importants: “El crema-torrons del gener, com en diem internament; la setmana santa o l’inici de la primavera, per iniciar l’operació biquini; i el setembre, el que seria la tornada a l’escola per si no has fet bondat durant l’estiu”.
El sector vol convertir l'esport en una activitat per fer tot l'any per allunyar-se dels tres punts clau del mercat
Però la seva filosofia vol trencar amb això, vol que l’usuari vegi que el més recomanable és la constància durant tot l’any. “El millor exemple és el dels gelats, antigament només se’n menjaven a l’estiu i ara en veus tot l’any”, proposa Hidalgo, “volem desestacionalitzar l’activitat física i fidelitzar el client perquè es mantingui durant tot l’any".